Vad fodrar ni med för kraftfoder?

belladonnas

Trådstartare
Ska byta kraftfoder på min pålle då vi ska flytta och det kommer bli för dyrt med fodret vi använder oss av i dagsläget + att det inte har gett det jag vill.

Så vad fodrar ni med och vad tycker ni är bra respektive dåligt med ert kraftfoder? Och finns det något kraftfoder som faktiskt håller det dom lovar?

Är eran/era hästar lättfödda, svårfödda osv?


Själv har jag innan alltid använt mig utav krafft.
Då använde jag mig av groov 125 och ett tag har jag även provat på deras müsli.
Tyckte då det var ett helt ok foder med ett stort plus för lättillgängligheten!
Näringsmässigt tycker jag det är bra att det finns många olika sorter men ställer mig lite frågande till hur bra det faktiskt är för hästen tänder.

Nu de senaste 7 månaderna har jag fodrat med st. hippolyt. Och tyvärr har det bara blivit en mycket större mängd än vad de säger "ska" behövas och dessutom känns det drygt att betala så mycket pengar för gräs som har fraktas genom halva Europa. Men det är enligt mig ett väldigt fräscht foder.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Jag har sålt Hästfoder sedan 2005 och det enda foder som verkligen håller vad det lovar och ALLA hästar jag träffat på har fungerat på är Spillers, där finns något till alla.
Tyvärr så kan jag dock inte sälja detta längre då den nya importören inte är riktigt klok enl mina erfarenheter, men som foder är det helt klart världsklass.
Annars är det bra mineraler och ev svart havre då får du en kontrollerad styrka/hetta i hästen när du använder dig av ex krossad eller hel gulhavre så får du en väldig explosivitet i hästen, svarthavre har bla min tränare andvänt på sin hingst och det fungerar super bra!

Prova dig fram och iblan är det så enkelt som en bra grund ex havre, korn, majs och ev mineral tillskott beroende på hur hårt din häst arbetar och hur ditt hö ser ut, men om du PM:ar mig lite mer info om din häst / träningsschema så kan jag räkna ut en mer exakt foderstat till dig

Mvh
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Måste du ha något kraftfoder då?

Jag föredrar att balansera upp ev brister i grovfodret med lusern, mineraler och potatisprotein.
Mycket billigare än att köpa en massa färdigfoder som lovar just guld och gröna skogar...:laugh:
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Helt ärligt så vet jag inte :o.
Man har ju "alltid" gjort så.
Men jag har faktiskt börjat fundera mer och mer på att gå tillbaka till det mer traditionella där man fodrar med havre, lucern och mineraler typ. Men samtidigt blir jag så fjollig antar jag och tror att han inte kommer få i sig tillräckligt med vitaminer/mineraler så han inte blir hållbar :(
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Du kan ju lätt räkna ut vad han behöver om du har analys på grovfodret. Om du bara fodrar på med diverse kraftfoder
utan att veta vad ditt grovfoder innehåller så har du ingen aning om han får i sig tillräckligt med mineraler eller om mineralkvoten
Ca/p är korrekt.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Skulle ta analys på hö:et om jag vore du. Då kan du anpassa kraftfodret efter det. Alla hästar är inte tabellhästar även med uträknad foderstat men vad försäljarna säger att de "ska" ha stämmer mindre in på din häst.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Halv KL

Har självklart analys på höt och förstår att det är olika från häst till häst. Jag har även viss erfarenhet av foderstatsuträkning både i huvudet och med program.

Men det jag faktiskt egentligen undrade var vad för kraftfoder ni använder och varför?

Klart jag kan sitta och räkna ut (och hittar jag ingen som är bättre än mig ska jag också sätta mig ner och räkna). Men det är ju ändå nästan som en förbannelse över foder. Det står en sak på säcken som säkerligen stämmer men ändå fungerar de helt olika på samma häst.

Därför ser jag gärna vad andra ger och vilken effekt det har på deras häst.
Alla hästar och foder är olika. Olika foder passar olika hästar. Och det jag vill är att vi ska diskutera lite vad alla tycker funkar och inte funkar :)
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Just nu äter min häst Dodson & Horrels Mare & Youngstock, trots att jag inte vet hur mycket smb rp i.
Men vad gör man när hon matvägrar på allt annat. Hon äter även Kwikbeet, Kraffts muskel och lucern pellets.

Mare & Youngstock för att hon började matvägra och jag kan inte stå med ett dräktigt sto som vägrar äta kraftfoder.
Muskeln för extra protein, likaså lucernet. Kwikbeet för att få i henne extra vatten och mineraler och vitaminer.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Men det jag faktiskt egentligen undrade var vad för kraftfoder ni använder och varför?

Vad? Inget alls om man bortser från en liten skvätt betfor, mineraler som kompletterar grovfodret och några morötter.

Varför? För att inget annat behövs till denna hästen i nuläget. :)
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Jag fodrar efter analys och har gjort så de sista 4-5 åren. Därför har jag inte köpt något kraftfoder förrän i våras till mitt dräktiga sto och då blev det Hippo Alfa Grov som jag var väldigt nöjd med. Nu får hon pelleterad lusern och fölet D&Hs Foal Creep och lite lusern. Min ridhäst får lite havre, typ en näve och ett par dl lusernpellets, i stort sett enbart för att få i henne jästen och dessutom får alla andra hästar i stallet kraftfoder så då måste hon också ha något.

Jag tycker inte om färdigfoder, inte om betfor, inte många mineralfoder osv. Väljer helst så rena produkter som möjligt, så därför blir det lusern och lite havre.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Vi har två hösilage som passar oss utmärkt, vilket gör att jag bara behöver komplettera med mineraler, främst magnesum. Som prassel i krubban får han kraftfoder som jag haft sedan tidigare, dvs. Miner blå, Krafft Havre, Krafft Grund, Krafft Muskel samt Kvarnbyfoder Lusernpellets. Får runt 1,5 dl totalt per mål, tre gånger om dagen.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Jag har snöat in på Eggersmann's foder för att dom har en mycket liten del pellets i sina muslisorter. Jag anser att pelleteringsmedel/bindemedel inte hör hemma i hästens mage/tarm. Så helpelleterade foder går bort. Jag gillar foder med stor andel strå för magfunktionens skull. Då passar Eggersmann perfekt. Jag får åka några mil extra men det gör jag gärna.

Mitt hösilage har bra värden som tillfredställer hästarnas grundbehov väl, dock en kvot på 7. Så jag ger kraft till den svårfödda samt digivande stoet. Den lättfödda får bara lite som skrammel i krubban för att få sitt ledtillskott. Jag har islandshästar i c-ponnystorlek.

Vallack svårfödd(mkt känslig för kvoten vad det verkar som) -Eggersmann High Energy musli + en näve lusern hackad strå. Nån gång i veckan får han varm Mash (Eggersmann Mash) oxå. Skall börja lägga olja på maten om någon vecka för att ytterligare höja energin.

Sto, digivande - Senior Vital Musli + lusern + Koppartillskott. Tidigare under digivandet fick hon Zucht Musli, ett avelsfoder med hög kvot då höet var sämre än hösilaget. Hon har troligtvis kopparbrist lixom hennes föl så vi testar tillskott under några månader.

Vallack lättfödd, har spatt - Senior vital musli + Chondroitin + glucosamin.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min häst äter uppblött betfor och Granngårdens havrefria müsli orginal, eller iaf gjorde fram till denna omgången vi fått nytt hö. Värdena på höet är så pass bra att han enligt siffrorna iaf borde klara sig på enbart 13 kg av detta hösilaget utan kraftfoder alls, men som sagt, vi får se hur det blir, trots att han i dagsläget får mer kraft än han "ska" ha har jag inte märkt några negativa effekter på honom, än. Som någon sa, alla hästar är inte tabellhästar.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min häst äter kornkross plus mineraler och betfor. Just nu är hon digivande och får även lusern och Alfa, annars är jag inget fan av färdigfoder. Jag föredrar att köra basic och blanda ihop själv, dels för att det blir billigare och dels för att jag kan se kvaliteten på fodret ordentligt.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Sto, digivande - Senior Vital Musli + lusern + Koppartillskott. Tidigare under digivandet fick hon Zucht Musli, ett avelsfoder med hög kvot då höet var sämre än hösilaget. Hon har troligtvis kopparbrist lixom hennes föl så vi testar tillskott under några månader.

Vad är det som gör att ni misstänker att stoet och fölet har kopparbrist?

Är det ingen betmelass i Eggersman muslifoder?
Betmelass är det vanligaste bindningsmedlet i pellets och finns även i alla muslisorter jag känner till!
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min häst får i dagsläget H&D's Sixteen Plus Mix och Krafft Muskel tillsammans med E-vitamin och fri tillgång på hösilage. Han har alltid varit normalfödd och varit lätt att reglera i hull genom att ta bort eller lägga till lite havre.

Det finns en mycket bra analys på hösilaget, men jag har inte tittat på den än. :o Muskel får han för att han verkar behöva mer protein nu på äldre dar och han började tappa överlinje i höstas. Lyckades mota Olle i grind och han har byggt väldigt fina muskler i överlinjen sina 24 år till trots. :D

Tidigare har jag provat Salsa Xtra Mix, är liknande värden som i H&D's Sixteen Plus Mix. Tyckte dock inte att jag fick riktigt samma effekt där. När han var yngre så gick han på vanlig hederlig havre och ett tag i sin "medelålder" så klarade han sig utan kraftfoder.
Ett tag gav vi hästarna Åsebro foder, tyckte att det var ett helt ok foder det också.

Det enda som är lite mystiskt är att han kan äta så mycket grovfoder utan att se ut som en tunna. :cool: Dessutom då med 1,5kg kraftfoder upptill.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

. Jag anser att pelleteringsmedel/bindemedel inte hör hemma i hästens mage/tarm. Så helpelleterade foder går bort.

Lite lustigt att du skriver så för det finns oftast mer bindemedel i müsli än i pelletterat.
// Linda
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Just nu med endast några nävar havre/korn för att blanda med mineralerna osv.. :) Har tidigare fodrat med kraft muskel till samma häst för höet innehöll för lite protein. Hästen är normalfödd.
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Min nya häst som flyttar in imorgon är ett hbl med mkt fullblodsinslag. Hon är inte svårfödd men har hållit sig lagom i kroppen på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, lite lucern, havre och mineraler.

I mitt stall kommer hon att få 9 kg hösilage, nån dl havre mest för skramlet när polarna får mat och Miner Blå. Det räcker för en henne eftersom hösilaget har så bra värden. Till detta ger jag även bakjäst och kiselgur för hovarna. Hon står på halm så plocka får hon göra.

Gör en analys på ditt grovfoder och lägg sen till så lite som möjligt. Plånboken blir glad och hästen också :)
 
Sv: Vad fodrar ni med för kraftfoder?

Jag har snöat in på Eggersmann's foder för att dom har en mycket liten del pellets i sina muslisorter. Jag anser att pelleteringsmedel/bindemedel inte hör hemma i hästens mage/tarm. Så helpelleterade foder går bort. Jag gillar foder med stor andel strå för magfunktionens skull. Då passar Eggersmann perfekt. Jag får åka några mil extra men det gör jag gärna.

Mitt hösilage har bra värden som tillfredställer hästarnas grundbehov väl, dock en kvot på 7. Så jag ger kraft till den svårfödda samt digivande stoet. Den lättfödda får bara lite som skrammel i krubban för att få sitt ledtillskott. Jag har islandshästar i c-ponnystorlek.

Vallack svårfödd(mkt känslig för kvoten vad det verkar som) -Eggersmann High Energy musli + en näve lusern hackad strå. Nån gång i veckan får han varm Mash (Eggersmann Mash) oxå. Skall börja lägga olja på maten om någon vecka för att ytterligare höja energin.

Sto, digivande - Senior Vital Musli + lusern + Koppartillskott. Tidigare under digivandet fick hon Zucht Musli, ett avelsfoder med hög kvot då höet var sämre än hösilaget. Hon har troligtvis kopparbrist lixom hennes föl så vi testar tillskott under några månader.

Vallack lättfödd, har spatt - Senior vital musli + Chondroitin + glucosamin.



Jag ger också Eggersmann, har aldrig varit så nöjd som jag är med detta fodret. Ser en stor skillnad på hästarna.

Jag ger Senior vital musli + aminoral (sojamjöl) till mina 2 islandshästar och Derma Vital till min shettis som har eksem.

Inackorderingen som är en kallblodstravare har börjat på Eggersmann High Energy, ser stor skillnad på honom. Han är betydligt mer harmonisk och han är inte lika stressad. Gick på havre och 50/50 mustang förut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 083
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp