Vad ge fånghäst under boxvilan...

P

pion

Vad ska jag ge mitt 13-åriga new forest sto för att hålla magen igång under boxvilan? Har fått förslag på fil, proviva, loppfrö, vetekli, foderkalk, linfrö men har aldrig gett något av detta och vet inte hur mycket och hur det ska ges...Tacksam för tips och råd!
Har det betydelse vad det är för slags halm man ger till en häst med fång?

Sv: Vad ge fånghäst under boxvilan...

Ge hö och om du ger medicin så ge någon mag-tarm bakterie. Du kan ha lite halm också för sysselsättningen.

En massa annat ska du inte ge.

Ordentligt med fibrer är bra, i form av grovfoder. Linfrön och/eller en slurk olja smörjer tarmarna och minskar risken för förstoppning.

Linfrön kan en lagom dos vara en knapp deciliter förslagsvis, häll på kokande vatten och låt svalna. Olja kan man ge allt mellan någon matsked och någon dl.

Foderkalk ger man för kalciumets skull, har itne hört talas om att någon gett extra i syfte att hålla igång magen.

Vänta förstås ut det akuta skedet och hör med veterinär innan du lägger till nytt foder.

Ge hö och om du ger medicin så ge någon mag-tarm bakterie. Du kan ha lite halm också för sysselsättningen.

En massa annat ska du inte ge.

Nu får hon hö och jag ska hämta hem halm efter helgen. Ja hon äter fenyl butazon så det var magen jag tänkte på.

Ordentligt med fibrer är bra, i form av grovfoder. Linfrön och/eller en slurk olja smörjer tarmarna och minskar risken för förstoppning.

Linfrön kan en lagom dos vara en knapp deciliter förslagsvis, häll på kokande vatten och låt svalna. Olja kan man ge allt mellan någon matsked och någon dl.

Foderkalk ger man för kalciumets skull, har itne hört talas om att någon gett extra i syfte att hålla igång magen.

Vänta förstås ut det akuta skedet och hör med veterinär innan du lägger till nytt foder.

Tack för ditt svar! Tänkte på magen nu när hon äter fenyl butazon och att det är bra att kunna blanda det i något.

du har fått en del förslag och ska kanske inte testa allt på en gång. Men jag ger vanlig bakjäst till mina ibland och speciellt till fånghästen.Ett kvarts jästpkt (vanlig livsmedelsaffär) om dagen. Det hjälper bakterierna i grovtarmen så att de mår bra.

Jag gav enbat hö de första dagarna, sedan betfor som jag sköljde bort melassen från. För säkerhets skull...

Experimentera inte för mycket i det akuta skedet!

Vi har en fånghäst på boxvila sedan fem veckor tillbaka. Hon får hö + halm, och utöver detta örtblandningar som är bra till fånghästar. Blandningarna heter AcutiX (kärlstärkande, läkande och antiinflammatoriskt), Magbalsam (viktigast!) samt Hjärtansfröjd (för cirkulationen). Från Hippo K9.. Var på återbesök idag, och imorgon ska hon få gå ut i konvalecenthage då hon blivit så pass frisk :)

Liknande trådar

B
Hästvård Jag har ett Gotlandsruss sto som är 3 år, hon blev jätte konstig förra sommaren när hon var 2 år. Hon blev ömfotad och fast vi satte på...
Svar
8
· Visningar
1 252
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: orcide
·
Hästmänniskan Har nyligen avslutat ett nästan 8 år långt förhållande, och flyttat till Sthlm. Hästarna står nu hos min syster tillfälligt(35 mil...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 067
Senast: Tussilago
·
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka