Vad får en stallplats kosta enligt er?

Anna_90

Trådstartare
Hej
Jag har precis köpt ett stall och funderar på att hyra ut några boxar.
Vad tycker ni är en lämplig kostnad för en box.

Det jag tänkt ska ingå i hyran är: Box, del i uppvärmd sadelkammare, 4 torvbalar / mån, 12 kg hö/ dag, täckes byte 1 på/av, linda på/av vid skada/ hårdare pass i mån av tid, belyst ridbana 20x40 och sen kommer ja även ta så många pass som möjligt, resterande pass får delas upp på de andra hästägarna ca 4-5 i veckan. Hästarna kommer att fodras upp till 5gånger per dag vintertid.

Stallet ligger lite utanför Örebro

Tacksam för svar Anna
 
Börja med att bestäm vad som ska ingå. INTE i mån av tid eller att du tar "så många pass som möjligt". Som inackorderad hade jag aldrig accepterat så lösa villkor som kan förändra hela situationen för mig som hästägare.

Antingen ingår täcke, lindor etc eller så gör det inte. Antingen har jag rätt att kräva det, eller inte. Punkt. Säljer du en tjänst måste du göra det proffsigt eller inte alls.

Sedan tycker jag att du tänker fel. Du måste väl börja med att ta reda på vad det kostar, för att veta vad du kan sälja det för? Jag kan ju inte gärna köpa in spadar för 15 kr st och sälja för 10 kr, för att folk inte vill betala mer för en spade. Då betalar jag ju själv 5 kr för att folk ska ha en spade, och jobbar dessutom gratis - hur ska jag få mjölk till kaffet om jag inte drar in några pengar?

Räkna ut hur mycket kostnaden är för det du ska erbjuda, kolla mot prisläget i området och fundera över om det är värt det extra böket med folk som springer hemma hos dig.
 
Hej
Jag har precis köpt ett stall och funderar på att hyra ut några boxar.
Vad tycker ni är en lämplig kostnad för en box.

Det jag tänkt ska ingå i hyran är: Box, del i uppvärmd sadelkammare, 4 torvbalar / mån, 12 kg hö/ dag, täckes byte 1 på/av, linda på/av vid skada/ hårdare pass i mån av tid, belyst ridbana 20x40 och sen kommer ja även ta så många pass som möjligt, resterande pass får delas upp på de andra hästägarna ca 4-5 i veckan. Hästarna kommer att fodras upp till 5gånger per dag vintertid.

Stallet ligger lite utanför Örebro

Tacksam för svar Anna
Jag tycker Lovisaeleonora sammanfattar saken utmärkt! Du måste utgå från kostnaden och sedan dela upp det på boxarna (inklusive de du har till dina egna hästar). Du måste beräkna tiden (och därmed lönekostnaden) det tar för in och utsläpp per häst. Tid och diesel det kostar att hålla ridbanan i bra skick. Hur mycket kommer elen kosta per år ( kan hända att ditt elbolag kan hjälpa dig att överslagsberäkna det) underhåll, stalltvätt och hagmaterial måste också räknas in. När du gjort det kan du beräkna rimlig hyra per box.
 
Även gödselhantering måste tas med i beräkningarna. En gödselstack behöver tömmas för eller senare och kan man inte ta hand om det själv så kan det bli dyrt. Och har du möjlighet att fodra fem gånger varje dag vintertid?
 
Bara kostnaden för hö och strö blir ju 1100 kr/mån om man räknar på 2 kr/kg på hö och 95 kr/torvbal. Då är inte elkostnad, slitage, arbetskostnad och dylikt inräknat. Mindre än 1500 kr känns inte rimligt. Torv är ju ganska dyrt strömedel, rätt tråkigt också kan jag tycka. Man kan ju få ner den kostnaden genom att använda något annat, ex. halm eller spån.
 
Jag betalar 2500 för min stallplats med helinackordering med ungefär det du beskriver i foder och annat men jag har inga fodringar/stallpass. Stallet ligger utanför större ort, inte jätteroliga ridvägar med två ridhus inom skrittavstånd.
 
Jag som står i andra änden, och alltså hyr en stallplats, tycker att det är ganska rimligt att dels ha en fast kallhyra som gäller för samtliga inhyrda, och sen erbjuda övriga tjänster om intresse för det finns, mot extra betalning så klart. Jag tycker till exempel att det är skönt om det finns möjlighet att köpa till grovfoder och strö, men jag vill samtidigt ha möjligheten att ha eget eftersom min häst är lite speciell (hon tål inte hösilage, så jag vill helst inte bli "påtvingad" det bara för att stallägaren kräver att alla hästar ska äta hens grovfoder, och jag undviker helst att ha henne på halm eftersom hon bara äter upp den). I mitt nuvarande stall finns möjligheten att köpa till torrhö och spånpellets, det fungerar kanon för mig och min häst. Jag tycker också att om stallägaren bor på gården känns det rätt rimligt att denne står för utsläpp och kvällsfodringar. Ska utsläpp och insläpp ingå i hyran tycker jag täckesbyte automatiskt bör ingå också, annars måste ju hästägaren ändå byta täcke innan hästen kan gå ut/in.

Om du/ni vill sköta det mer kollektivt, tänk noga i förväg på hur dagarna ska delas upp. Hur gör man med lunchfodringar? Om alla jobbar kontorstider eller går i skolan är det i princip omöjligt att lösa annat än med fri tillgång. Vad ska gälla vid storhelger? Särskilt jul och nyår som brukar vara dagar när ingen vill ta stallpass (särskilt inte de mest obekväma passen, julaftons- och nyårsaftons kväll och nyårsdagens morgon).

Jag betalar 2300 kronor för en helinackordering. Då ingår alla stallpass, grovfoder och strö. Kraftfoder får man köpa själv om man vill ha det. Nu bor jag utanför en småstad, så priserna kan givetvis vara betydligt högre på mer "centrala" ställen. Vi har ingen paddock, men ridavstånd till närmsta ridhus.
 
Jag har min smärtgräns vid 2000/mån.
Tidigare har jag velat ha minst utsläpp vardagar ingående i hyran.

Senaste åren har jag stått helkollektivt och det har fungerat alldeles perfekt:
1000 kr kallhyra
600 kr ensilage
spån efter förbrukning 200 kr/balen
in/utsläpp på schema fördelat på alla hyresgäster
kraftfoder köpte man själv
...ja stallägare höll fastighet, box och hagar..resten fick man köpa efter behov/förbrukning.

Personligen tror jag att det är jättesvårt att få ut någon större vinst. Kanske får man ha ett mellanting på vad saker kostar + vad folk är villiga att betala för platsen (jämföra med närliggande stall tex). Det viktiga är ju att man kan täcka alla utgifter som uthyrare men samtidigt är det ingen idé att tänka 10.000kr/mån troligtvis heller i rent vinstsyfte..

Och kanske undersöka i närheten - vill folk ha och betala för fullinack eller vill man ha lägre hyra och mer arbete?

Så jag hade nog hellre gjort en kostnadskalkyl i första hand vad det öht kostar att ha hyresgäster. Sedan kan man börja fundera på tilläggstjänster och kostnad per förbrukning av det/vad man kan erbjuda utöver..för att senare kunna motivera en hyressumma
 
Senast ändrad:
Som flera har nämnt bör du börja med att räkna vad det kostar och sen sätta priset.
Och sådana saker som folk inte tänker på tex el kan bli riktigt stora summor.
Jag tror också att du måste tänka efter hur mkt tid du har- "att du tar pass efter mån av tid etc". Fundera på hur mkt tid du realistiskt har. Och ta inte på dig för mkt! Tänk på att du ska orka också även med jobb/ studier/ familj eller vad annat du har i ditt liv.
 
Vad en stallplats får kosta enligt mig beror till stor del på hur den ligger i förhållande till där jag bor. Sen är det helheten med finsh, boxstorlek, utevistelse och hagar, stämning i stallet osv.
Just nu prioriterar jag en plats nära hemma hos "grannen" där jag sköter mig själv och dit jag kan åka tre ggr på en dag utan att blinka framför ett fullservice stall någon mil hemifrån där jag får rätta mig i ledet och inte ha samma frihet.
För mig hade det varit billigare nu att ha fullservice, men känslan att ha henne "hemma" är värd mycket för mig.
 
Hej
Jag har precis köpt ett stall och funderar på att hyra ut några boxar.
Vad tycker ni är en lämplig kostnad för en box.

Det jag tänkt ska ingå i hyran är: Box, del i uppvärmd sadelkammare, 4 torvbalar / mån, 12 kg hö/ dag, täckes byte 1 på/av, linda på/av vid skada/ hårdare pass i mån av tid, belyst ridbana 20x40 och sen kommer ja även ta så många pass som möjligt, resterande pass får delas upp på de andra hästägarna ca 4-5 i veckan. Hästarna kommer att fodras upp till 5gånger per dag vintertid.

Stallet ligger lite utanför Örebro

Tacksam för svar Anna
Max 2500 och då skall in utsläpp täckesbyten foder strö ingå 7 dagar i veckan och max 1.5 mil fårn stan.
 
Med tanke på hur lite hö som ingår så skulle jag inte vilja betala mer än 1500kr då min häst kommer upp betydligt mer hö per dygn.
Betalade 1700kr med samma vilkor men utan gräns på hö.
Står just nu på lösdrift, betalar 450kr och då ingår halm och spån. Hö köper jag till priset 2kr/kg.
Bor en timma ifrån Örebro om det är intressant att veta. :)
 
Hej
Jag har precis köpt ett stall och funderar på att hyra ut några boxar.
Vad tycker ni är en lämplig kostnad för en box.

Det jag tänkt ska ingå i hyran är: Box, del i uppvärmd sadelkammare, 4 torvbalar / mån, 12 kg hö/ dag, täckes byte 1 på/av, linda på/av vid skada/ hårdare pass i mån av tid, belyst ridbana 20x40 och sen kommer ja även ta så många pass som möjligt, resterande pass får delas upp på de andra hästägarna ca 4-5 i veckan. Hästarna kommer att fodras upp till 5gånger per dag vintertid.

Stallet ligger lite utanför Örebro

Tacksam för svar Anna
Jag bor i örebro, mina bekanta har stall strax bortanför universitetet. Dom tar 1800kr, då ingår alla pass, 4 torvbalar och hö, dom har ridbana och skrittavstånd till ridhus. Vet inte exakt hur det är med täcke men tror dom tar av och på. Dock tycker jag själv att 1800kr är för billigt...
 
Vill flika in: Stallhyrorna i Örebrotrakten ligger ganska lågt, det finns många stall i krokarna.
Sant, vi har för mycket stall i krokarna, många står med tomma boxar för att det finns så mycket stallar med ridhus, ridbana, service osv. Dock har vi få med helinackorderong!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 212
Senast: Mumfie
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 038
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 849
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp