Vad betyder påläggskalv?

Fashionistan

Trådstartare
Jag har sett detta ordet "påläggskalv" användas i flera olika annonser med topphästar, däribland i annonsen jag köpte min häst i från så att säga.. Det verkar ju vara något väldigt bra men varför just det ordet?

Sv: Vad betyder påläggskalv?

Det är en yngre och mindre erfaren häst den man redan har. Som man sedan tränar upp för att ta över när den gamla "tar slut" så att säga. Ofta rör det sig då om tävlingshästar när man använder det här begreppet. Ett annat sätt att förklara det är att säga att det är en blivande ersättare till det som redan finns.

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 281
Senast: Murray
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade... 2
Svar
34
· Visningar
1 713
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren Evelina Tovek lägger ned elitsatsningen för en civil karriär. Svenskan behåller topphästen Azaria Dinero – men...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 793
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka