Vad bör unghästen kunna innan inkörning?

C

cafu

Vad tycker ni att en unghäst bör "kunna" när den lämnas bort för inkörning?

Ex. stå uppbunden, stå stilla (i alla fall kortare stunder), gå undan för tryck, vara ledbar, kunna stanna och gå framåt på kommando (ev. bara med hjälp av röst - i så fall vilka kommandon använder ni?), kunna bli tömkörd endast med hjälp av en person (dvs ingen som leder där framme), kunna lämna hästkompisarna? Etc etc

Kort sagt, vilka anser ni är de viktigaste "färdigheterna" hos en kommande bra körhäst?

Sv: Vad bör unghästen kunna innan inkörning?

Här finns lite "att tänka på innan"... http://www.horseway.se/kora.htm var för långt för klippa in tyckte jag..

Några tips innan inkörning, tränas vid tömkörning.

-Stå still, göra halt
-Backa på kommando
-Styrbar
-Gå undan för tryck från tömmarna
-Inte vara bakskydd eller piskrädd
-Tåla ljud och rörelse rak bakom sig

Bra länk och tips, tack!

Mickis2003 skrev:
Här finns lite "att tänka på innan"... http://www.horseway.se/kora.htm var för långt för klippa in tyckte jag..

Några tips innan inkörning, tränas vid tömkörning.

-Stå still, göra halt
-Backa på kommando
-Styrbar
-Gå undan för tryck från tömmarna
-Inte vara bakskydd eller piskrädd
-Tåla ljud och rörelse rak bakom sig

Tycker att det räcker med att den kan gå i grimma och åka transport.

åke skrev:
Åka transport? :eek: Det förstår jag int. Rut.

Senast ändrad av en moderator:

Innefattar gå i grimma t ex lämna sin/a kompis/ar utan problem?

Är nämligen mitt största problem just nu ;)

Tränar dock korta stunder varje dag med att unghästen ska kunna både vara kvar själv i hagen som lämna hagen och gå ifrån sin kompis.

åke skrev:

Ja, det är en klar fördel. Det kan våra föl när don är 4-5 månader. Gillar inte att hästar inte kan stå själva. Skall jag ta in en hel flock för att jag har en skadad häst tex? Nä, lär dom sådant då dom är små.

Håller helt med. Lite lustigt var det när jag höll på och började att träna detta genom att dela av hagen så de skulle få gå i var sin del. En granne kom förbi och undrade vad jag höll på med? Berättade att jag skulle lära unghästen att vara själv, han bara skakade på huvudet och menade på ungefär att vad var det för dumheter, hästar ska ju gå i flock...jo, klart de behöver sällskap men likaväl måste man ju kunna hantera en och en.

åke skrev:
Ja, det är en klar fördel. Det kan våra föl när don är 4-5 månader. Gillar inte att hästar inte kan stå själva. Skall jag ta in en hel flock för att jag har en skadad häst tex? Nä, lär dom sådant då dom är små.

Och grannen ifråga har själv hästar.

cafu skrev:
Håller helt med. Lite lustigt var det när jag höll på och började att träna detta genom att dela av hagen så de skulle få gå i var sin del. En granne kom förbi och undrade vad jag höll på med? Berättade att jag skulle lära unghästen att vara själv, han bara skakade på huvudet och menade på ungefär att vad var det för dumheter, hästar ska ju gå i flock...jo, klart de behöver sällskap men likaväl måste man ju kunna hantera en och en.

Våran ardenner fick en senskada när han var 1.5 år gammal. Det var bara att ställa in han på box i några dagar. Jag tror att han tyckte att det var lite lyxit att ha hela stallet själv... Sedan så fick han gå själv i några månader i en liten hage. Tyvärr så var detta på vinter så han fick inte vara ute så mycket som man hade önskat. Då är man glad att man har en häst som kan stå själv.

Jag har alltid undrat hur dessa hästar som inte kan gå själva kan åka transport själva........Någon som vet.......

När jag har varit iväg med min unghäst på t ex kurs har det iofs gått hur bra som helst. Hon har kunnat lastas och åka iväg själv och kunnat stå själv uppbunden i främmande stall i box eller spilta i timmar utan problem. Problemet är hemma när hon har kompisen i närheten.

åke skrev:
Våran ardenner fick en senskada när han var 1.5 år gammal. Det var bara att ställa in han på box i några dagar. Jag tror att han tyckte att det var lite lyxit att ha hela stallet själv... Sedan så fick han gå själv i några månader i en liten hage. Tyvärr så var detta på vinter så han fick inte vara ute så mycket som man hade önskat. Då är man glad att man har en häst som kan stå själv.

Jag har alltid undrat hur dessa hästar som inte kan gå själva kan åka transport själva........Någon som vet.......

det går inte...haha

Hade en häst på prov som hade stått själv nästan hela livet, åtta år gammal. Efter att han hade fått sällskap i hagen av andra hästar gick det INTE att lämna honom ensam. Men det var nog lite träning det också. Han var säkert rädd att bli ensam igen...

Det går alltid att lära dom på nytt men det tar en sabla tid.//bonny

Mina kusiner har ju några ardennrar och om sommrarna åker hästarna ut på betet en bit bort, så då brukar dom jämt dra skämt om att nu är dom "körda" :p

Det beror väl på, jag skulle höra mig för hos dom jag ev skulle lämmna hästen till. Men välhanterad i ledning och röstkomandon sitter aldrig fel :smirk:

/L

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka