Vad för sadel?

Widerberg

Trådstartare
Håller på att kika mig lite omkring efter en ny sadel, misstänker
att den jag har inte passar pållen(ja, den ska bli kollad snarast).
Iaf, vilka sadlar passar på en häst som har kort, rak rygg och väldigt
låg manke? Och som helst finns för under 10000 kr.
Bara så jag kan kolla runt lite själv innan sadelutprovaren ska komma :)

Sv: Vad för sadel?

Trevlig modell på häst! Det övriga har jag ingen aning om, litar blint på min sadelutprovare ;) Lycka till iaf!

Mitt sto hade vi samma problem med. Hon har spikrak rygg, obefintlig manke och runt som en tunna även om hon inte är tjock. Det blev tillslut en Griffin Haflinger/cob, som just nu sitter superbra på henne. Men jag antar att vi kommer behöva byta sdel när hon musklar om sig när hon blir äldre (4 år nu).

Är hon överbyggd eller är det bara vinkeln?

Hade vart lättare med ett foto rakt från sidan!

Jag tycker det ser ut som om hästen är överbyggd..
Är hon HELT rak i ryggen kan jag rekommendera Albion och Globus och som är både korta och kan passa låg manke.

Är hästen överbyggd skulle jag rtekommendera Stubben Avalon och Meastoso.

Bild från sidan
Jag tycker inte hon ser överbyggd ut? :confused:
Iaf, tror du fortfarande på Stübben Avalon eller Meastoso?

Slänger in en till fråga; om sadeln man har passar, då ska väl schabraken
inte se ut såhär efter ridning? :crazy: Alltså svett/smutsmärkena ska väl vara regelbunda sas
1
2

Hon är lätt överbyggd.

Jag tror att Globus blir för rak just vid manken. Ryggen räknas som lite svängd då..
Albion passar nog inte, Globus KAN passa, men jag tror mer på Avalon/Maestoso. Frank Baines kan också passa.

Märken som de har det funnits trådar om, jag tror det beror på att sadeln är för smal eller att sadeln är för liten för dig, eller både och. Det kan bero på en miljon orsaker, och den ena mer komplex än den andra, men dessa fel brukar vara vanligast.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025