vad för foder till dräktigt sto ?

Karzta

Trådstartare
Jag har ett halvblod som är dräktig och har ca 4 mån kvar. Just nu äter hon 14 kg hösilage om dagen och även äter 2 kg kraft groov 125. Tycker inte hon tar sig riktigt,börjar bli ful i pälsen,går inte upp i vikt som hon ska heller. Måste bara säga att vi har ett jättebra hösilage, men jag funderar på att ta bort kraften helt och testa nåt annat foder. Har ni nå förslag ? Är lite sugen på att testa Hippolytens dräktighetsfoder.
 
Sv: vad för foder till dräktigt sto ?

Bara 14 kg?
Vad är det för TS?
Är hästen i normalfallet svår eller lättfödd, vilken giva brukar hon få? (hon äter ju för 2 just nu)

Det är typ vad min valack på 600kg äter minst vintertid

Annars kanske en veterinärcheck kan vara nåt? Om hon ser så alldaglig ut tänkte jag..och ett tips till är ju att läsa på lite om foder och dräktighet, de kräver ju massor både till sig själv och fölets utveckling och då kan det vara nödvändigt att man har koll på vad man bör ge, mängder osv!
 
Sv: vad för foder till dräktigt sto ?

Jag har själv ett dräktigt sto med ca 3 månader kvar. Hon får fri tillgång på hösilage av god kvalité och med mycket bra värden. Till detta får hon Krafft 125 samt Equi Jewel. Hon är i mycket bra hull (ej fet!) samt att hon är otroligt blank och fin i pälsen.

Vad gäller ditt sto så behöver hon nog upp i mängd vad gäller hö framförallt. Allra helst fri tillgång. Har du kollat värdena på höet? Vad är hon för ras? Vissa raser kan vara mer svårfödda än andra. Kanske en vet check för att se att hon mår bra. Lycka till med henne. :)
 
Sv: vad för foder till dräktigt sto ?

Du skriver att ni har jättebra silage. Vad är det för värden på det? Det är svårt att ge bra råd utan den informationen.
 
Sv: vad för foder till dräktigt sto ?

låter lite, mina dräktiga äter runt 20 kg hö, de får äta hur mycket de vill. Och allt från 4-8 kg kraftfoder per dag.
 
Sv: vad för foder till dräktigt sto ?

Svårt att ge råd om man inte vet värdena på grovfodret. :)

Men annars, måste det vara ett färdigfoder? Själv tycker jag att en blandning av lusernpellets (om proteinet behöver upp) hel havre, sojamjöl och olja brukar få även den tunnaste att ta sig och bli fin i hull och päls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp