Vad bör jag tänka på som blivande stallchef?

O

Oxygen

Nu har jag ev ett stall på gång som vi kanske ska ta över.
Eftersom jag inte har några som helst ervarenheter av detta så behöver jag lite hjälp.
Vad bör vi tänka på vid ett eventuellt övertag och sedan vid den vardagliga driften.
Vad för papper behöver vi skriva och vad för tillstånd behöver man?
På gården finns både lösdrift och uppstallade hästar.

Så här ligger det till. Vi ska prata med nuvarande stallchefen (SC) som yttrat sig över att h*n är trött på det. SC hyr nu gården av gårdsägaren (GÄ), som vi tyvärr hört att h*n uttryckt sig att h*n inte är intresserad av att hyra ut till någon annan än SC när h*n tröttnar och inte vill fortsätta. Vi har nu lurat lite på ideer som vi kan förhandla med GÄ som ska få GÄ att gå med på att hyra ut gården till oss iaf.
Vad bör vi skriva för papper med SC och vad bör vi skriva för papper med GÄ? Om GÄ inte vill hyra ut gården till oss, får SC hyra ut gården i andra hand till oss utan GÄs godkänt det?
Vid ett sådant övertag, köper man ut SCs verksamhet eller brukar det bara ske med ett övertag?

Jag behöver veta precis ALLT, snälla hjälp mig.

(Det gäller ett stall på ca11 hästar och lösdrift på ca11 hästar)

Sv: Vad bör jag tänka på som blivande stallchef?

Du kan inte hyra gården utan ägarens tillstånd. Har du stallchefsutbildning? Om inte så kan du inte titulera dig som det.

*Ordentligt kontrakt, Rimlig uppsägningstid. Kanske speciellt vid andrahandsuthyrning.
*Fodertillstånd
*Tillstånd att stalla upp häst
*Ansvarsförsäkring
*Gödselhantering
*En sjukbox per 10 lösdriftshästar. 11 hästar=2 sjukboxar.

/PDöben

ah, hade jag ingen aning om att man inte fick titulera sig som om man inte ha de utbildningen.
chef över stallet = stallchef :p

tack! uppskattas jätte mycket.
antar att tillstånd osv är det bara trampa in på kommunen och ansöka om, eller kanske kommunens hemsida.

just nu står det ju som sagt 11 hästar på lösdriften och det finns två sjukboxar. däremot har jag svårt att tro att båda tar hästmått och eftersom det finns fler än 2 stora hästar på lösdriften, måste båda va i hästmått då?

Du kan inte hyra gården utan ägarens tillstånd. Har du stallchefsutbildning? Om inte så kan du inte titulera dig som det.

Jodå, man kan visst titulera sig som stallchef utan att ha gått någon som helst utbildning för detta :D .

Sen om man är ansluten till SvRF så kan dom kanske ha åsikter om det hela, men det är inte olagligt på något vis att titulera sig stallchef.

Hej, här får du lite att tänka på....

- Du behöver lösa gödselhanteringen, har man mer än 10 hästar så finns det krav på att antingen ha egen åker att sprida dyngan på eller så ska man ha kontrakt med gödselhämtare och leveranserna ska dokumenteras och arkiveras :confused:.
Det kan även komma att krävas att du har tillräcklig lagringskapacitet för gödsel, dyngplatta modell större med andra ord.

- Du måste fixa till §16 tillstånd från kommunen.

- Stallet är vid den storleken förprövningspliktigt och inga om- ny- eller tillbyggnationer får göras utan förprövning (gäller även planlösningen inne i stallet)

- Är du "stadsbo" så har du kanske inte snöröjning och vägunderhåll i bakhuvudet... vilket du behöver ha när du har gård. Sköter fastighetsägaren om detta eller behöver du traktor ?

- Tänk på behovet av transporter inom gården, förutom dynga så ska stora mängder med strö och foder transporteras. Även här kan det behövas en traktor. Ska du skaffa fordon för detta så är en traktor med lastare oslagbar, men även utan lastare så är traktorn mer mångsidig än vad en 4-hjuling någonsin kan bli (svårt att lyfta rundbalar med 4-hjuling :D ) Har du småbalar med hö kan du behöva en elevator.

- Fastighetsunderhåll, sköter fastighetsägaren om detta eller är det ditt ansvar ? Det blir mycket lagande på gammla byggnader.

- Hagar och stängsel ska underhållas, tråd är "färskvara" och murknar med tiden samtidigt som ledarna bryts av eller bränns av.
Hagarna behöver putsas, harvas, m.m. vilket du antingen sköter själv med traktor eller måste leja bort om du saknar redskap eller har tummen mitt i handen. Att leja bort det kostar ofta bortåt 600/timme och det lönar sig ganska fort att köpa en gammal traktor och en betesputs istället för att leja bort jobbet.

Till detta kommer så själva stallchefsjobbet med bokföring, hästhantering och hantering av inackorderingar (vilka ofta är besvärliga att ha att göra med medans hästarna är underbara) och du måste komma ihåg att du aldrig kan göra ALLA nöjda hur mycket du än försöker.

Hoppas att jag inte har avskräckt dig med allt jobb ;)

Vad gäller själva övertagandet så är det sannolikt reglerat i det kontrakt som finns mellan fastighetsägaren och den som har stallet vem som kan göra vad.

Har ägaren arrenderat ut stallet så kan eventuellt arrendatorn sen hyra ut driften av stallet till dig.
Arrendekontrakt skiljer sig markant från vanliga hyreskontrakt, så kolla va som står skrivet mellan SG och SC eller vad dom nu hette, jag tappade bort namnen lite på vägen.

Det allra bästa vore om du i framtiden kunde arrendera (inte hyra) direkt från ägaren. Tänk då på att få med ordentligt med mark till vinterhagar och beten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 859
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 219
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·
T
Ekonomi & Juridik Till hösten 2012 kommer jag att ha mitt egna stall färdigrenoverat och har tänkt hyra ut några platser. Gården ligger beläget i norra...
Svar
7
· Visningar
3 343
Senast: Sam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur