vad ger du din häst?

I

Islandstjej

hej,

vad ger du din häst för tillskott i maten? och vrf ger ni just det?

min häst har problem med hovarna, dom går sönder väldigt ofta, sen har får hon foderinpakningar (stavning:confused:)
kanske lite råd om hur mkt och vad jag ska ge henne + att hon är ganska tjock :angel:

tack på förhand, emma

Sv: vad ger du din häst?

hej,

vad ger du din häst för tillskott i maten? och vrf ger ni just det?

min häst har problem med hovarna, dom går sönder väldigt ofta, sen har får hon foderinpakningar (stavning:confused:)
kanske lite råd om hur mkt och vad jag ska ge henne + att hon är ganska tjock :angel:

tack på förhand, emma

Min häst får mineralfoder, ett par dl betfor att "gömma" mineralerna i och någon dl havre som krubbskrammel när de andra får. Just nu äter hon en kur loppfrön också, men det är bara några dagar till.

Mineralfodret får hon för att det saknas lite mineraler i grovfodret.

Till din häst -som verkar ha en del foderrelaterade problem- skulle jag hitta ett grovfoder med bra värden (för att slippa ge tillskottsfoder som kan ge inpackningar och lägga sig på hullet) och noggrant beräkna mineraltillförseln i foderstaten. (För hovarnas skull.)

finns något som heter enzion som är bra för hovarna...

En liten fråga... vad är en foderinpackning? :confused:

Det är när hästen har glesbett, alltså mellanrum mellan tänderna, och matrester lägger sig där och packar ihop sig. Tandköttet blir inflammerat och risken finns att hästen får tandlossning och så småningom tappar tänder.

Det brukar vara benämningen på foder som packas in och blir kvar i fickor och mellanrum i munhålan. T.ex. om hästen förlorat eller skadat en tand. Leder lätt till inflammationer och vidare tandproblem.

Grovfoder funkar ibland någorlunda problemfritt, medan finfördelat kraftfoder (spannmål, pellets etc.) verkar ställa till problem ganska ofta för en sådan häst.

Har ett sto med mkt fullblod i, alltså lite halvdåliga hovar :S
Jag kör med hovfett från kronranden och ca 2 cm ner och sen hovstärkare från Mustad från skon och upp till fettet (inte högre då det är starkt)
Resten fixar min kiropraktor (laser) med diverse pulver för dåliga hovar.. och denna sommaren har hon till och med gått barfota (är mamma:))

Jag har en pålle med dåliga hovar och han käkar HoofAid.. jätte bra! Betydligt billigare än Enzionet i månadsförbrukning.. Men det är ju oxå olika från häst till häst om vad som funkar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
948
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka