VAD Fan är detta!!?? *bilder*

Nikkis

Trådstartare
Vaknade av att valpen spydde inatt, 2ggr. När jag skulle torka upp det fann jag då detta i ena spyan!!:eek::crazy:

Är det mask? Det ser ut som mask iaf. Den rörde sig inte och var lite 'stel' när jag skulle 'töja' ut den.
Om det är mask, Vad är det för en mask då? Är det farligt!??

Bilderna är dåliga då varken jag eller kameran var spc. pigga kl:03 :angel:

Jag blir hur som helst lite orolig nu, aldrig stött på detta tidigare i mitt liv. Kan hundar Spy upp mask? Finns inget i bajset iaf. och han är annars fin i magen. Igår var han hos hundvakten och gick i skogen för att plocka svamp-där fick han i sig lite blåbär också.
Han har inte ätit ngt olämpligt vad Jag vet/sett förutom lite harbajs:cool:

Han är avmaskad tidigare, men jag ska ta och göra det igen nu.

Uhh, ryser i hela kroppen bara jag tänker på det, vill inte ha sånt snusk här hemma liksom-tänkt om det kommer på ens ansikte och kryper in i näsan eller hamnar i sängen eller nåt!!:angel::eek:

Bilderna på äcklet:
http://Nikkis.bilddagboken.se/index...kPTk4MDg5NjMxJnQ9MTE5MDQ5ODQwMSZjdXJyaW1nPTA=
http://Nikkis.bilddagboken.se/index...kPTk4MDg5Nzg1JnQ9MTE5MDQ5ODQwMSZjdXJyaW1nPTE=

Sv: VAD Fan är detta!!?? *bilder*

Om de har mycket mask i sig, så kan de spy upp maskar och det din lille kräkts upp är en mask :crazy:

Avmaska snarast och igen efter ca 2½-3 veckor.

Åh, fy tusan vad äckligt!

Hur 17 kan han ha fått det liksom, och Varför var masken 'död' då? (jag kan Inget om maskar bortsett från att de ska VÄCK:devil:)

Åååh, jag ska springa ner till apoteket direkt när dom öppnar kl 11 idag och köpa några tuber avmaskningsmedel. Alla djuren här hemma ska få sig en omgång!

Usch, nu ryser jag ännu mer, sista gången jag pyssade honom på munnen:angel:

Uääääääää!
Varför skulle jag titta på bilderna för? :crazy:

Till ämnet: Det ser precis ut som såna maskar som vår tjej hade, men hon bajsade ut dem.

Uääääääää!
Varför skulle jag titta på bilderna för? :crazy:
Haha, då kan du tänka dig hur Jag kände mig inatt då. Kunde knappt somna om, det kröp i hela kroppen liksom.

Till ämnet: Det ser precis ut som såna maskar som vår tjej hade, men hon bajsade ut dem.
Usch. Ska som sagt gå och köpa avmaskningemedel nu när apoteket öppnar. Men jag undrar fortfarande hur det kommer sig att masken var död?
Jag såg ju när han spydde upp den, dör dom så fort när dom 'kommer ut'?

Ta det lugnt nu!:)

Jag tror att det är en spolmask, sådär såg min valps maskar ut också, lite mindre gulaktiga iofs men annars exakt likadana. Min valp hade alltså spolmask för några veckor sedan fast hon var avmaskad. Jag tror att spolmask är ganska vanligt hos valpar. Min hund var också helt normal i bajset men jag kom på efteråt att hon var ganska bukig samt att hon hostat lite vilket det kan göra när de har spolmask.

Enligt apotekets hälsoråd för hund så kan man märka att en hund har spolmask antingen genom mask i avföringen eller i spyor. Helt normalt alltså.

I apotektets hälsoråd står det att man ska avmaska valpen varannan till var fjärde vecka upp till tre månaders ålder, vid sex månaders ålder samt när man upptäcker att den har mask.

Jag förstår dock att du är lite traumatiserad, det är ju riktigt vidrigt. Jag fick dra ut en mask ur häcken på min lilla tjej, vi tyckte det var lika läskigt båda två...:crazy:

Föresten- Kan det smittas över till människor!!??!!???:eek::eek::eek::eek:

Hm. I apotekets hälsoråd står det först att hundens inälvsparasiter är artgena och inte smittar mellan arterna. Sedan står det att infektionsugliga ägg som finns i hundens bajs kan föras över till människa. Det står dock att det är sällsynt.

Det är spolmask och de är värdspecifika så risken att du eller andra sorters djur i hushållet smittas är minimal. Bara till att avmaska valpis :)

Å fy sjutton så äckligt, nu kommer ja ihåg när min vovve va valp å kom till mig, han spydde upp 100 tals maskar sååååå vidrigt... men som tur e de bara att avmaska :D

*delvis knapp*

Tack alla för era svar!
Nu är hundarna + katten avmaskade. :bow:

Bara att vänta tills jävlarna dör:devil:

Tycker att sånt hära är grymt äckligt. Första gången för mig dessutom att se en sån hära mask IRL *trauma haha*

Nuu händer det grejer, det kom ut EN äcklig ful mask när valpis bajsade!:eek:

Usch så snuskigt!
Men helt rätt, hoppas dom får en plågsam död dom jävlarna, bara kommer in i magen hur som helst på min fina oskyldiga lilla valpis och tror att dom får leva där!! :angel::devil:

Fy vad vidrigt! Skönt att dom snart är borta :).

Det är rent ut sagt skit äckligt!

Jag höll bokstavligt talat på att spy nyss när vi var ute en sväng, han bajsade 2 ggr, den ena högen var fast och den andra lös-och det KRYLLADE av mask i dem!!!:eek:

Stackars liten, tycker så synd om honom. Han är en riktig otursfågel, först var det en hudinfektion han fick och nu detta...

Jag kommer avmaska han igen som Gnist sa, och ytterligare en gång till efter det, just för att vara på den säkra sidan.

Jag tyckte väl att han var lite mager men hård/uppsväld i buken och periodvis dålig aptit-nu vet jag varför.:cool:

Anledningen att man maskar om är ju för att banminth inte tar äggen som finns nu.. De kläcks ju till nya maskar :devil: som måste tas död på..

Avmaskar du inom föreskriven tid, räcker det med en gång då de maskar som kläcks "nu" inte kommer att hinna lägga nya maskar. Under förutsättning att alla de fullstora maskarna som finns nu dör, vilket de gör om han fått i sig korrekt mängd avmaskningsmedel.

<<-- Besvärlig idag? :p

Avmaskar du inom föreskriven tid, räcker det med en gång då de maskar som kläcks "nu" inte kommer att hinna lägga nya maskar. Under förutsättning att alla de fullstora maskarna som finns nu dör, vilket de gör om han fått i sig korrekt mängd avmaskningsmedel.
Aha okey. Jo han fick i sig rätt mängd och lite till-tuben räckte till 24 kg, han väger runt 20.:p

Jag tycker väldigt synd om honom, han är verkligen helt full med mask:(

<<-- Besvärlig idag? :p
Aldrig!!:love:

Aha okey. Jo han fick i sig rätt mängd och lite till-tuben räckte till 24 kg, han väger runt 20.:p

Jag tycker väldigt synd om honom, han är verkligen helt full med mask:(

Aldrig!!:love:

Då lär det räcka med en omgång till :)

Vilken tur att jag inte var alltför jobbig då med mitt masksnack (vilket ord :eek: ) :D

Okey. Då vet jag. Men om hur många veckor 'exakt' tycker du att jag ska köra en omgång till?
Det är som sagt mååånga maskar:crazy:

Du är aldrig besvärlig-om det så är masksnack eller ngt annat:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka