Vad gäller vid tävling i körning?

CosmicQueen

Trådstartare
Jag ska till helgen starta min första körtävling. Precisionskörning & tömkörning precision. Det är sk "prova på" klasser som annordnas i samband med en utställning.

Har läst på lite & fått reda på en massa som jag inte hade en aning om innan. :D Som tex att man ska ha ljusa lädertömmar (är det fö tvång med ljusa, går det absolut inte med svarta? Nu har jag dock ljusa, men undrar bara av ren nyfikenhet...), man ska ha handskar, förkläde/filt över benen osv.

Om det är nått speciellt ni kommer på som en nybörjare bör veta så skriva gärna in det här... :bump:

Det är dock en sak jag funderar på och det är hur det är med färger? Ska man vara diskret eller kan man färgmatcha häst/kusk? Med tex samma färg på däckelunderlägg & bröstskinn till hästen och tröjja på kusken?

Jag gillar att färgmatcha. :D Men har ju ingen aning om vad det är som gäller i körning...vill helst inte skämma ut oss. ;)

Sv: Vad gäller vid tävling i körning?

Tävlingskörningen grundas mycket på gamla traditioner. Svarta tömmar har man när man kör begravning så därför bör man ha bruna tömmar när man tävlar.

Tänk på att ha reflexer på vagnen (2 röda bakåt), handskar, huvudbonad, pisk och körförkläde till kusken och handskar och huvudbonad till groomen. Då får man inte några extra straffpoäng. Vagnen ska vara nytvättad, selarna nyputsade och alla kläder snygga och rena.

Angående hur man ska matcha ekipaget är det nog bra att utgå från vilken färg vagnen har och vilken färg man har på selar. Ex: har man blå vagn och svarta selar så bör kläderna hos kusk och groom gå i ex blått, svart och vitt. Så tänker jag i alla fall. I dressyr och precision tycker jag att det är snyggare att vara lite diskret medan man i maraton kan "fläska på" med färger, ex blått däckelunderlägg, blå boots till hästen osv.

Välkommen till tävlingskörningen. När man väl börjat går det inte att sluta för det är så otroligt roligt :banana:

Du måste även ha oranga reflexer på sidorna och vita fram!

Man ska längärmat på sig,sen en filt lr förkläde över benen.Man ska ha pisk,hjälm och handskar.Kusken och groomen ska vara färgmatchade.Groomen ska vara tyst under körningen.
Svarta tömmar har man till begravning(gammeldags).
Ska lasta ur hästen i träns.
Sen kan jag inte komma på ngt mer.Körde själv programkörning igår.

slappna av det är inte så j***** viktigt att kläderna stämer i färg så länge det är rätt kläder (med rätt kläder menar jag att du måste ha långarmat, förkläde(kan vara en filt), pisk, huvudbonad och handskar). Kläderna bedöms ju ändå inte Precisionskörning & tömkörning precision. Tycker att det här med kläder i lägre klasser inom körsporten är välldigt överdrivet, kanske därför det är så svårt att få nya kuskar, man helt enkelt skrämer iväg dom när dom måste in handla en ny färg machande gaderob och eventuelt ett par nya tömmar, bara för att köra en Precisionskörning för första gången där presentation inte äns bedöms. Men visst ser det snyggt ut när det är väll putsat och klädderna stämer, men jag tycker att du ska övelåta det till dom som redan har den utrustningen. Nä kom du i vad du har hemma å skulle inte färgerna stäma så fixa det när du börja tävla lätt reg tävlingar.

Man ska längärmat på sig,sen en filt lr förkläde över benen.Man ska ha pisk,hjälm och handskar.Kusken och groomen ska vara färgmatchade.Groomen ska vara tyst under körningen.
Svarta tömmar har man till begravning(gammeldags).
Ska lasta ur hästen i träns.
Sen kan jag inte komma på ngt mer.Körde själv programkörning igår.

Måste man ha hjälm? Jag kör alltid med hjälm på klubben men många andra har bara keps eftersom de säger att det är en huvudbonad som gäller.

Det enda jag har att lägga till är bruna handskar. Vart sk/skulle du tävla någonstans?
Jag tävlar tömkörning, precisionskörning och ska börja med dressyrkörning med min shettis. :D välkommen till körningensvärld! ;)

Måste man ha hjälm? Jag kör alltid med hjälm på klubben men många andra har bara keps eftersom de säger att det är en huvudbonad som gäller.

Endast i maraton MÅSTE man ha hjälm.

Det enda jag har att lägga till är bruna handskar. Vart sk/skulle du tävla någonstans?
Jag tävlar tömkörning, precisionskörning och ska börja med dressyrkörning med min shettis. :D välkommen till körningensvärld! ;)

ucsh vad tröt man blir man måste inte alls det ha BRUNA handskar, anledning nummer 1: de bedömer inte presentation i så låga klasser
Anledning nummer 2: Föra lätt reg tävlingen jag körde (där de bedömer presentation) körde jag i gråa handskar och då sa doman inget.

Liknande trådar

Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 225
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar