Vad blir det av våra slaktade hästar?

Blandrastik

Trådstartare
Ganska ofta hör man ju uttrycket "då får han bli hundmat", eller "svarar han inte på behandlingen, då blir han korv"

Men rent krasst, vad händer med våra slaktade hästar? Att de som är behandlade med diverse medikamenter kan jag gissa går till destruktion. Men vad händer med alla andra?

Det är ju inte precis så man kan köpa hästkött på ICA, eller?

Sv: Vad blir det av våra slaktade hästar?

De alldra flesta verkar gå till destruktion.

Sen köper restauranger mycket hästkött, det är billigt i Sverige för efterfrågan är inte så hög från "privatkonsumenterna". "Köttgryta" utan specificerat kött kan vara "vad som helst" :-)

Hästkött finns på ICA i form av pålägg "hamburgerkött". (Finns även en variant som heter hamburgerkött av nöt men det är ju ko).

påläggsmodellen har jag sett. Men borde det inte finnas mer hästkött än bara till tunna påläggskivor.

Menar du att "köttgryta" till dagens på kvarterskrogen kan innhålla häst? Ganska intressant.

Ganska ofta hör man ju uttrycket "då får han bli hundmat", eller "svarar han inte på behandlingen, då blir han korv"

Men rent krasst, vad händer med våra slaktade hästar? Att de som är behandlade med diverse medikamenter kan jag gissa går till destruktion. Men vad händer med alla andra?

Det är ju inte precis så man kan köpa hästkött på ICA, eller?
Hundmat brukar det heller inte bli av dem (i Sverige). hundmat görs av slaktbiprodukter av nöt, gris och höns i allmänhet. Slaktbiprodukterna är t ex. skallkött, vissa inälvor (hjärta, njure och lever som kanske gått sönder i hanteringen visd slakteriet t ex). Inte det som hamnat på golvet som många tycks tro. Jag kan nog tänka mig att en del hästkött går i restaurangernas köttgrytor. Men det är ju egentligen inget fel med det. Hästkött anses vara ett fint kött (mört och magert). Men det kan ju vara kul att veta vad man stoppar i sig förstås:crazy:

Vad ska de ha blivit behandlade med för att inte bli till mat?
"Vanlig" medicin kan väl inte göra nåt?
Smärtstillande?

Sådan medicin som har livstidskarens. T ex butta, plegicil. Eller om de slaktas innan karensen går ut på de preparat som t ex har 14 dagar.

Visst kan du köpa hästkött på ICA, säg till i charken så tar dem hem till dig och jag har sett det ligga både biffar och filéer av häst både i chark och butikspackat beroende på var i landet du bor. Många korvar innehåller häst och som redan sagts så hamnar väldigt mycket på restaurangerna även om det inte skrivs ut på matsedeln. De flesta tar för givet att entrecôten är nöt. :angel:

min man har slaktat hästar innan och det gick till mat affärer som tex coop konsum. vi brukar numera köpa häst kött där. det är väldigt gott och äter vi svenskar mer av det så kanske någon gång våra stackars hästar slipper resan ner till italien.

Vad ska de ha blivit behandlade med för att inte bli till mat?
"Vanlig" medicin kan väl inte göra nåt?
Smärtstillande?

Alla hästar skall ha pass där veterinär skriver in vad som gör att det blir livstids karens på slakt. Med andra ord, måste destrueras aldrig bli mat.

En vanlig kastrering med en samvetsgrann veterinär leder till livstids karens. Så det är många mediciner som leder till det. Butta t.ex.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 063
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 103
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna