Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Har bara läst första inlägget.

Så länge träningen ger något och jag tycker att min ridning går frammåt, struntar jag i vad min tränare har för utbildning.

Handlar de om yngre elever som bara ska lära sig, styra/bromsa/ hitta balansen. Tycker jag att det spelar ännu mindre roll, bara tränaren är medveten om risker och säkerheten:)

Men om du nu läst första inlägget så ser du väl att TS skriver att personen även håller hoppträningar och alltså även skulle hålla i terrängträning (vilket styrelsen nu satt stopp för), trots att densamme inte ens kan bedöma avstånd mellan hinder? Det handlar ju liksom inte om att låta ett barn lalla runt på ridbanan på snälla gamla Brunte och lära sig rida lätt...
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Det är FULLSTÄNDIGT FELTÄNK i mina ögon att tro att de minst erfarna och icke utbildade tränarna/ridlärarna ska kunna lära de minst erfarna ryttarna någonting. Det är precis den idiotin som fick mig att slutligen ge upp min förra förening - det är barn och nybörjare som verkligen behöver en bra pedagog!

Handlar det bara om att skumpa runt på en ponny kan man lika gärna åka till ngt "Sommarland" och betala 40 spänn för en runda på ponnyridningen! Vi föräldrar betalar mellan 150-180 kr/gång för att våra barn ska få en bra grund att stå på inom ridning och hästhantering. Då ska man kunna förvänta sig utbildade tränare/ridlärare.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Oavsett om det är terräng, hoppning, dressyr, what ever.. Så struntar jag i vad tränaren har för utbildning så länge jag tycker att min ridning går frammåt. Vilket jag av egen erfarenhet vet går.:) sen tycker inte jag att ridklubben skulle kännas lika seriös, om dom anställer en ridlärare som de visat sig inte ha de kunskaper som krävs förs sina lektioner. Men jag personligen har inget emot att rida för en outbildad, som jag tycker är bra.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Fast vara icke utbildad betyder inte att man är oerfaren. Självklart ska även nybörjarna ha en pedagogisk och duktig tränare. Jag tror bara att man som nybörjare/barn kan komma lika långt med en ridlärare som jobbat med barn(som är pedagogisk) och har stor erfarenhet av hästar och ridning, men utan en riktig utbildning. Som med en tränare som är helt nyutbildad.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Helt outbildade instruktörer tycker jag inte en klubb ska ha. Allt sitter inte i utbildning, jag vet, men det är mycket man lär sig på utbildningen som är bra och som behövs för en instruktör. Sen kan inte en utbildning skapa en bra tränare, men det är nödvändigt med någon form av utbildning. Sen ska klubbarna se till att arbetsuppgifterna är anpassade till utbildning och erfarenhet. Den med lite utbildning ska inte ha för stort ansvar och inte för anancerade träningar/grupper.
Tex en så basal sak som vart instruktören ska stå för att se eleverna bäst vid ridning på fyrkantspår eller på volterna är sådant som många outbildade inte har en aning om. Säkerhetstänkandet likaså. Hur man gör saker och varför måste belysas och det görs bra på utbildningar. Upplägg av lektionstid/hur man disponerar tiden, hur man har bra genomgångar, hur man anpassar övningar till gruppen, hur man gör terminsplaneringar och lektionsplaneringar. Sånt tror jag inte outbildade har lärt sig. (inte så många i alla fall).
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Återigen: Det här specifika fallet handlade inte bara om faktumet att personen är outbildad, utan också att personen lär ut felaktigt och håller rent potentiellt farliga lektioner (hopp och den avblåsta terrängen).

Jag personligen behöver inte heller nödvändigtvis rida för en utbildad tränare, även om det naturligtvis ger mycket mer, men i den frågan på ridklubb anser jag att det är oseriöst att anlita en helt outbildad tränare, oavsett om det är barn eller vuxna som lektionerna gäller. Jag är väl dessutom så mycket surkärring att jag menar att ridskolorna även borde anses ha en viss skyldighet i att se till att utbildning lönar sig, genom att anlita just utbildade personer, lite som att man inte ska ta svarta hästskötarjobb för att gynna de seriösa arbetsgivarna, men det är rätt mycket OT för den här tråden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 076
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 495
Senast: Cambrie
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: Smoothi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 749
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp