Vad gäller vid reklamation?

Philosophia

Trådstartare
Scenario: Jag vänder mig till återförsäljare och reklamerar en utemöbel som spricker i skruvarna i den bärande delen. Det går tre veckor och återförsäljaren menar att de inget kan göra förrän de har fått något besked från tillverkaren. Under tiden står den trasiga möbeln på vår uteplats.

Reklamation är väl en sak mellan ÅF och köpare, inte mellan tillverkare och köpare med ÅF som mellanhand? Är det riktigt av ÅF att agera som de gör?
 
Nej det är det inte men det är tyvärr ett inte helt ovanligt förfarande att åf gör så. En reklamation är mellan köpare och säljare. Vad säljaren sedan gör ska inte köparen behöva bry sig om.
Säljaren har rätt att försöka åtgärda felet och det kan vara det hen menar att hen väntar besked från tillverkaren om men det ska inte heller påverka dig som kund utan blir en reklamation mellan åf och tillverkare isåfall. https://www.hallakonsument.se/klaga...konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
 
Är det i ljuset av det rimligt att vi härbärgerar möbeln? Och hur lång tid är det rimligt att behöva vänta på besked?
 
Är det i ljuset av det rimligt att vi härbärgerar möbeln? Och hur lång tid är det rimligt att behöva vänta på besked?

Det ska vara två oberoende processer, men i praktiken kan man som ÅF behöva fråga leverantören för att hitta bästa lösning, men då måste också den processen fungera rimligt. Det finns ingen absolut tidsgräns, men ofta brukar två veckor betraktas som rimlig tid för reparation av ”enklare” saker.

Det finns också en regel om att om två reparationsförsök inte löser problemet så har man rätt att neka ett tredje.
 
Det ska vara två oberoende processer, men i praktiken kan man som ÅF behöva fråga leverantören för att hitta bästa lösning, men då måste också den processen fungera rimligt. Det finns ingen absolut tidsgräns, men ofta brukar två veckor betraktas som rimlig tid för reparation av ”enklare” saker.

Det finns också en regel om att om två reparationsförsök inte löser problemet så har man rätt att neka ett tredje.

Jo, jag känner till det där om reparationsförsök osv. Men här handlar det om att det har gått tre veckor utan att vi ens har fått besked om huruvida butiken (Folkhemmet :turd::turd::turd:) accepterar reklamationen.
 
Jo, jag känner till det där om reparationsförsök osv. Men här handlar det om att det har gått tre veckor utan att vi ens har fått besked om huruvida butiken (Folkhemmet :turd::turd::turd:) accepterar reklamationen.

Hittar bara en bedömning och där ansågs det i alla fall för länge med 2 år för att bemöta en reklamation och företaget förlorade rätten att få reparera, direkt hävning. Men sommaren 2022 är det nog klart! :meh:

Jag kan tycka att 3 veckor är lång tid och tyder på att man inte riktigt har fungerande rutiner att tillsammans med sina leverantörer sköta reklamationer.Max en vecka är mer rimligt i min värld.
 
Tre veckor för att få svar från leverantör är orimligt. Om det däremot är så att de väntar på att få delar/material skickade kan jag förstå att det kan ta lite tid (ev kanske leverantören inte finns i landet). Men de borde absolut hålla er uppdaterade. Ni borde inte heller tvingas ha trasiga möbler hemma hos er utan borde blivit erbjudna att lämna in dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp