Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Nej du kan inte skylla på dagis att ditt barn inte tål kockens ingredienser så länge du inte påtalat för personalen att barnet är allergiskt. Men det kan ju inte vara särskillt svårt att göra det så barnet slipper problem?
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Sedan säger de på BVC att man ska vara lite försiktig med att rengöra små barn runt munnen, det sliter mycket på huden att skrubba. De kanske följer någon sådan regel på dagiset du nämner.
Fast man behöver kanske inte nödvändigtvis skrubba, men att torka bort åtminstone det värsta med en fuktig trasa sliter inte särskilt mycket på huden.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Ursäkta trådnappningen!

Fast många som är förskollärare har varit barnskötare tidigare eller gått barn och fritid på gymnasiet. Det är i princip ett krav av arbetsgivaren att man skall nappa på att bli förskollärare. I kommunen jag arbetar så hänger man
nästan lite löst om man är barnskötare och inte vill läsa vidare.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Nej du kan inte skylla på dagis att ditt barn inte tål kockens ingredienser så länge du inte påtalat för personalen att barnet är allergiskt. Men det kan ju inte vara särskillt svårt att göra det så barnet slipper problem?

Vilket jag inte heller skyllt på dagis. Problemet är nästan borta och vilka ingredienser det gäller har ingen någon aning om. Det är ingenting vi har motsvarigheten till hemma i alla fall. Dagis gissar på tomat o ketchup (och undviker att ge honom det), men hemma blir ingen reaktion på produkterna. Vi tror de använder andra typer av produkter än vi gör.

Allergier/överkänslighet (för det är knappast allergi) är inte alltid så himla enkelt, själv har jag varit allergisk mot olika förtjockningsmedel i kombination med vissa produkter... Men det är inget större problem, bara att vara lite försiktig med kladdiga skumma sallader i affären (som ändå är äckliga). Dagis däremot får nog naturligt med en hel del kombinationer av tillsatser som inte finns hemma. (Jag var liknande som liten med röd nos av vissa random produkter, det försvann av sig självt (och övergick väl i nässelfeber antar jag.)

Huvudsaken var att ts, frågade, kan det förekomma på ert dagis med röd nos och fuktig blöja? och jag svarar, japp det kan det, i första fallet anser vi att dagis gör vad de kan, i andra fallet anser vi att det inte är optimalt men vi kan förstå orsaken. (Det behöver inte vara ett hemskt uselt dagis bara därför)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Ok jag använder inte alltid exakt samma uttryck som BVC. De skriver inte skrubba naturligtvis. De skriver att man inte ska vara onödigt noggrann med att torka barnet runt munnen. Vissa organisationer tar sådant till sig och följer reglerna med... onödig noggrannhet. Vilket kunde vara en förklaring till smutsig nos om än kanske inte en ursäkt.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Exakt, det var det som var problemet ;) de hänger löst och behöver vidareutbildas nu. En vacker dag försvinner de helt istället, det var den dagen problemet uppstod (och kommunen kanske då har gjort sig själv en otjänst).
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Jag hade inte accepterat något av det där. Det låter inte som om de uppfyller ens grundläggande krav.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Faktum är att min mamma nämnde igår ngt intressant. Att det kan bli problem när de avskaffar barnskötare helt från dagis. Barnskötarnas specialområde är att vårda barnen och se till att de mår bra. Pedagogerna däremot ska ju koncentrera sig på att utveckla barnen. En kombination av båda på en småbarnsavdelning är rimligen det bästa.

Detta kände jag att jag ville demetera direkt! Jag läser nya förskollärarutbildningen och vi läser enligt principen Educare, alltså lärande och omsorg som en helhet. Det finns absolut inga sådana uppdelningar att förskollärare inte ska ägna sig åt omsorg på förskolan. Båda delarna är självklart lika viktiga ock en del av yrket. Att barnskötare skulle vara specialiserade på omsorg, bättre än förskollärare har jag svårt att tro. Iallafall med tanke på den utbildning som jag läser nu! I så fall handlar det nog mer om intresseområde än speciell utbildning inom ämnet.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Exakt, det var det som var problemet ;) de hänger löst och behöver vidareutbildas nu. En vacker dag försvinner de helt istället, det var den dagen problemet uppstod (och kommunen kanske då har gjort sig själv en otjänst).

Fast förskollärarutbildningen innebär inte att man bara lär sig saker om pedagogik utan vård/omsorg också. Så nej jag tror inte det är någon större
risk att det blir sämre omsorg och vårdanden av barnen i framtiden heller.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Jag blir tårögd när jag läser vad du skriver. Det är inte ok på något sätt. Vad tråkigt att ni har hamnat på en sån förskola. Om det var möjligt så hade jag bytt förskola (eller grupp) jag tror inte att det hjälper att prata med personalen, de kan omöjligen bry sig om barnen (alternativt har inte tid). Det är nog tyvärr inte realistiskt att tro att det ska bli bra med den personal som nu har hand om barnet.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Fast man behöver kanske inte nödvändigtvis skrubba, men att torka bort åtminstone det värsta med en fuktig trasa sliter inte särskilt mycket på huden.
Eller så kan man tvätta händer och mun vid handfatet. Om nu barnet är lite känsligt för "gnugg"/tryck på huden.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Detta kände jag att jag ville demetera direkt! Jag läser nya förskollärarutbildningen och vi läser enligt principen Educare, alltså lärande och omsorg som en helhet. Det finns absolut inga sådana uppdelningar att förskollärare inte ska ägna sig åt omsorg på förskolan. Båda delarna är självklart lika viktiga ock en del av yrket. Att barnskötare skulle vara specialiserade på omsorg, bättre än förskollärare har jag svårt att tro. Iallafall med tanke på den utbildning som jag läser nu! I så fall handlar det nog mer om intresseområde än speciell utbildning inom ämnet.
Lite knapplån

Fast förskollärarna har ju mer planering och liknande än barnskötarna - alltså blir det att barnskötarna har hand om barnen mer tid än förskollärarna. Så det skulle jag kunna se som ett problem om man avskaffar barnskötare från förskolan.

Då blir ju alltså planeringstiden (som är väldigt viktig) lidande för varje förskollärare har ju rätt till x antal timmar planering.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Lite knapplån

Fast förskollärarna har ju mer planering och liknande än barnskötarna - alltså blir det att barnskötarna har hand om barnen mer tid än förskollärarna. Så det skulle jag kunna se som ett problem om man avskaffar barnskötare från förskolan.

Då blir ju alltså planeringstiden (som är väldigt viktig) lidande för varje förskollärare har ju rätt till x antal timmar planering.

Fast... nja... hur tänker du då?

Säg att en förskollärare har 4 timmar för planeringsarbete på en heltid á 40 h. I en barngrupp med 3 förskollärare skulle alltså var och en vara borta totalt en halvdag i veckan.
Förskollärare 1 planerar måndag förmiddag, fsklärare 2 och 3 sköter då barnen
Förskollärare 2 planerar tisdag förmiddag, fsklärare 1 och 3 sköter då barnen. Ja, du förstår nog poängen.

Det som kan vara svårt är ju när personalgruppen tillsammans måste planera. Men å andra sidan består väl de allra flesta förskolor av fler än 1 avdelning. Då kan man göra som de gör på vår förskola. På måndagförmiddagar har vårt stora barns personal planering; då får personalen på vårt lilla barns avdelning ta hand om ALLA barnen. På måndagseftermiddagar byter de.

Visst; det blir lite kortare om personal då i barngruppen under x antal timmar per vecka. Å andra sidan blir det ju detsamma om det bara var barnskötarna kvar på avdelningen när alla förskollärarna gick iväg också.

Jag för min del tror att planering på vår förskola sker med ALL personal; dvs barnskötarna är inkluderade. Däremot har förmodligen förskollärarna ett större ansvar för att planeringen verkligen följer någon slags pedagogisk ram och har kompetens att avgöra hur man på bästa sätt når vissa mål.
Som i en arbetsgrupp vilken som helst; specialisterna ger lite extra kunskaper, men planeringen sköts gemensamt.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Fast nej, jag ser inte problemet med att avskaffa barnskötare. På förskolan där jag arbetar är det enbart förskollärare som är anställda. Min avdelning (7 personer) har 1 timmes gemensam planering/vecka. Likaså den andra avdelningen, de stunderna hjälps vi åt att täcka upp för varandra.

Sedan har vi 2h "barnfri tid" per vecka, alltså enskild planering, uppföljning, arbete med dokumentation osv. Det gör man alltså utanför tiden i barngrupp. Jag gör det ofta på kvällar hemma, ibland stannar jag någon timme efter jag slutat, ibland blir det helger. Oftast blir det i alla fall mycket mer än de där två timmarna men det påverkar inte min närvaro i barngruppen.

Utöver det tillkommer husmöten och APT:er, som är på kvällstid.

Ser det bara positivt att det bara är utbildade förskollärare som arbetar hos oss. Barnskötare kan vara jätteduktiga, men de har faktiskt inte samma kunskap och kompetens som någon som läst 3,5 år på högskola och har en helhet av kunskap, omsorg och lärande.
Förskollärare ska naturligtvis arbeta med omsorg. Men förskolan innefattar också lärande, jobbar vi inte mot våra mål i läroplanen begår vi tjänstefel. Det ena behöver inte utesluta det andra; t.ex. att byta kläder kan vara en jättebra lärandesituation!
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

På sonens avdelning har de bara förskolelärare. Det är öht ingenting negativt med det. De är väldigt duktiga på omvårdnad. När det planeras kommer det över förskolelärare från andra avdelningar och håller skutan upprätt.

Den enda möjliga fördelen jag skulle kunna se med barnskötare är att de medför lägre omkostnader för kommunen (lägre löner) vilket skulle kunna leda till att det finns pengar till fler personal. På sonens förskola har dock avdelningarna (1-3 år) som har barnskötare inte fler personal än på de avdelningar där endast förskolelärare arbetar...
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Det har tydligen blivit något bättre efter diskussioner med personalen. Som tur är. Dessutom har föräldrarna satt lillgrabben i kö till att börja på nåt lokalt montesorri som tydligen har ett väldigt bra rykte och som de hört mycket väl om.

Ett annat problem är tydligen att de inte har så mycket pedagogik särskilt vid utevistelse och inte häller leksaker som passar till alla åldrarna på den här förskolan. Så när barnen väl blir över en tre år så finns det bara småbarnsleksaker.

Min bror berättade dessutom att en del av personalen har (enligt honom) märklig inställning när de går ut med barnen. En hade tydligen gömt sig i skogen "för att barnen inte skulle vara så bundna vid vuxna" och så skulle dessa små barn leta upp personalen i fråga. Nån form av kurragömma. Men det verkar som om barnen hade blivit rädda. Jag tycker det låter lite konstigt och det är kanske relativt odramatiskt, MEN det är sånt som tydligen de äldre barnen berättat för föräldrar som sedan berättat för min bror- ja eller nåt.

Iofs om man gömmer sig en jättekort stund där man fortfarande har översikt på barnen så kanske det ÄR en rolig lek. Men inte om barnen blir rädda och ledsna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Skönt att det bättrat sig efter diskussioner. Har dock svårt att förstå meningen med att gömma sig i skogen för barnen? När vi varit ute med barnen i skogen så är vi noga med att hålla oss vid en punkt och sedan ha koll på alla barn som är med. De ska veta vart vi pedagoger är och vi pedagoger skall kunna se alla barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp