VAD Fan är detta!!?? *bilder*

Sv: VAD Fan är detta!!?? *bilder*

Jag brukar maska om ca 2½ vecka efter första avmaskningen.

Det funkar bra för mina i alla fall om det är någon som fått mask. Då ser du ju också om där finns fullstora maskar med. Gör det det, så kanske det är läge med en tredje gång. Och i så fall kan ju aldrig uppf. skött maskningarna i någon vettig ordning på valparna. Antingen inte alls eller med för låg dos.

Äckligt är det i alla fall.

Köpte in en sådan maskfull valp för rätt många år sedan och han sket ren mask i flera dagar efter kuren, så jag maskade igen rätt snabbt och hundstackarn fortsatte att bajsa mask med lite bajs i :crazy:

Usch, stackars din valp.

Uppf. avmaskade honom och sedan blev han avmaskad dagen efter han kom hem till oss-med rätt dos. Då hade han ingen mask för det skulle ha märkts.
Det har kommit 'nu' alltså. Har ju tagit honom på bar gärning när han käkat harskit:cool: Så det är typ med 99.9% säkerhet därifrån han fått dom.:mad:

Men då avmaskar jag en igen om 2½ vecka och ser hur det blir efter det. Troligtvis kommer jag köra en 3e omgång just för att jag är så kinkig:angel:

Tack för din hjälp Gnist-guldvärt!:bow::love:

Min bebis växte ju upp till en stilig herre trots att han var överfull med mask när vi hämtade honom :D

Off topic,men iaf,letade efter avmaskningsmedel här på apoteket,men det fanns ingenting alls,varken häst eller hund,sen slog det mig att nån här på buke sagt att apoteket skulle ta bort det,att det skulle bli receptbelagt,gäller det bara till pållen,eller gäller det hund också,eftersom jag inte hittade något..?

Vad skumt.. Jag köper också på apoteket och det finns ju Massa olika maskmedel till både häst,hund och katt.

Har inte heller hört ngt om att det skulle tas bort och bli receptbelagt.. Undra om det står ngt på apotekets hemsida!?:idea:

Aaawww, den snuttegrisen:love:

Han är ett under faktiskt;)

Hur gammal är han nu, runt 8-9 va?

KL Vilken liv om en så naturlig sak som en stackars spolmask! Visserligen är skärpan urusel men det kan ju knappast vara ngt annat.
Kraftiga spolmaskangrepp på valpar beror oftast på att tiken varit kraftigt angripen som valp o har en massa vilande larver som aktiveras vid dräktigheten o smittar i livmodern o via mjölken.
PL

Liv???

Ts tyckte det var äckligt att valpen kräktes upp mask mitt i natten, det är väl inget knepigt med det och är valpar jättemaskiga så är det rätt äckligt faktiskt :crazy:

När vi hämtade rix och maskade av honom såg det ju ut som någon sölat ut spagetti duttvis över hela golvet, vilket fick maken att nästan kräkas.

Jag tyckte väl inte heller att det var så nice, men är inte så värst kräsenmagad..

KL Vilken liv om en så naturlig sak som en stackars spolmask!
Ja alla är vi olika, för dig är det kanske en skitsak, men det är första gången för mig att ett av mina djur har mask, och så många dessutom. Sen är jag även väldigt känslig mot sånt hära så då blir det lite värre för mig med, då jag bara föreställer mig hur dom lever där inne hos honom och hur dom ser ut när dom kommer ut samt när han spydde upp en mask under natten.:cool:

Visserligen är skärpan urusel men det kan ju knappast vara ngt annat.
Kraftiga spolmaskangrepp på valpar beror oftast på att tiken varit kraftigt angripen som valp o har en massa vilande larver som aktiveras vid dräktigheten o smittar i livmodern o via mjölken.
PL
Han blir 4 månader imorgon, och har som sagt blivit avmaskad 2-3 ggr innan gårdagens avmaskning.
Kan det fortfarande vara tikens 'fel' om fallet nu skulle vara så?:crazy:

Jag tror dock att det är pga. harskiten han fått i sig...

Ja det kan vara tikens fel ffa om första avmaskningen på valparna gjordes för sent.
Det beror INTE på harskiten.
PL

:eek:
När bör valparna avmaskas första gången då?

Ska höra med uppf. nu om när hon avmaskade valparna...

Varför kan det inte vara harskiten då? Är det helt ofarligt om han käkar det? *Många frågor-men det är bra att veta* :D

Spolmasken blir könsmogen på 3 veckor så för att hindra ny smitta via ägg bör första avmaskningen göras innan dess på tik och valpar.
Harars eventuella spolmask kan inte växa till sig på hund.
PL

Jag har ju mina tikar väl maskade, men avmaskar ändå valparna 3 ggr under de 8 veckor de bor här ;)

Ingen har haft mask ännu av mina valpar i alla fall :cool:

Tiken avmaskas ju varje gång valparna avmaskas dessutom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka