Vad gäller vid släpkörning?

Myzan87

Trådstartare
Skulle vilja få rätsida på det här.

Personen har bara bkörkort.

Saxat ur registreringsbeviset:

Skattevikt, kg: 1480
Tjänstevikt, kg: 1480
Totalvikt, kg: 1880
Ursprunglig totaltvikt, kg: 1880
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 730
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1620
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2370

Vilket ska jag gå efter av de ovanstående fetmarkerade raderna? Jag vill gå efter den översta eftersom jag antar att det är vad draget är godkänt för att dra.
 
Sv: Vad gäller vid släpkörning?

Nej, då bilen får inte dra de extra kilona :), 1600 är ju dock en väldigt bra vikt för bara B kort, min får dra 1320kg bara :/.
 
Sv: Vad gäller vid släpkörning?

Så man får inte lasta de sista 20 kilona?
Alltså, släpets registrerade totalvikt har ingenting att göra med vad den väger på riktigt. Det är helt enkelt byråkratisk pappersexersis bara.

Men, får din bil inte dra mer än en pappersvikt på 1620 kg och du drar en kärra som har en högre totalvikt än så, är det olovlig körning och de tar körkortet från dig på en gång. Så det är jätteviktigt att inte köra med en kärra som har högre totalvikt än vad bilen får dra.
 
Sv: Vad gäller vid släpkörning?

Då var det som jag trodde helt enkelt :)

Tack alla för hjälpen :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 461
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 827
Senast: MrsPuff
·
Äldre Jag undrar om det finns någon där ute som kan förklara kortfattat hur det egentligen ligger till. Jag försöker själv förstå. Ska själv...
2
Svar
28
· Visningar
2 131
Senast: lil-sis
·
Utrustning Kan jag köra en hästtransport inkl häst 500 kg med denna bil? Tycker det är svårt att förstå? Skattevikt, kg: 1100 Tjänstevikt, kg...
2
Svar
31
· Visningar
4 103
Senast: Suskiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp