Vad felas en del människor?

mars

Trådstartare
Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal.
Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va allmänt nyfiken.
Kändes inte speciellt konstigt, särskilt då det förr va folk vi umgicks med.
Droppen kom 10 minuter ef hen gått hem.
Då kom en taggning till mig på fb där de letat upp en youtube film med allt negativt om den bilmodellen.
När jag inte svarade så kom samma på messenger.
Hur i hela fridens namn tänker man när man är så "gullig" och informerar oss om detta.
Vore det inte snarare så att man gratulerar eller är tyst om man inte har något positivt att säga.
 
Jo men det är folk som har mkt mer pengar än oss och de flesta på bygden.
En del är vara sådana, det är fel på allt som alla andra gör, bara det som de gör själv duger.

Och avundsjuka tror jag inte nödvändigt har med tillgång till pengar att göra, utan tanken kan mer vara att ingen annan ska få ha något fint. Oberoende av vad man själv har. Och nu hade de inte just en sådan bil, och då är den ju skit.

Surt sa räven om rönnbären.
 
En del är vara sådana, det är fel på allt som alla andra gör, bara det som de gör själv duger.

Och avundsjuka tror jag inte nödvändigt har med tillgång till pengar att göra, utan tanken kan mer vara att ingen annan ska få ha något fint. Oberoende av vad man själv har. Och nu hade de inte just en sådan bil, och då är den ju skit.

Surt sa räven om rönnbären.
Tack, du har nog en poäng i det, men man blir så less, man får bara släppa sånt folk helt enkelt.
 
Jo men det är folk som har mkt mer pengar än oss och de flesta på bygden.
Det kan också vara så att personen (kanske omedvetet t.o.m.) är avundsjuk eller känner sig "hotad" av att du kan vara nöjd trots att du inte har lika mycket pengar, kanske inte köpt lika dyr bil eller så. För om du är nöjd, då kan det indikera att personen slösar pengar, gör något onödigt osv och det vore ju säkert kaos och katastrof...
 
Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal.
Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va allmänt nyfiken.
Kändes inte speciellt konstigt, särskilt då det förr va folk vi umgicks med.
Droppen kom 10 minuter ef hen gått hem.
Då kom en taggning till mig på fb där de letat upp en youtube film med allt negativt om den bilmodellen.
När jag inte svarade så kom samma på messenger.
Hur i hela fridens namn tänker man när man är så "gullig" och informerar oss om detta.
Vore det inte snarare så att man gratulerar eller är tyst om man inte har något positivt att säga.
Fy så taskigt!

Jag hade frågat vad jag ska göra med informationen?
 
Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal.
Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va allmänt nyfiken.
Kändes inte speciellt konstigt, särskilt då det förr va folk vi umgicks med.
Droppen kom 10 minuter ef hen gått hem.
Då kom en taggning till mig på fb där de letat upp en youtube film med allt negativt om den bilmodellen.
När jag inte svarade så kom samma på messenger.
Hur i hela fridens namn tänker man när man är så "gullig" och informerar oss om detta.
Vore det inte snarare så att man gratulerar eller är tyst om man inte har något positivt att säga.
Fråga? Det var ju ganska konstigt.
Men de kanske tror att det är snällt?
(tycker folk faktiskt ibland har gjort så om mindre saker trots att de normalt varit snällt inställda, som om de liksom bara måste säga att ngt är dåligt för att varna eller ngt)
 
Jo men det är folk som har mkt mer pengar än oss och de flesta på bygden.
De tävlar med er om vem som gör de bästa affärerna.
Som Monopol ungefär.

Så först blir det pluspoäng för det som är bra med bilen.
Och sedan måste de ju dra bort minuspoäng för felen.

Vad har de själva för bil?

Jag råkar ofta ut för det där eftersom att jag kör gamla bilar.
Men jag brukar då svara att den var billig och hur mycket pengar som jag sparade på den.
Ni får väl hitta på något motsvarande.
"Jag trivs med att köra den och det är viktigast", brukar fungera bra.
 
Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal.
Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va allmänt nyfiken.
Kändes inte speciellt konstigt, särskilt då det förr va folk vi umgicks med.
Droppen kom 10 minuter ef hen gått hem.
Då kom en taggning till mig på fb där de letat upp en youtube film med allt negativt om den bilmodellen.
När jag inte svarade så kom samma på messenger.
Hur i hela fridens namn tänker man när man är så "gullig" och informerar oss om detta.
Vore det inte snarare så att man gratulerar eller är tyst om man inte har något positivt att säga.
För mig låter det som en fullständigt missriktad form av humor. Hen tycker det är roligt att triumfera med Haha kolla här vad jag har hittat det visste inte ni. Om hen konfronterades är jag rätt säker på att svaret skulle bli Men jag skojade ju bara.

Och konfrontera skulle jag göra i det här fallet, det är ju enkelt i och med att hen reagerade skriftligt. Då kan man bara gravallvarligt svara på temat Varför visar du det där? Vi hade läst på innan och är nöjda med vårt köp. Jaså var det ett skämt, vad var det som var roligt? osv. Genom att ta det på allvar utan att visa känslor (lättare i skrift) kan man få den andra att backa.
 
En del är verkligen över alla gränser. Har haft en kollega som höll på precis så, om precis allting. Googlade saker för att bevisa för mig att jag hade fel, att det jag hade köpt eller ville köpa var dåligt och tryckte gärna upp det i ansiktet på mig när det var flera med, som i lunchrummet. Jag har gett upp hoppet om såna människor och vägrar notoriskt att bemöta det.
 
Det kan också vara så att personen (kanske omedvetet t.o.m.) är avundsjuk eller känner sig "hotad" av att du kan vara nöjd trots att du inte har lika mycket pengar, kanske inte köpt lika dyr bil eller så. För om du är nöjd, då kan det indikera att personen slösar pengar, gör något onödigt osv och det vore ju säkert kaos och katastrof...

Jag har också upplevt att det ligger något väldigt provocerande i när folk inte inordnar sig i "tävlingsmomentet" som vissa människor verkar leva sina liv i, utan fattar beslut baserat på vad de själva känner för.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp