vad ger ni era fånghästar under " betet" ?

sommarvind

Trådstartare
Vår shettis är utredd för fång på hästklinik och hon är i dagsläget fri från fången. Hon ska i sommar gå i en skogshage, men det finns också gräs i den hagen , dock inte så saftigt och så rikligt.

Hon har betesreducerare nattetid och ett par timmar på dagen. Hon har en foderstat som hon har ätit nu i vinter.

Jag har tänkt att stödfodra med hö även i sommarhagen (om hon nu kommer att röra det.. tevksamt.)

Men behöver jag ge något tillskott förutom saltsten under själva betessäsongen?

i vinter har hon ätit blötlagt hö,alalfa,krafft miner blå samt lite fosforbalans.

Är det något utav detta som jag bör fortsätta ge under sommarsäsongen?

Eller räcker de med de hon petar i sig i hagen plus hö och saltsten?

Sv: vad ger ni era fånghästar under " betet" ?

Selentillskott kan kanske vara en bra idé att ge om hon inte får i sig tillräckligt genom grovfodret (har du analys på det?). Här i Sverige brukar betesmarkerna vara rätt selenfattiga så vanligt är att man ger ett extra tillskott.
Annars tycker jag väl att hon borde klara sig bra, du får hålla lite koll på henne så att hon inte faller ur :)

Jag har också en fånfponny som för tillfället är symtomfri, men jag vågar inte låta honom gå på gräs alls. Han står i skogshage och fodras med hö precis som vanligt.

Det beror ju på vad som blir huvudfödan. Om hon kommer att mestadels gå på hö så hade jag gett mineraler som vanligt och ev. tillskott beroende på vad höanalysen visar.
Om hon kommer äta så mycket gräs att hon klarar sig på det så hade jag nog bara för att gardera mej gett ett täckande mineralfoder inklusive selen för säkerhets skull. Just eftersom hon kommer gå på väldigt magert bete så kan det vara bra att komplettera med mineraler. För även om det normalt sett är så att ett bete täcker mineralbehovet så hade jag inte vågat chansa på en fånghäst på ett såpass magert bete. Jag vet inte om någon har gjort någon analys på ett skogsbete och vad det kan innehålla så det blir väldigt svårt att gissa vad som ev. kan behövas.
Saltsten eller salt i maten behöver hon ju ha oavsett.

Min fånghäst, 17 årig isisvalack får inte gå på gräs överhuvudtaget. Han äter samma som under vintern, alltså hö + mineraler och linfröolja.

Han går i en skogshage, med ingenting att äta, så då får han äta samma året runt :)

tyvärr saknar grovfodret mineral analys. Vi fick byta från vårt tidigare hö i alla hast då bonden räknat fel så vi va tvungna att hitta ett nytt i all hast.

Jag använder mig av ett oberoende foderstatsprogram och vad jag förstått så innehåller krafft miner blå gansla bred skala av mineral och även selen?

Kanske ska jag ge henne den mineralen i sommar?

Det finns ju som sagt gräs i hagen men inte rikligt. Däremot finns det en hel del kvistar och ungskog som dom säkerligen kommer att mumsa i sig. Därför får jag komplettera med betesreduceraren.

ja har tänkt att lägga ut något kg blötlagt hö om dagen, men ja tror att hon kommer nog mumsa en hel dek annat i denna hagen också även om det inte har saftig betestillväxt, mycket sly mm i hagen. Men vad tror du om jag ger henne krafft miner blå i sommar? Den innehåller väll även selen?

Sedan som sagt lägga ut något kg hö om dagen (beroende på hur mycket som går åt)

Jag vet inte vad miner blå innehåller men det står ju på säcken så kolla där och jämför med hur mycket din häst behöver. Sly innehåller ju också mineraler så äter hon mycket sådant så kan man räkna med det också.
Det viktiga när man inte vet hur mycket hästen får i sig är att ge ett mineralfoder som ger tillräckligt av allt så att hästen inte får brist på någon mineral.
Om du inte vet hur mycket din häst behöver så gå in på hippocampus och skriv i hästens vikt, hull och ev. arbete men strunta i att skriva in något foder. Då får du fram hennes behov. Då har du något att utgå ifrån iallafall.

Krafft miner blå lite låg i fosfor, den gröna brukar vara högre i fosfor och passa bättre till hästar som bara äter grovfoder, men det beror lite på var i landet det är och kalkhalten tex.
Båda har selen i sig, vissa saltstenar har det också.

Då många skriver skogshage, menar ni då en hage rätt ut i skogen? jag menar det finns ju "massor" att äta i såfall såsom lingon/blåbärsris, snår och dyl.. är det ok ur socker synpunkt det?tänkte om man vågar sätta shettisen i en sån. Hon har blivit tjock på en kort tid så hon går på bantning nu och slipper INTE på vanligt bete.

vad ger ni era fånghästar under " betet" ?

Gräs, hö om de står inne någon natt, salt och mineraler.

Har betesreducerare på!

Mina får i princip samma lika som vintertid. Drar ner silaget om de lämnar av portionerna (då får de tillräckligt med TS ändå) eller om de blir runda.

Men i princip är foderstaten precis likadan som vintertid. De går med munkorg på minimalt med gräs ca 8 h/dygn sommartid.

Då många skriver skogshage, menar ni då en hage rätt ut i skogen? jag menar det finns ju "massor" att äta i såfall såsom lingon/blåbärsris, snår och dyl.. är det ok ur socker synpunkt det?tänkte om man vågar sätta shettisen i en sån. Hon har blivit tjock på en kort tid så hon går på bantning nu och slipper INTE på vanligt bete.

Ja det kan man undra. Jag tror faktiskt inte att ngn har analyserat detta.
Jag har min ponny med munkorg i en naturbeteshage, i den finns det ett par små ängar med icke insått naturgräs, en kulle med björkar, en jättestor damm och en mindre plats med nässlor. Där går hon 7-8 timmar om dagen med munkorg. Det är första sommaren efter det jobbiga anfallet för två och ett halvt år sedan som hon går i denna hage - med munkorg med litet hål. Detta är en hage som är full av fruktträd så hon kommer inte att vara där hela sommaren.

Men hon älskar denna hage och det fungerar mkt bra med munkorgen. Hon har gått ner lite i vikt. Men får ändå i sig lite mat - verkligen hemskt men det funkar ju. Resten av tiden står hon i boxen, numera fri tillgång på halm (som hon inte äter) plus en del lusern, hö, soja och betfor i stort sett samma foderstat som i vintras.

Om det är rätt eller ej - ja vem vet. Man får prova sig fram, hittar man ngt som passar till en fånghäst ska man vara rädd om det och fortsätta.

det är inte en hage mitt ute i skogen. Det är en hage som innehåller mer sly än gräs helt enkelt. Men jag har ju ett tillskott som heter Selo E hemma.

Räcker det att ge endast de i sommar tro? Samt ge något kg hö som stöd till "betet" ?

Eller ska ja försöka hitta en bred mineral som innehåller lite av varje inkl selen? Tips på en sådan mineral?

Kraft miner grön? Innehåller den lite av varje plus selen?

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Foder & Strö Ja jag har tyvärr inget val, utan jag måste på någt sätt hålla min valack på bete i sommar. Vilket är med delade känaslor, han älskar å...
Svar
18
· Visningar
3 347
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama