Vad betyder diagnosen hästen fått?

annikarun

Trådstartare
Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna ponny, och vi har svårt att första vad som står!?🙈
-Tendinit i ytliga böjsenan· MB42-Kroniskt inflammationstillstånd, sena, senskida,
bursa
Ultraljud hb kotsenskida:
Kraftigt ökad fyllnad med måttlig vävnadsökning och förtjockade mesotendinier i kotsenskidan.
Även subkutan förtjockning plantart kotleden/ringbandet. Skada på den mediala och plantara
delen av ytliga böjsenan med oreglebundet nedsatt ekotäthet samt oreglebunden struktur.
Fransig palmar kontur och indistinkt avgränsning mot ringband, utseende motsvarande
tendinit.
Mycket svårt att fullt utvärdera manica flexoria pga reaktion i senskidan. Kan ej utesluta
skada på denna struktur.
Vid dynamisk undersöking ses nedsatt rörelse/ingen rörelse i ytliga böjsenan, misstanke
om adherenser.
Periligamentös förtjockning kring gaffelbandsgrenar

Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna ponny, och vi har svårt att första vad som står!?🙈
-Tendinit i ytliga böjsenan· MB42-Kroniskt inflammationstillstånd, sena, senskida,
bursa
Kraftigt ökad fyllnad med måttlig vävnadsökning och förtjockade mesotendinier i kotsenskidan.
Även subkutan förtjockning plantart kotleden/ringbandet. Skada på den mediala och plantara
delen av ytliga böjsenan med oreglebundet nedsatt ekotäthet samt oreglebunden struktur.
Fransig palmar kontur och indistinkt avgränsning mot ringband, utseende motsvarande
tendinit.
Mycket svårt att fullt utvärdera manica flexoria pga reaktion i senskidan. Kan ej utesluta
skada på denna struktur.
Vid dynamisk undersöking ses nedsatt rörelse/ingen rörelse i ytliga böjsenan, misstanke
om adherenser.
Du kommer säkert få svar av någon med bättre kunskaper sedan, så ta detta med en nypa salt.

Det jag tolkar in är en kraftig senskada på böjsena höger bak. Och kanske ytterligare skador på struktirer runt omkring (?)
Låter som det var väldigt svullet vid besöket och därför kunde de ej avgöra om även senskidan var skadad.
Ringbandet är vad jag förstår den yttre delen av senskidan.

Angående prognos så kan nog veterinären bäst svara på det. Men senskador tar TID och det kan ge bestående problem med vissa typer av belastningar om man har otur.

Lägger in länk till lite info om skador på böjsenor men om du har frågor du inte fått svar på skriv ned dem och ställ till veterinären/kliniken ni varit hos.
Antingen vid återbesök om det är snart eller ring så kan du säkert få hjälp att förstå mer.

https://evidensia.se/djurvardguiden/senskada-pa-hast/#Behandling-av-senskada-på-häst

När har ni återbesök?

Tack för ditt svar och tips, ska verkligen försöka skriva ner lite frågor till återbesöket som är den 12 nov. När jag frågade om prognosen när vi var där så sa veterinären att den inte var så god samtidigt som hon sa att vi får räkna med minst 6 mån. Ska fråga exakt vad hon menar med inte så god!? Vi var nog lite i chock när vi kom dit, då vi varit på annat ställe två gånger innan och de inte hittat något när de gjorde en massa undersökningar.

Tack för ditt svar och tips, ska verkligen försöka skriva ner lite frågor till återbesöket som är den 12 nov. När jag frågade om prognosen när vi var där så sa veterinären att den inte var så god samtidigt som hon sa att vi får räkna med minst 6 mån. Ska fråga exakt vad hon menar med inte så god!? Vi var nog lite i chock när vi kom dit, då vi varit på annat ställe två gånger innan och de inte hittat något när de gjorde en massa undersökningar.
Skulle tolka det som att ni ska räkna med minst 6 månaders rehab men att det inte är säkert att hästen kommer bli bra.

bursa
tendinit.
skada på denna struktur.
om adherenser.
I första hand ska ni såklart diskutera dessa fynd med veterinären som undersökt er ponny, och man behöver väga ihop ultraljudsfynd med historik och aktuell status avseende hälta osv, och såklart även vad man förväntar sig för arbete av sin häst och hur mkt tid/pengar etc som är aktuellt att investera.

Generellt kräver ju senskador lång konvalescens, men i detta fallet när det verkar finnas ganska omfattande och kroniska förändringar inuti kotsenskidan som är en komplicerad anatomisk struktur bör ni nog diskutera med er veterinär om man även skulle kunna hjälpa ponnyn kirurgiskt (titthålskirurgi av kotsenskidan där man kan ställa en mer detaljerad diagnos, och om möjligt rensa upp de skadade senfibrerna, samt i många fall kapa ringbandet för att ge mer plats åt senorna). Just senskador inuti senskidor kan vara extra besvärliga iom att trasiga senor tenderar att vilja bilda adherenser (dvs "klibba ihop") med övriga strukturer inuti senskidan. Så jag skulle rekommendera att ni diskuterar fynden med er veterinär även från det perspektivet. Mvh hästveterinär

Det som är mest oroväckande tänker jag är kotsenskidorna som verkar vara påverkade, det är inte en jättegod prognos men samtidigt så kanske hästen bara var såpass svullen vid besöket att det var svårt att se vad som var vad. Är det "bara" böjsenan så behöver inte prognosen vara dålig alls, min häst hade en skada på den och blev bra efter 6 månaders vila och höll sedan i många år.

Hade hästen gått med problemet en längre tid eller var det en akut skada? Min häst fick tillslut tas bort många många år senare pga överbelastning av sitt senskadade ben pga skada i det diagonala frambetet. Då hade kotsenskidan och ringbandet påverkats och det var ingen bra diagnos och det fanns inget att göra.

Men som sagt, är det en akut skada som inte hästen gått med länge så är det bättre diagnos.

Det som är mest oroväckande tänker jag är kotsenskidorna som verkar vara påverkade, det är inte en jättegod prognos men samtidigt så kanske hästen bara var såpass svullen vid besöket att det var svårt att se vad som var vad. Är det "bara" böjsenan så behöver inte prognosen vara dålig alls, min häst hade en skada på den och blev bra efter 6 månaders vila och höll sedan i många år.

Hade hästen gått med problemet en längre tid eller var det en akut skada? Min häst fick tillslut tas bort många många år senare pga överbelastning av sitt senskadade ben pga skada i det diagonala frambetet. Då hade kotsenskidan och ringbandet påverkats och det var ingen bra diagnos och det fanns inget att göra.

Men som sagt, är det en akut skada som inte hästen gått med länge så är det bättre diagnos.
Hon har ju gått obehandlad i hagen hela sommaren då det var vad de sa först på den andra kliniken vi var på. Så det känns ju riktigt surt nu i efterhandatt vi inte åkte hela vägen till Husaby direkt, vi har tre timmar dit. Vi får hoppas att det "bara" är senskadan. Dottern är ju livrädd för att hon inte ska bli bra.

Jag har haft en med just sammanväxningar (adherenser) mellan senskida och sena. Den hade initialt en senskada och en inflammation i senskidan. Men sen blev det sammanväxningar. Den opererades och innan op var prognosen minsann jättebra, men lång konvalescens. Direkt efter op lät det helt annorlunda och den kanske kunde återfå "funktion"..

5 v efter operation såg det sämre ut än innan och 10 v efter operation dömdes den ut. Då var den även smärtpåverkad.

Så jag har tyvärr ingen positiv erfarenhet men håller tummarna för er. Blir det prat om operation så kolla NOGA vad prognosen är och vad hästen förväntas komma tillbaka till - ridhäst eller kunna gå i hage..

Jag har haft en med just sammanväxningar (adherenser) mellan senskida och sena. Den hade initialt en senskada och en inflammation i senskidan. Men sen blev det sammanväxningar. Den opererades och innan op var prognosen minsann jättebra, men lång konvalescens. Direkt efter op lät det helt annorlunda och den kanske kunde återfå "funktion"..

5 v efter operation såg det sämre ut än innan och 10 v efter operation dömdes den ut. Då var den även smärtpåverkad.

Så jag har tyvärr ingen positiv erfarenhet men håller tummarna för er. Blir det prat om operation så kolla NOGA vad prognosen är och vad hästen förväntas komma tillbaka till - ridhäst eller kunna gå i hage..
Usch vad tråkigt för er, beklagar verkligen! Hoppas inte vi hamnar där. Vi ska sätta oss i helgen och skriva ner frågor tills vi kommer på återbesök.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka