vad blir påföljden?

tanten

Trådstartare
En person är åtalad.

Hen har tagit pengar ur en föreningskassa (60') och fört över till sig eftersom hen inte ansåg att föreningen tänkte använda dem på ett vettigt sätt. Det upptäcktes och hen betalade så småningom tillbaka. Men innan hen betalat tillbaka polisanmäldes hen.

Vad kan påföljden för ett sådant brott bli?

Sv: vad blir påföljden?

Tidigare ostraffad? (ev fortkörning eller liknande räknas som ostraffad i detta sammanhang) I så fall garanterat villkorlig dom och en kanske 60-80 dagsböter vars storlek beror på vederbörandes inkomst.

Erkänner hen brottet behöver det inte ens bli rättegång i tingsrätten utan då kallas personen till åklagaren och får skriva på ett strafföreläggande där man godtar påföljden villkorlig dom och det föreslagna bötesstraffet.

Om brottet kallas förskingring eller stöld beror på vilken position personen haft i föreningen men det spelar ingen roll för påföljden i detta fall, det blir villkorlig dom och böter i båda fallen.

Kan väl oxå vara Trolöshet mot huvudman?

Ja, det är vad jag tror det är. Personen hade tidigare en kassörsroll men avsattes på årsmöte. Pengarna disponerade hen trots avslutat förtroende från föreningens sida, samt att ingen utom hen visste att pengarna fanns hos henom.

Att erkänna brott tror jag inte kommer att ske. Hen säger sig gjort gärningen men bestrida att det är ett brott...

Till alla
Tack för infon!

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 081
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka