Vad brukar ni betala för höanalys?

Martina_m

Trådstartare
Alltså INTE vart ni skickar er analys.
Utan vad brukar det kosta?

Känns som att det kan variera ganska mkt.
Om man vill ha reda på TS, smrp, MJ, och mineralerna Ca P Mg K.

Sv: Vad brukar ni betala för höanalys?

Ingenting faktiskt, för om vi ska köpa ett foder så ska det redan vara analyserat. Vill de inte kosta på det, så får man inte sälja foder till oss i varje fall.

Så även om tråden blir OT ur det perspektivet, så stå på er och kräv analyserat foder annars köper ni hos någon annan som har analyserat sitt foder.

Jag köpte en färdig analyspåse, bara att stoppa i hösilaget och skicka iväg.
Betalade 300kr, vill man ha mineralanalys oxå tror jag den kostade 500 kr.

Ingenting faktiskt, för om vi ska köpa ett foder så ska det redan vara analyserat. Vill de inte kosta på det, så får man inte sälja foder till oss i varje fall.

Så även om tråden blir OT ur det perspektivet, så stå på er och kräv analyserat foder annars köper ni hos någon annan som har analyserat sitt foder.

Hur vet man då att den analysen gäller just det här partiet?

Jag önskar att man kunde göra så här. Men här där jag bor, så vet jag ingen bonde som analyserar sitt hö. De tycker att det är upp till köparen :mad:.

Lite OT från mig oxå, borde man köpa löspressat för 1,80 kr eller hårdpressat för 2 kr? Man får ju plats med mer i släpet med hårdpressat, och slipper hämta lika ofta. Men det blir ju några kilo, så frågan är om man sparar på att köpa löspressat...
Släpet är ett stort Preem-släp.

Vilket annat foder än hö hade man kunnat sälja årsförbrukningar av utan nån som helst innehållsförteckning, ett mkt märkligt fenomen

Vilket annat foder än hö hade man kunnat sälja årsförbrukningar av utan nån som helst innehållsförteckning, ett mkt märkligt fenomen

Precis, det är ju ett evigt botaniserande på säckarnas innehållsförteckning innan man köper, medan grovfoder verkar vara mindre intressant att veta vad det innehåller före köp. Och ändå är just grovfodret grunden till vad som sedan kan behövas.:crazy:

Hur vet man då att den analysen gäller just det här partiet?

Självklart kan man bli lurad, om man inte ser upp. Man får helt enkelt ta reda på vad vallen kallas för som fodret kommer ifrån och det namnet ska också finnas på analysen.

Precis, det är ju ett evigt botaniserande på säckarnas innehållsförteckning innan man köper, medan grovfoder verkar vara mindre intressant att veta vad det innehåller före köp. Och ändå är just grovfodret grunden till vad som sedan kan behövas.:crazy:

Jag fattar faktiskt inte heller, det finns faktiskt ingen ursäkt. En medveten foderförsäljare av grovfoder som vill sälja sitt foder seriöst, erbjuder en analys i samband med försäljning. I de fall denna inte finns, så skulle jag kräva analys innan jag köper, och ska jag bekosta den själv så ska det kännas motiverat att bekosta den, dvs jag ska ha god anledning att tro att fodret är värt att ta prov på......
i de fall jag själv tagit analys för egen del rör det sig ju om egenproducerat foder hemma på gården där hästarna står, dvs det foder som ingår i stallet.

köper jag utifrån vilket vi gjort senaste åren, så köper vi endast av renommerade säljare som har analys och redovisar den där tvivel om sanning och autencititet står bortom tvivel.

Jag tror faktiskt att om köparna börjar kräva analys och vägrar köpa oanalyserat, så kommer de så småningom att bli allt flera som ordnar med analys på sitt foder.

Vi har idag beställt foder för nästa säsong med hög kvot, och helst då med så låg energi som möjligt. Nu ska det bli spännande att se vad vår leverantör presterar.:love:

Ids någon som betalt kring denna summa PM:a mig om var, jag betalde 732 kr inkl. mineralerna. I och för sig sökte jag inte ens på olika utan tog bara första bästa... :D

Agrilab tar 350+moms dvs 438 kr ink moms .

Sen är det ju inte relevant eftersom de var mycket billigare förra året om jag inte mins fel .

Man får nog kolla det det år det gäller vad det är för priser på analyserna .

Mia

I fjol tog Agrilab 350 inkl moms.

Såg att en sockeranalys hos dem kostar 300 kr + moms.

Sen är det skillnad på metod också, Agrilab använder den säkrare metoden med kemisk analys. Eurofins använder Nirmetoden!

Jag får betala 500 kr inkl moms.

Jag betalade 179:-(26 dollar) för en infraröd analys på allt inkl socker och mineraler från Equianalythical i USA. Nu ska jag skicka för kemisk analys på mitt stora parti. Det kostar lite mer, men man får massor mer för pengarna.(49 dollar)
Tar man allt här i Sverige på analysföretagen så är man uppe över 1000:-
Varför denna prisskillnad?
Det är inte klokt att det ska löna sig att posta hö till USA!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka