Vad ge magert föl?

LouiseN

Trådstartare
Mitt föl är rätt så magert, man ser revbenen rätt rejält. Han får mycket hö, i princip fri tillgång. Han är avmaskad för 4 månader sedan. Han får 1 kilo pellets. Han får även mineraler. Höet är kollat och han har en uträknad foderstat.

Så, finns det något jag kan ge honom så att han lägger på sig lite hull?

Sv: Vad ge magert föl?

Mitt föl är rätt så magert, man ser revbenen rätt rejält. Han får mycket hö, i princip fri tillgång. Han är avmaskad för 4 månader sedan. Han får 1 kilo pellets. Han får även mineraler. Höet är kollat och han har en uträknad foderstat.

Så, finns det något jag kan ge honom så att han lägger på sig lite hull?

Vad för pellets får han? Och en uträknad foderstat är oftast baserad på ett normalt föl, men föl är individer och en sådan foderstat passar inte alla.

¤ FRI TILLGÅNG på hö/hö silage, både ute och inne är mkt viktigt.
¤ Red Mills musli för föl/unghästar/avelsston: Ges ut utav Kraft.

Jag har för mig att ditt föl var en rätt så reslig kille? Ett kg pellets kan vara för lite för storväxande hingstföl, jag hade nog dubblat givan i alla fall. Hur ligger höet till, är det ok eller är det riktigt bra?

Krafft groov 125 brukar vara bra, men kanske behöver toppas med Krafft pluss grön som är ett proteinrikt avelsfoder? Det finns en hel del bra fodersorter på marknaden, detta är bara vad jag kommer på som hastigast.

Du får säkert många bra svar under dagen, Lycka till :)

Det spelar ingen roll hur uträknad foderstaten är om man inte ser till individen. Smal häst = för lite mat = för lågt räknat. Öka.

Fri tillgång säger ju inte så mycket om hur mycket han verkligen får i sig. Gör träckprov, 4 mån är lite lång tid för ett föl att vara utan avmaskning många gånger.

Visst är det stor risk att han har mask, med det intervallet.

Men faktiskt, jag tycker inte att parasitangrepp på föl påverkar hullet.
Jag tror hästen får för lite mat, helt enkelt.
Mer pellets, och sen soja så blir det nog bättre.

lusern pellets tycker jag är bra.

Kanske du behöver ge foder flera gånger (än du ger nu alltså) per dag för att den ska få i sej så mkt den behöver.

Kolla hur mycket hö han faktiskt får i sig. Står han på egen box eller går han på lösdrift?

1 kg pellets tycker jag är lite för lite till ett växande föl.

Allt är ju relativt. Men för mycket soja är nog sämre än för lite.
I det här fallet är det svårt att säga någonting egentligen. För vi vet inte värdena på grovfodret eller hur mycket "i princip fri tillgång" är, inte heller vad det är för typ av pellets som den får ett kilo av. Det enda man med säkerhet kan säga är att den behöver mer eller annat foder om den för övrigt är frisk och mår bra.

Därför skrev jag inte mer än så. ;)

Har själv endast bra erfarenhet av soja, men i för stor mängd kan det nog vara mindre bra.

Har du provat att tillsätta rapsolja till fodret? Tas lättare upp av hästens matsmältningssystem än "vanligt" kraftfoder. 3 dl olja motsvarar ca 1 kg havre.

Man måste börja med små doser eftersom hästen behöver vänja sig.

Jag ger det ena fölet här ca 2 liter Salsafoder för föl och unghästar och dessutom ca 2 dl rapsolja per dag. Han var tunn och såg ganska bedrövlig ut i höstas (en mor som själv är tjock som en tunna men som är mycket snål med mjölken) och nu har han tagit sig jättebra och är nästan lite tjock!

Kraft 125 är också jättebra, det får den andre lille slyngeln och han är rund och fin. Men han har å andra sidan varit välfödd ända från början.

Antagligen behöver han mer än medelfölet.

Det vore kanon om han kunde öka med hjälp av lusern (som är ett grovfoder) men annars får du välja ett högvärdigt kraftfoder.

Min ännu inte avvanda 7 mån hingstunge går f.n. på nästan 3 kg kraftfoder.
Han är perfekt i hull men jag räknar med ett rejält tapp då han avvänjs eftersom hösilaget tyvärr har mycket dåliga värden.

kl

De tre föl som vi har här går fortf med sina mammor. De har fri tillgång på två sorters hösilage, det ena riktigt bra (runt 9 i kvot tror jag), det andra lite sämre. De är alla runda och fina (läs: köttbulleliknande). De får därutöver bara mineraler.

Jag tror att ungarna har en stor fördel om de får dia längre än de "vanliga" 5-6 månaderna. Sen är naturligtvis ett bra grovfoder det allra, allra viktigaste.

Jag hade nog avmaskat och/lr iallafall tagit träckprov då jag varit med om två fall med föl-blivande ettåringar som varit magra och dessutom fullsketna med mask..
Så OM det inte var parasiter som dessa unghästar var nersatta av så undrar jag vad dom var magra för..:)
Och, ne, ingen av dem hade jag fött upp från början.
Den första köpte jag i november som avvand fölis för flera år sedan och jag tyckte att han tunnade ur trots en bra foderstat och det visade sig att en avmaskning var befogad..
Den andra var en häst som min väninna köpte som föl och hon var också tyvärr väldigt tunn när hon kom, dock jätteblank i pälsen vilket vi senare förstod berodde på att hon täckats hela tiden:crazy:.
Hon sket spolmask i tre dagar och efter det växte hon extremfort vilket också resulterade i massa elände som lös benbit för att nämna en grej.
Så det är jättebra med strängare resservationer mot avmaskning men föl och unghästar, jag tror man skall iallafall vara väldigt observant.

Finns ett jättebra foder speciellt för föl Pavo heter det tror fölfodret heter poda start eller liknande, speciellt anpassat foder för växande föl även inte så stora pellets för "småmmunnar" :) Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka