Vad för käk till tjock ponny?

Fina

Trådstartare
Hej på er!
Jag har en liten (stor mage) ponny som behöver gå ner i vikt. Har inte alla "hösiffror" i huvudet och vet inte vilka som är viktigast men 84 % torrsub. 8.3 MJ/kg foder... Enligt uträknad foderstat från krafft (tror jag) ska hon ha 6-7 kg hö, 0,5-1 kg havre plus halm och mineraler. Nu får hon 6-7 kg hö, 1 dl havre, halm och mineraler. Hon är just igångsatt och rids ca 1 h om dagen varierad ridning. Med vilodagar såklart!

Jag har just provat ut en ny sadel till henne (m. hjälp av utbildad), som kostade runt 6000 kr. Den ligger kanon på henne men just för att hon har så rund mage så lägger den sig för långt fram.

Vad skulle ni göra... vad för foder och hur mkt?

Sv: Vad för käk till tjock ponny?

Hur liten är ponnyn? Hur mycket väger den och vad bör den väga? Min första reaktion angående MJ-halten i ditt hö är att det var högt. Nu har du ju inte heller angett smrp-halten heller så det är svårt att beräkna kvoten. Men är det en B-ponny så tycker jag det låter mycket med 7 kg hö + kraftfoder.

Den runda magen kan även bero på proteinbrist..

Viktiga värden för att kunna fundera ut ngt. är proteinvärdet/kg foder.
Men direkt så skulle jag plocka bort halmen och byta havren mot annat kraftfoder, beroende på hövärdet. Men värdena först när de ändå finns.
Vad är det för ras och hur ser hon ut över ryggen? Bred platt eller mer takform utan muskler?

Okej det där med litn ponny stämmer ju inte :o D-ponny, 145 cm. Smältbart råprotein i höt är 59 g/kg foder. Är det några mer värden man ska titta extra noga på? Är ny på det här med höanalys. Hon är bred och platt över ryggen. Ser faktiskt ganska musklad ut trots att hon inte gått så mkt pga krångel med sadel och hovar. Hon var jättefin i våras. Sen hade hon sönder en hov nr hon tappade en sko på betet :( Därför ser hon ut som hon gör nu... Kan lägga inte bild om jag kommer på hur man gör :crazy:

Glömde några svar. Vet bara vikt enligt viktmåttband. Hon bör troligtvis väga ca 400 och väger bortåt 450. Svårt att säga då hon är ovanligt lång för att vara ponny.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 045
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka