Vad för foder till mager D-ponny?

J

jagalskarmax

Jag fick hem min foderhäst i början av maj. Det är ett New Forest sto(sportig modell), på 10 år,väger ca 400 kg ( enligt mig är det förlite). Hon såg då ut som ett räcke, bara skinn och ben, helt omusklad.
Hennes foderstat såg då ut såhär;

5 kg hö
0,2 kg grund
Ibland 0,1 kg betfor(torr)
e-vitamin

Jag har haft henne på bete, och succesivt kravlat oss upp till denna foderstat;

Hö; fri tillgång (just nu BRA bete)
0,6 kg betfor(torr)
1,2 kg groov 90
0.4 kg grund
1 dl miner blå
shyfeeder

Vad finns det annars för foder som man kan ge till hästen, som gör att hon går upp i vikt utan att hon blir för pigg?

Sv: Vad för foder till mager D-ponny?

Jag har hört det:)

Hur mycket kan man ge av lusern utan att det tar skada?
Ska man böja med liten giva, och öka på mer och mer eftersom?

Sv: Vad för foder till mager D-ponny?

Lucern är ett grovfoder, hästar har ännu inte tagit skada av att äta basen i födan den lever av, så du kan fodra enbart med det om du önskar.

Ett råd, öka grovfodergivan avsevärt, 5 kg hö är för lite och täcker knappast hästens behov av TS. Med tanke på den foderstat som hästen hade under våren, så kan den knappast öka i vikt om ni inte har absoluta topp värden på grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har en maxad c-ponny, ganska smäcker, korsning Tinker/Fullblod. I början av sommaren hade han först mask och blev sen sjuk. Efter det...
Svar
13
· Visningar
1 859
Senast: Vitpeppar
·
G
Foder & Strö Mitt dräktiga ponnysto har precis som förra året börja magra av i alldeles rasande fart nu sista månaden innan beräknad fölning. Vi har...
Svar
19
· Visningar
2 121
Senast: rosita
·
Foder & Strö Vad får era 20+ hästar och ponnyer för foder?:confused: Min gubbe (kbltravare, 28 år:love:), mest hagpensionär, får per dag: Fritt...
Svar
12
· Visningar
1 269
Senast: lovegullit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross