vad för foder ger ni era shettisar???

angelofthedevil

Trådstartare
Lite nyfiken på vad ni andra ger era shettisar för foder????
Berätta gärna vad och även mängd.
Och får dem något special tala gärna om varför.
:bow:

Sv: vad för foder ger ni era shettisar???

Har visserligen en shettiskorsning, väger ca 250 kg, hon får 4,5 kg hö + 0.2 kg soja. . Då täcks hennes behov.
(om det blir tillräckligt med protein i årets skörd så kan jag skippa sojan) Hon får också 50 g mineraler.

Mina shettisar (8st) har gått på fri tillgång på bra hösilage i lösdriften, end unghingsten har stått på stall i vinter o då ätit ca 10kg hösilage, lusern, betfor o havre (haft svårt att hålla hullet)

Min lilla tjej (ca 200kg) äter runt 3-4kg hö, ngn dl lucernpellets och 3/4dl svälld betfor om dagen, sedan en & annan morot/äpple :)
Den större (maxad A, ca 250-275kg) äter 4-6kghö, 2dl lucernpellets och 1,5dl svälld betfor samt samma mängd morot/äpple som lilltjej.

Detta har jag baserat på fjolårets värden i höet, med årets skörd kan foderstaden komma att ändras beroende på hur värdena kommer att se ut.

Min grabb äter fri tillgång på hösilage (ca 6 kg inne & kanske 3-4kg ute på vintern) & har gjort så de senaste tio åren. Tidigare gav jag honom mest lite havre & nån dl betfor. I år så har han ätit hippo basic ca 1/2-1 kg/dag. Han är 103 cm, 20 år & kraftig/musklad shettis på ca 230kg. (skulle kunna gå ner de 5-10kg han gått upp sen gräset kom eftersom jag dumt nog glömde sänka kraften.) Han körs eller tränas i tömmar ca 5 dagar/vecka. Han äter självklart mindre nu när det är gräs ute.:p

Det näringsfattigaste ensilaget vi skördar och inte så mycket som en kaksmula utöver det. :angel:

När min var hinst fick han fri tillgång på hö. 1 dl miner, ca 200gr musli, 4 dl betfor (blöt), och 100gr havrekross.

Han hade mycket svårt att lägga på sig. Han väger ca 170 kg. Minishettis.

Nu är han valack och får fortfarande fri tillgång på hö men mindre kraft.

Silage med lågt MJ (högt protein) och lågt socker. Halm. 50 gram melassfri lucern, mineraler och selen. Samt nu då ytterst lite gräs (med munkorg).

Nu när de går på 'gräs' på dagarna så

Frukost 06 - ½ kg silage
Utsläpp i hage, med munkorg vid nio-tio tiden.
Intag sex - sju på kvällen. ½ kg silage + ½ kg halm + 50 gr miner + mineral
Nattmat 22 - 23: 1½ kg silage + 0,8 kg halm
(17 MJ, exkl gräset)

I vintras fick han 0.8 kg silage kl 8 - 12 - 16, 1 kg silage + lucern kl 20 vid intag och 2 kg silage + ½ - 1 kg halm kl 22 el senare.
(28 MJ)

3 kg hö och 0,5 kg lusernpellets + 0,5 dl mineraler får min minishetland som vägen under 200 kg.

e8b3437a-f3b3-42da-82f1-92da42aace764.jpg

Vår äldre (21 år) shettisvalack väger 190 kg och får 4-6 kg hösilage (torrt, det blir fri tillgång) och begränsat med gräs. Han går ett par timmar/dag tillsammans med fullblodet, men klarar inte mer eftersom vi har ny vall som är rätt kraftigt gödad.

Han håller sig fin på detta, men mer gräs hade nog genererat för mycket bula på mitten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V