Vad dricker man till soppa?

Comatose

Trådstartare
Vi står för förrätten på nyår - jordärtskockssoppa med parmesan- eller parmachips. Men! Vad sjutton dricker man för gott till det? Soppan innehåller vitlök, vitt vin och grädde, om det är till någon hjälp?

Torr cider eller ett torrare vitt vin tycker jag :) De är superduktiga att tipsa om specifika sorter på systembolaget, som @Mia_R tipsade om.

Champagnen till förrätten låter rätt så bra. :) tror vi kör på det, de på Systembolaget får hjälpa mig välja. Tack för tips!

Vi står för förrätten på nyår - jordärtskockssoppa med parmesan- eller parmachips. Men! Vad sjutton dricker man för gott till det? Soppan innehåller vitlök, vitt vin och grädde, om det är till någon hjälp?

Inte för att det är så mycket till hjälp med vad ni ska dricka till men går det att få receptet på soppan? Den lät god! :)

Varför då? Det brukar ju sällan vara några större mängder vin i soppor. Jag tycker maten och vinet gifter sig på ett helt annat sätt om det är samma vin i maten som i glaset. :) Alltså det dyra vinet i både maten och glaset ;)

Om man lagar soppa till tio personer blir det en hel del vin ändå. Och nu ska vi ju dricka champagne! :)

Prosecco! Det var det bubbeltipset jag fick till just jordärtskockssoppa när jag frågade på Bolaget och det funkar jättebra!

Inte för att det är så mycket till hjälp med vad ni ska dricka till men går det att få receptet på soppan? Den lät god! :)

Jag brukar köra skockorna i ugnen tillsammans med ett par klyftade lökar, ett par potatisar och lite kryddor (och vitlök, om man vill ha det). Sen mixar jag det med grönsaksbuljong och vitt vin och sen har jag i en skvätt grädde. Svingott och jag tycker att det blir ändå bättre när jag ugnsrostar först.

Jag brukar köra skockorna i ugnen tillsammans med ett par klyftade lökar, ett par potatisar och lite kryddor (och vitlök, om man vill ha det). Sen mixar jag det med grönsaksbuljong och vitt vin och sen har jag i en skvätt grädde. Svingott och jag tycker att det blir ändå bättre när jag ugnsrostar först.

Tusen tack! Hur länge har du skockorna i ugnen? Brukar du ha någon olja på?

Tusen tack! Hur länge har du skockorna i ugnen? Brukar du ha någon olja på?

Hm. Tills de är nästan färdiga ;) De ska ju bli genomstekta, men de kokar sig lite i buljongen sen också. Och jag tror att jag brukar hälla på lite olivolja också! Det är alltid gott med olivolja ;) Brukar ringla lite över soppan när jag serverar den också.

Varför då? Det brukar ju sällan vara några större mängder vin i soppor. Jag tycker maten och vinet gifter sig på ett helt annat sätt om det är samma vin i maten som i glaset. :) Alltså det dyra vinet i både maten och glaset ;)

Håller helt med här.
Man brukar säga att om man inte vill dricka vinet, då ska man heller inte ha det i maten. Men visst, har man köpt ett typ Amarone för 300 spänn kanske man inte vill klunka ner det i grytan :D Men överlag är det alltför många som tar vilket vin som helst i maten, även något man kanske tycker inte smakar så gott att dricka. Och att ha samma vin i maten och i glasen underlättar ju också dryckesvalet :up:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 634
Senast: ameo
·
Äldre Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 083
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar