Vad för grovfoder till badboll?

Corax

Trådstartare
Min häst står som konvalescent på lösdrift men ska förhoppningsvis sättas igång i mars nästa år.
Kusen är en 'sån där' som blir tjock av att titta på foder och hela hennes liv har jag kämpat mot övervikt. Hon kan gå på fri tillgång om hon är i full tävlingskondition men nu är hon ju rund som en boll. Jag har prioriterat hästens psykiska välmående före övervikt nu under konvalescensen.

Men frågan är om det finns någon möjlighet att ha henne kvar på lösdrift och fri tillgång efter igångsättning? Förhoppningsvis kommer hon igång som hon ska och är i full kondition i juni men jag är osäker på om jag kommer att kunna 'rida bort' kalaskulan när hon hela tiden fyller på sas.

Vad för grovfoder analysmässigt ska man försöka hitta?
I full tävlingskondition har hon stått på en kvot mellan 6-7 och MJ på ca 95-105. Hon blir väldigt 'spooky' med för mycket MJ om hon står på box.

Hjälp mig gärna med tankar om det hela.
Jag vill verkligen inte ha en (för)överviktig (tävlings)häst men jag vill samtidigt försöka undvika att stalla upp på box. Hon funkar mentalt väldigt bra på lösdrift och kanske man kunde undvika 'het-hjärna' i större utsträckning då?
 
Jag tror att det kommer funka med fri tillgång.
Idealet är ju så lågt energiinnehåll som möjligt (och en vettig kvot till det). Men något som också funka rätt bra är att välja ett grovfoder som har lite grövre strån, vilket gör att det tar längre tid att äta.
 
Ger du hösilage? Ett blötare? Eller lyckas hon alltid få i sig samma mängd TS?


Just nu vet jag varken TS eller värden men jag försöker ge henne lite torrare hösilage om det går när hon är 'hemma'.
Varierar det mycket med TS mellan balar har jag micrat fram det ibland.
Men då har hon heller inte gått på fri tillgång.


Hur lågt energivärde går det att få tag på och vad ska man leta efter?
 
Ingen som har tips på vad man ska leta efter för värden??

Jag petar upp den här tråden lite och uppdaterar om hästen.

Jag satte igång henne för snart fem veckor sedan och hon flyttade till nytt ställe/grovfoder för snart sju veckor sedan.
Hon var som sagt väldigt överviktig då men har på kort tid gått ner rätt mycket trots enbart skrittmotion.
Det verkar som att hon inte står vid balen hela tiden längre utan har vant sig vid att det alltid finns mat samt att värdena på ensilaget är helt annorlunda nu.

Så nu är jag osäker på när jag borde möta upp viktminskningen med påslag av kraftfoder. Jag har faktiskt inte ens räknat på nya analysen eftersom jag var övertygad om att hon skulle fortsätta vara väldigt rund ett bra tag till.
Men analysen ser i grova drag ut såhär;
4.8 MJ
Smb rp 23
Det ger en kvot på 4.8
Äter hon 20 kg/dygn så landar hon på 96MJ och det är vad hon brukade gå på i full tävlingskondition (upp till 105MJ)så antingen har det hänt nått med ämnesomsättningen eller så stämmer inte värdena eller så äter hon inte så mycket.
Jag ska åtminstone köpa lite Muskel idag och lägga till så kvoten kommer upp...
 
Jag petar upp den här tråden lite och uppdaterar om hästen.

Jag satte igång henne för snart fem veckor sedan och hon flyttade till nytt ställe/grovfoder för snart sju veckor sedan.
Hon var som sagt väldigt överviktig då men har på kort tid gått ner rätt mycket trots enbart skrittmotion.
Det verkar som att hon inte står vid balen hela tiden längre utan har vant sig vid att det alltid finns mat samt att värdena på ensilaget är helt annorlunda nu.

Så nu är jag osäker på när jag borde möta upp viktminskningen med påslag av kraftfoder. Jag har faktiskt inte ens räknat på nya analysen eftersom jag var övertygad om att hon skulle fortsätta vara väldigt rund ett bra tag till.
Men analysen ser i grova drag ut såhär;
4.8 MJ
Smb rp 23
Det ger en kvot på 4.8
Äter hon 20 kg/dygn så landar hon på 96MJ och det är vad hon brukade gå på i full tävlingskondition (upp till 105MJ)så antingen har det hänt nått med ämnesomsättningen eller så stämmer inte värdena eller så äter hon inte så mycket.
Jag ska åtminstone köpa lite Muskel idag och lägga till så kvoten kommer upp...

Kvoten behöver du inte bry dig om. Vad väger hästen när hon är i normalhull? Det är hennes behov som är det viktiga, inte kvoten. Om hon äter 20 kg så får hon i sig 460 smb rp och 96 Mj. Behöver hon verkligen mer? Du ska inte ge proteinfoderkoncentrat om det inte verkligen behövs för det är farligt att överdosera protein som kommer ifrån kraftfoder.

Strunta alltså i kvoten och räkna ut hennes behov av Mj för sig och av smb rp för sig och se om de behoven är uppfyllda var för sig. Är det de så finns det ingen som helst anledning att ge proteinfoderkoncentrat. Däremot behöver du kanske komplettera med mineraler?
 
Håller med ovan, inget kraftfodernhade jag gett.
Nu lättare motion under igångsättning, snart gräs i hagen.

Jag tror flesta hästar klarar sig på hö och mineraler. Åtminstone om de tycker om att äta och får i sig tillräckligt många kg.
 
Håller med ovan, inget kraftfodernhade jag gett.
Nu lättare motion under igångsättning, snart gräs i hagen.

Jag tror flesta hästar klarar sig på hö och mineraler. Åtminstone om de tycker om att äta och får i sig tillräckligt många kg.

*sista*
Ok, struntar i kvoten. :)
Behovet av protein vet jag faktiskt inte riktigt , men Mj har jag stenkoll på.
Som konvalescens har hon förut gått på ca 55Mj som underhåll. Och som jag skev ovan, 95-105mj vid full tävlingskondition.
Hon brukar väga ca 560-580 och vad kan hon väga nu? Max 50 för mycket kanske?
Om ens det.

Hon får flytande mineraler och jag behöver blanda upp dem med något därav att jag gärna vill ge henne nått kraftfoder. Tips på vad i så fall?
Det blir ju bara en symbolisk mängd.

Äsch, jag kanske bara ska vara glad över att hon går ner och hitta på nått när hon är 'lagom' igen. Det känns ändå som ett väldigt angenämt problem då jag alltid har varit en MJ-fürer när det gäller henne.
 
Bara en tanke.. Du pratar mycket om hästens behov när den är i full kondition, men har du räknat på vad behovet är nu?
Så vitt jag förstår skrittades bara hästen än så länge.
 
Bara en tanke.. Du pratar mycket om hästens behov när den är i full kondition, men har du räknat på vad behovet är nu?
Så vitt jag förstår skrittades bara hästen än så länge.
Du kanske missade det jag skrev i mitt förra inlägg då hon hade ett underhållsbehov på 55MJ?
 
@Corax Oj sorry, ja det missade jag..
För min ponny hade jag olika foderstater de dagar hon arbetade och de hon hade vila. Allt för att undvika att hon skulle bli fet (inte möjlighet att byta grovfoder, som ändå var helt ok).

I din situation skulle jag nog trappa upp foderstaten tex varannan vecka och räkna noga för att undvika överutfodring :)
 
Om underhållsbehovet är på ca 55 Mj så behöver du inte ge något proteintillskott. Iallafall inte om hon får i sig runt 20 kg grovfoder. Om hennes behov är 55 Mj så är hennes proteinbehov 330 gram smb rp och hon får ju i sig 460 gram smb rp nu. Proteinöverskott ifrån grovfoder är inte farligt så att hon får i sig mer än behovet spelar ingen roll så länge hon inte går upp i vikt vilket hon inte verkar göra. Om hon i dagsläget enbart skrittas så hade jag räknat med att hon ligger på underhåll nu också om det inte är så att hon skrittas flera timmar om dagen. För lätt arbete (normal hobbyridning) räknar man ca 25% ökat behov och det får hon ju lugnt i sig nu också.

För att få i henne mineralerna hade jag gett någon dl betfiber. Beroende på hästens känslighet för socker, med eller utan tillsatt melass. Betfor har tillsatt melass medans speedibeet och kwik beet är utan tillsatt melass. 1-2 dl betfiber spelar inte så stor roll i foderstaten men blir tillräckligt mycket för att blanda ut mineralerna i. Betfiber räknas som grovfoder och är bra för magen. Hästar kan till och med leva på betfiber om det skulle behövas. Betfiber innehåller ca 11,2 Mj och 56 gram smb rp.
 
@Corax Oj sorry, ja det missade jag..
För min ponny hade jag olika foderstater de dagar hon arbetade och de hon hade vila. Allt för att undvika att hon skulle bli fet (inte möjlighet att byta grovfoder, som ändå var helt ok).

I din situation skulle jag nog trappa upp foderstaten tex varannan vecka och räkna noga för att undvika överutfodring :)

Enda gången det finns någon anledning att ändra foderstaten dag för dag är om man har en högpresterande häst som får enorma mängder stärkelse. Då finns det anledning att dra ner eller helt ta bort stärkelserikt foder de dagar hästen inte arbetas för att förhindra korsförlamning. Att göra som du gör och ändra foderstaten dag för dag ger ingen som helst effekt. Räkna istället ut vad hästen behöver utefter hur mycket hästen faktiskt arbetar så slipper du det krånglet. Det är först om hästen ställs av under en längre tid som foderstaten behöver regleras, inte för att hästen vilar en dag eller två.

Varför tycker du att Ts ska trappa upp foderstaten? Hästens arbete kan ökas på ganska mycket innan några tillskott utöver mineraler behövs så det finns det ingen anledning till.
 
Varför tycker du att Ts ska trappa upp foderstaten? Hästens arbete kan ökas på ganska mycket innan några tillskott utöver mineraler behövs så det finns det ingen anledning till.

Poängen var att undvika överutfodring och trappa upp i nivå med arbetet, men antar att det inte kom fram.. :(
 
Om underhållsbehovet är på ca 55 Mj så behöver du inte ge något proteintillskott. Iallafall inte om hon får i sig runt 20 kg grovfoder. Om hennes behov är 55 Mj så är hennes proteinbehov 330 gram smb rp och hon får ju i sig 460 gram smb rp nu. Proteinöverskott ifrån grovfoder är inte farligt så att hon får i sig mer än behovet spelar ingen roll så länge hon inte går upp i vikt vilket hon inte verkar göra. Om hon i dagsläget enbart skrittas så hade jag räknat med att hon ligger på underhåll nu också om det inte är så att hon skrittas flera timmar om dagen. För lätt arbete (normal hobbyridning) räknar man ca 25% ökat behov och det får hon ju lugnt i sig nu också.

För att få i henne mineralerna hade jag gett någon dl betfiber. Beroende på hästens känslighet för socker, med eller utan tillsatt melass. Betfor har tillsatt melass medans speedibeet och kwik beet är utan tillsatt melass. 1-2 dl betfiber spelar inte så stor roll i foderstaten men blir tillräckligt mycket för att blanda ut mineralerna i. Betfiber räknas som grovfoder och är bra för magen. Hästar kan till och med leva på betfiber om det skulle behövas. Betfiber innehåller ca 11,2 Mj och 56 gram smb rp.
Kusen är väldigt socker-känslig men jag har funderat på kwikbeet förut.
Vet dock inte om det numer finns på Granngården?
Orkar inte åka den långa vägen in till annan foderbutik.
I dagsläget blandar jag Chevalinalen med två nävar lucern i brist på bättre.

Hon skrittas förresten ca 40-50 min med 5 min trav just nu med veckovis upptrappning.
 
Kusen är väldigt socker-känslig men jag har funderat på kwikbeet förut.
Vet dock inte om det numer finns på Granngården?
Orkar inte åka den långa vägen in till annan foderbutik.
I dagsläget blandar jag Chevalinalen med två nävar lucern i brist på bättre.

Hon skrittas förresten ca 40-50 min med 5 min trav just nu med veckovis upptrappning.

Lucern är ju också grovfoder så det går ju lika bra att blanda med. Fungerar det så fortsätt så :) Jag vet inte om kwikbeet eller speedi beet finns på granngården för jag handlar allt foder i vår lokala kvarn eftersom han är både billigare och bättre så jag har dålig koll på granngårdens foderutbud.

Som jag skrev i inlägget ovan så kan du rida på ganska mycket innan du behöver justera foderstaten så rid på du bara :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 611
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 506
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 787
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp