Vad förväntar ni er av er ridklubb?

pulkaskurk

Trådstartare
Anser ni det seriöst av en ridklubb att använda sig av ej utbildade tränare?
Vad tycker ni krävs för att en person ska få hålla lektioner i klubbens regi?

Jag är medlem i en liten klubb som jag hittils har tyckt varit en bra klubb.
Men nu har de en person som är outbildad och tävlar lättare klasser på lokalnivå utan några vidare resultat och som håller regelbundna lektioner i klubbens regi.

Denna person håller hoppträningar, jag har varit på en lektion men hen visste inte ens standard avstånd mellan hindrena :eek:

Nu planerar hen att bygga egna terränghinder i skogen och hålla även terrängträningar i klubbens regi..

Det känns som att det bara är jag i klubben som reagerar på detta.
Överreagerar jag eller tycker ni att det är okej?
Det som gör att jag reagerar lite extra är att hen har många yngre och okunniga kunder med okunniga människor omkring sig som försöker göra rätt och ta hjälp av tränare.
Hen är dessutom väldigt billig så drar därför många kunder som inte ser och förstår skillnaden mellan tränare och tränare.
Hen har även sagt väldigt många ganska idiotiska uttalanden till dessa yngre förmågor som tar hen alldeles för mycket på orden och inte riktigt vad jag hoppas att hen egentligen menar.
Dessa uttalanden gör att ryttarna gör dumma saker så att både hästar och ryttare riskerar att skada sig i onödan.

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera? Spontant blir jag förbannad på styrelsen som tillåter detta.
Men samtidigt kanske det är normalt?
I klubben finns fler tränare med adekvat utbildning så tränarbrist är det egentligen inte heller, men tyvärr blir de utkonkurrerade mot denna outbildade person som tar väldigt lite för sina lektioner.

Ska jag bara stå tyst och se på eller ska jag göra uppror?
Är mest rädd att det ska hända ngt, för det är inte OM det händer ngt, det är NÄR det händer...
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Jag tycker inte detta låter rätt. Visst om en outbildad har lättare lektioner för barn/ungdomar där nivån på ridningen inte är så hög, men att ha hopplektioner och kanske terräng lektioner tycker jag inte är ok...!
Du ska inte stå tyst bredvid utan gör dig hörd med din åsikt och prata med andra hästkunniga människor om vad ni kan göra åt de!
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Om du planerar att ta upp det är jag gärna med dig. Jag har förvisso inte sett några av den här tränarens lektioner, men även jag reagerade på det här med att dra igång terrängträningar för en "yngre" (?) person som saknar utbildning, och om det andra du skriver nu stämmer så låter det inte klokt. Särskilt inte i kombo med terräng. :crazy:

Har också lagt märke till att de andra konkurrerats ut en aning och tycker med den här bakgrunden att det känns otroligt fel. Jag har inte alls något emot att man tar in nya tränare och förnyar på så sätt, men just den här ger i mitt tycke inte riktigt ett seriöst intryck av klubben. Nog ska det väl erbjuda lite mer än nivån att typ träna för en stallkompis.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Näe nya bra tränare säger väl ingen nej till?

Men det ska ju vara bra också. Jag tycker att klubben har ett ansvar att inte låta okunniga hålla lektioner i deras regi, jag kan inte riktigt köpa att det bara ska vara upp till den egna individen att avgöra om det är tillräckligt bra eller ej.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Nej, jag håller med: Går det under klubbens flagg bör det rimligtvis hålla en viss nivå. Tyckte att det var tveksamt med den här specifika tränaren redan från början, men som sagt, med det du skriver i trådstarten är det ju rent olämpligt och, ursäkta, idiotiskt, i mina ögon.

Vill nu någon okunnig rida för dylika "tränare" privat så visst, vad gör man, men det känns otroligt fel att klubben ska främja den sortens ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Nej, jag tycker inte att du överreagerar. Är detta en ridskola eller en klubb som finns på en privat anläggning?
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Jag tycker inte att det är okej.
Jag tycker inte att en tränare absolut måste vara utbildad, men är den inte det ska den rida högre klasser (måste inte tävla nödvändigtvis men rida på den nivån... ja ni fattar) än den nivån den undervisar på med bra resultat. Dessutom vara pedagogisk och ha ett bra häst och säkerhetstänk. Och det verkar inte den nya tränaren i eran klubb ha
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Fast klubben är ju dess medlemmar, är de nöjda med tränaren är det väl ok annars får de väl ta dit nån annan.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Jag tycker inte heller att du överreagerar - det är i högsta grad en säkerhetsfråga!

Däremot måste jag också säga emot. Bara för att man inte tävlar behöver det inte betyda att man är tappad bakom en vagn. Det beror också på vad klubben ligger geografiskt, hur liten den är osv. På "min" klubb med ca 40 ridande elever per vecka finns inte en enda SvRF-utbildad instruktör. Illa - det tycker jag helt klart - men det finns heller inga resurser till att utbilda någon. Inget intresse med andra ord.

Ska kommunens barn och ungdomar stå helt utan möjlighet till hästar och ridning för att orten är liten och klubben har det kämpigt med engagerade i rätt ålder? Därom tvistar de lärde... (och jag är själv väldigt abivalent till frågan... )
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Det beror helt på hur tränaren är, jag rider lektion för en som inte är ridlärare på "riktigt" men personen är ruskigt bra på att förklara hur och varför man ska göra vad nu man gör och slår de andra ridlärare jag haft med längder när det gäller att få mig att fatta. Jag är ju åtminstone såpass duktig att jag kunde avgöra huruvida ridskolan var vettig eller ej, vilket är svårare om man är helt nybörjare.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Klubben är en liten klubb med endast privathästar alltså ingen ridskola.
Finns flera tränare inom klubben och en hel drös med andra tränare i närheten.
Så det är inte tränarbrist och rikigt bra tränare har vi också.
Men som jag sagt tidigare tror jag att det är priset som lockar eftersom hen tar mindre än hälften av vad de flesta andra gör som visserligen är utbildade då.

Nej visst behöver man inte vara tappad bakom en vagn pga man inte tävlar men kan man inte själv rida mer än lätta klasser med mediokra resultat har jag svårt att man ska kunna förmedla så mkt?

Hur som haver tycker jag att det känns skrämmande att hen planerar att bygga en terrängbana på egen hand och dessutom hålla lektioner..
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Jag antar att "tränaren" ifråga betalar skatt för sina tränarinkomster?

Får man ens hålla terrängträningar om man inte är licensierad tränare? Har klubben någon olycksfallsförsäkring för tränande medlemmar och vad gäller om någon skadas under träningar på anläggningen?
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Nej visst behöver man inte vara tappad bakom en vagn pga man inte tävlar men kan man inte själv rida mer än lätta klasser med mediokra resultat har jag svårt att man ska kunna förmedla så mkt?

Det där håller jag inte med om alls! Har man brist på bra hästar eller kassa tävlingsnerver så kan man vara hur skicklig ryttare som helst utan att kunna prestera på tävlingsbanan. Sen kan man ha ett enormt bra hästmaterial och vara jätteduktig tävlingsmänniska men helt värdelös på att förmedla sin kunskap. Har ingen koll alls på vilken klubb det gäller men tycker generellt att så länge en tränare levererar en bra utbildning till sina elever så är det upp till klubben att välja om tränaren i fråga måste ha en utbildning. Att någon är utbildad ökar sannolikheten för att en tränare är kompetent men verkligen ingen garant för det. Dock så tycker jag helt klart det är upp till klubben att se till att tränarna dom använder är kompetenta och har ett tillräckligt sälerhetstänk! På min gamla klubb så fick engagerade och duktiga personer som ville hålla lektioner börja med en knattegrupp och skickades sedan på ridledarkurs om dom hade talang för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Jag tror inte "tränaren" betalar skatt eller ens redovisar.

Jag vet inte? Känns som att man varken borde få bygga terrängbana eller hålla terrängträningar på egen hand utan ngn typ av utbildning.
Känns som att precis allt säkerhetstänk fallerar då...

Jag vet faktiskt inte om det finns ngn försäkring, men jag tror inte det.
Vi har liksom bara en egen bana med lite hindermaterial + en klubbstuga.
Så det är ingen stor fin anläggning. Alla har sina hästar i egna stall eller inhyrda i ngt stall i närheten.
Det är bara en liten privathäst klubb för människorna i byn med omnejd.
Så jag tror att det är upp till hästägarna själva att ha bra försäkringar.

Men jag tycker ändå att om det ska vara i klubbens regi måste väl klubben ha ngt ansvar?
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Vi har visserligen olika nivå på de tränare som är jobbar för klubben men alla möts av ett grundkrav på att kunna redovisa sin utbildning innan de får hålla träningar på klubbens anläggning alt i "i klubbens regi" (dvs ange sig som tränare för vår klubb men hålla träningen på annan anläggning).

Klubben är också noga med att de ska hålla sina utbildningar uppdaterade samt vidareutbilda sig löpande. Tom de som hoppar in som vikarier har man koll på även om man kankse inte kräver lika hög utbildning på dem om de är välkända inom klubben.

Däremot är faktiskt inte lagledare vid tävlingarna utbildade men det brukar lösa sig ändå, de är oftast någon av tränarna (några har barn som rider i laget eller är väldigt engagerade) men har ju kanske egentligen mer en pepp&organisatörs-funktion. De tävlande är ju oftast på den lite mer kunniga nivån så de klarar sig själva vad det gäller ridningen. (Min tränare är en social typ och kommer gärna och tittar om hon kan, självklart peppar hon och hjälper till om så behövs fast hon inte egentligen måste...)
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Kan inte låta bli att undra om det var du som pratat med styrelsen? Såg att det (tack och lov) inte skulle bli något av med terrängträningen.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Av min ridklubb förväntar jag mig; kunnig och utbildad personal, högt säkerhetstänkande, bra teoriundervisning, satsning på klubbens ALLA medlemmar = viktigt med god sammanhållning.

Ett bra hästmaterial = välutbildade hästar.

Jag är en ridande förälder med mångårig erfarenhet som ändå vill att dottern får lära sig att rida på en anläggning just för att det är utbildad personal som har den pedagogikkunskap som jag själv saknar, jag vill också att dottern ska få ta del av en bra gemenskap. Jag vill inte komma till en ridskola/klubb där instruktörerna har sämre kunskaper än vad jag själv har eller har bristfälligt säkerhetstänkande.

Har suttit i styrelse på en ridklubb och försökt få resterande ansvariga att förstå vikten av att endast nyttja utbildad personal, att hålla teorilektioner samt höja säkerhetstänkandet. Det var som att gå i kvicksand...Jag valde till slut att lämna klubben och söka efter en vettigare sådan. Vi hittade en som låg ett par mil hemifrån, lite längre att köra med det är det värt.
Superduktig personal, högt säkerhetstänk, bra hästmaterial och en toppenstämning.

Mitt råd är; påtala problemen, försök påverka genom att själv gå med i styrelse/sektioner och om det inte går att få gehör; byt klubb/ridskola. Branschen sanerar förhoppningsvis sig själv på detta sätt.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Jag tycker inte att utbildningen är det viktigaste av allt när det gäller vem som ska hålla lektioner på lägre nivå, däremot tycker jag att man ska ta väldigt stor hänsyn till personens pedagogik, ridkunskaper och hästkunskaper/hästsyn.

Jag har en bekant som håller lektioner på en ridskola här i närheten, inte för 100% nybörjare men så gott som, sådana som har ridit en gång i veckan i ett halvår. Denna bekant är någon som jag definitivt inte skulle rekommendera någon att ta lektioner för, då hon faktiskt inte kan så värst mycket varken om ridning eller hästar. Inget ont i det, hon försöker säkert lära sig, men hon är INTE lämplig till att lära ut.

Jag satt och tittade på en av hennes lektioner en gång, men orkade inte sitta där allt för länge. Då skulle hon gå igenom utrustning, hon förklarade att nosgrimman sitter där för att hästen inte ska kunna gapa och "smita undan", att bettet och tyglarna är till för att bromsa med, sadeln har man för att inte ramla av och schabraket är till för att hästen inte ska få ont av sadeln. Pedagogiken är ju slående ;) Denna tjejen tror jag dessvärre inte skulle bli en lämplig ridlärare även om hon utbildade sig, eftersom hon är just opedagogisk (det är jag med, men jag försöker inte lära barn att rida ;)) och inte speciellt noggrann som person, helt ska det gå så fort som möjligt och "blir det bra så blir det".

Så, jag tycker inte att utbildad personal är tvunget, men LÄMPLIG personal.
 
Sv: Vad förväntar ni er av er ridklubb?

Har bara läst första inlägget.

Så länge träningen ger något och jag tycker att min ridning går frammåt, struntar jag i vad min tränare har för utbildning.

Handlar de om yngre elever som bara ska lära sig, styra/bromsa/ hitta balansen. Tycker jag att det spelar ännu mindre roll, bara tränaren är medveten om risker och säkerheten:)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 076
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 495
Senast: Cambrie
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: Smoothi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 749
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp