Vad dom missat på proffstränarkursen...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Vissa saker verkar dom ha missat helt på proffstränarkursen, för samtliga tränare är ju helt okunniga inom området personalvård. Jag har massor av bra förslag som de skulle kunna ta upp!:idea:

Några grundregler
- Bara för att personalen själva har valt att jobba som hästskötare betyder det inte automatiskt att de vill jobba dygnet runt som hästskötare.

- Om du skriker och gapar åt din personal kommer de troligtvis inte att jobba fortare/bättre.

- Att någon jobbar 75 % betyder INTE 75 % av dygnet...

- Även om du tror dig behärska telepatins svåra konst så gör inte alla hästskötare/lärlingar det.

- Bara för att du är på dåligt humör är inte resten av världen det...

- En vecka har 7 dagar. Men endast 5 arbetsdagar.

Glosor/ ord som varje travtränare bör känna till:
* Tack
* Förlåt
* Jag hade fel
* Du har rätt
* Bra jobbat
* Kollektivavtal

Tänk vad det skulle kunna förbättra livet för många hästskötare i landet;)

Sv: Vad dom missat på proffstränarkursen...

:bow: :bow: :bow:
Och vikten av personalvård rent hälsomässigt skulle jag vilja slå ett slag för.
Som före detta hästskötare så har jag en totalpajjad rygg, tänk om nån berättat för en att man kunde skifta grep och sophand ibland.....

hahahahahhaha....jadu tror det steg alla åt huvet då dom fick licensen. men jag vet faktiskt en som verkligen inte fyller upp nåot av det okej en sak. kollektivavtalen kanske inte följs men ananrs är han kanon.

Ja det har jag undrat,hur f*n hästskötarna står ut,hos dessa nötter som tror att de är Gud bara för att det står ett A efter deras namn i programmen.

Har talat med en del som har jobbat hos en tränare på din bana,o kära hjärtanens vilka historier,både ur hästarnas o personalens välbefinnande.Men "smörja" media kan han....:devil:

"knapprån"

Kan ett jättefint ord som många av proffstränarna lätt missar.... AVTALSENLIG, både vad det gäller lön, OB-tillägg, arbetsförhållanden och arbetstid

Åh ja nu ska vi inte klaga på proffstränar kursen då de faktiskt lär ut sådan där saker, men tyvärr så är de redan då allt för styva i korken för att ta in sån information...
Eller oxå är deras svar; "Ja men när jag jobbade som hästskötare var det oxå så här" Funderat på att föra världen framåt? :angel:

Tyvärr så är väl sanningen den att om inte tränarna utnyttjade stallfolkets enorma hästintresse och lidelse för travet så skulle de flesta inte gå runt. Skulle de strikt följa lagar och avtal så skulle de gå omkull. Tyvärr sant. Men det är inte rätt för det.

Jag tröttnade och bytte bransch när travintresset passerade smärtgränsen för förnuftet.

Anledningen till att jag aldrig jobbat med travhästar! :idea:

Du missade en fras
*Vad tycker
*Hur skulle du vilja
När någon ny ska börja i vårt stall har jag några få krav
*Man får inte ha dåligt morgonhumör, och man säger godmorgon till alla. Inte hej eller tjena utan godmorgon.
*Du börjar när du vill och slutar när du vill och tar hur lång lunch du vill.........men jobbet ska vara gjort.
Vi har världens bästa stalltjej. Vi fjäskar ganska friskt för henne. Ja hon kännns lite som vår dotter faktiskt.
gulan

Ganska lustigt det där att "Proffstränare" beter sig så. Undra om de anser sig vara just: PROFFS. I vardagsmun så betyder ordet "proffs" att man är mkt duktig/alt. bäst på det man gör. Man säger ju oftast så om stora stjärnor inom resp. gren.

Men egentligen så betyder ordet Proffessionell bara en enda sak; och det är att man LEVER på det man gör, dvs att man har det som yrke. Det väger inte in något om huruvida man är vad vi klassar "proffs" eller inte.....:p Alltså, inget om klassen på en som tränare ;)

Lite O.T kanske, men kunde inte låta bli....:o

Vad var den uthägningen bra för(det finns i alla fall minst två sidor av varje historia)?
Men jag håller med dig i sak.Att många travtränare kan bli bättre på hovslageri.

Nä det har du väl rätt i egentligen. Jag blir bara så frustrerad över att se hästar fördärvas på grund av så grundläggande saker. Och tycker att det är konstigt att riktigt stora tränare har så dålig koll på hästarna.

Nä det har du väl rätt i egentligen. Jag blir bara så frustrerad över att se hästar fördärvas på grund av så grundläggande saker. Och tycker att det är konstigt att riktigt stora tränare har så dålig koll på hästarna.

faktiskt håller jag med till viss del men ingen är ju fullärd. men visst känns det konstigt om stalldrängarna är bättre på skador än deras arbetsgivare...

I mångt o mycket har du rätt. Har själv jobbat för en sån tränare :(

Men det finns faktiskt de som är bra :D På Bergsåker finns åtminstone 2 av dem.. om man ska tro på de anställda :)

En av dessa större tränare har även ordnat kurser/föreläsningar om personalhantering. Han har själv deltagit plus att tränarkollegor varit inbjudna :bow:

Ville bara tala om att det finns undantag som bekräftar regeln. Naturligtvis gör väl även de misstag, men de verkar i alla fall försöka vara en bra chef (o enligt personalen lyckas de)

I mångt o mycket har du rätt. Har själv jobbat för en sån tränare :(

Men det finns faktiskt de som är bra :D På Bergsåker finns åtminstone 2 av dem.. om man ska tro på de anställda :)

En av dessa större tränare har även ordnat kurser/föreläsningar om personalhantering. Han har själv deltagit plus att tränarkollegor varit inbjudna :bow:

Ville bara tala om att det finns undantag som bekräftar regeln. Naturligtvis gör väl även de misstag, men de verkar i alla fall försöka vara en bra chef (o enligt personalen lyckas de)

jag tror jag vet vem ,men nej inte mkt att hänga i granen:devil:

nej det var elakt,alla tycker olika:D

Vissa saker verkar dom ha missat helt på proffstränarkursen, för samtliga tränare är ju helt okunniga inom området personalvård. Jag har massor av bra förslag som de skulle kunna ta upp!:idea:

Några grundregler
- Bara för att personalen själva har valt att jobba som hästskötare betyder det inte automatiskt att de vill jobba dygnet runt som hästskötare.

- Om du skriker och gapar åt din personal kommer de troligtvis inte att jobba fortare/bättre.

- Att någon jobbar 75 % betyder INTE 75 % av dygnet...

- Även om du tror dig behärska telepatins svåra konst så gör inte alla hästskötare/lärlingar det.

- Bara för att du är på dåligt humör är inte resten av världen det...

- En vecka har 7 dagar. Men endast 5 arbetsdagar.

Glosor/ ord som varje travtränare bör känna till:
* Tack
* Förlåt
* Jag hade fel
* Du har rätt
* Bra jobbat
* Kollektivavtal

Tänk vad det skulle kunna förbättra livet för många hästskötare i landet;)

Ojdå.. så där har jag inte haft det..
men så jobbade jag ju hos en tränare som inte var rädd för att jobba själv..
var aldrig några problem där, det bästa som fanns var på em när han kom in i stallet för att prata igenom hästarna.
fårgade om allt var bra med en själv m.m.
ett kanon ställe verkligen.

sen har jag jobbat kortare perioder hos två andra som var lite åt det hållet ni beskriver, men inte fullt ut.
På det ena stället visade sej tränaren bara nån timme om dan
på det andra stället fick man ifall beröm

faktiskt håller jag med till viss del men ingen är ju fullärd. men visst känns det konstigt om stalldrängarna är bättre på skador än deras arbetsgivare...
Nej inte alls. Likna det vid att det skulle vara svårt att ha anställda som är äldre och längre erfarenhet av häst än arbetsgivaren.
Så de flesta skötare TROR ochså att de är bättre på skador än sin arbetsgivare. Som skryter vitt och brett och står och snackar en massa goja med hästägarna. Dem har jag sett ganska många av.
En sak som hände hos oss var. En kille jobbat hos oss länge....... han ansåg att utan honom skulle stallet inte vara det det var. Han fick senare jobb som privattränare........gick åt helvette.
Jag försöker att inte le i mjugg......men ibland är det svårt.
gulan

Vissa saker tror jag inte de lär ut såsom tex lättja och elakhet...

Tränaren NN kommer till stallet vid 12 tiden. Undrar om "hästjävlarna" är körda..... NN luktar lite lagom gammal fylla och när närmsta häst inte står blick stilla på stallgången ger NN hästen en rejäl spark i flanken.

Tror ni jag blev kvar där länge.......

Kom istället till QQ som gullar med hästana och det hårdaste jag hörde honom säga var "Det där är ingen häst!" efter att hästen kört bort sig själv under loppet

Senast ändrad av en moderator:

Vad var den uthägningen bra för(det finns i alla fall minst två sidor av varje historia)?
Men jag håller med dig i sak.Att många travtränare kan bli bättre på hovslageri.

Eh, va? Hovslageri??
Det var ju mest lite skämtsamt menat...:cool:

Ja det har jag undrat,hur f*n hästskötarna står ut,hos dessa nötter som tror att de är Gud bara för att det står ett A efter deras namn i programmen.

Har talat med en del som har jobbat hos en tränare på din bana,o kära hjärtanens vilka historier,både ur hästarnas o personalens välbefinnande.Men "smörja" media kan han....:devil:

Ha ha, jag gissar vem du menar.... :rofl: Fast han jobbar inte jag åt och kommer aldrig att göra heller.:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka