Vad betyder det här?

S

Sóley

Jag har tagit hand om en väns sto i några dagar och har reagerat på stoets märkliga läten. Det påminner om ett vanligt frustande, men låter mer som snarkningar. Hon gör det här ljudet när hon ska till hagen och tillbaka och jag tolkar det som att hon är rädd eller stressad. Har jag rätt eller tolkar jag in något som inte stämmer?

Det är svårt att beskriva ett ljud, men jag hoppas att någon ändå har ett hum om vad jag menar. Jag kanske ska tillägga att hon sänker huvudet och håller det ganska lågt när hon gör de här ljuden, alltid många gånger på raken. Kan inte minnas att jag hört en häst göra så förut.

Sv: Vad betyder det här?

Så låter mitt sto oxå. Till och från hagen men oxå vid andra tillfällen när hon blir glad och upphetsad. När hon vet att det ska hända något kul.

Inga vanliga frustningar, alltså? Mer som snarkningar?

Då hoppas jag att min tolkning är fel, då! Jag tror att jag gjort en koppling till ilskna tjurar som sänker sina huvuden och "frustar" innan de ska gå till attack :o

Låter nästan lite snorig? Snark/frust/gnäggar lite grann? Så gör mitt sto oxå dessutom har hon börjat få min vallack att låta så.

Sådär gör min toka när hon blir lite uppspelt. Låter lite.. jag vet inte, som en drake?

När hästar signalerar "fara" eller att dom ska vara på sin vakt till andra hästar så blåser dom ut luft i näsborrarna som gör att näsborrarna fladdrar och det låter annorlunda än ett vanligt frust. Kan det vara det? Hon signalerar att det är spännande och lite farligt på vägen till och från hagen.

kallstrom skrev:
När hästar signalerar "fara" eller att dom ska vara på sin vakt till andra hästar så blåser dom ut luft i näsborrarna som gör att näsborrarna fladdrar och det låter annorlunda än ett vanligt frust. Kan det vara det? Hon signalerar att det är spännande och lite farligt på vägen till och från hagen.

Ja, hon är lite spänd och tittig till och från hagen. Jag vill gärna tro att hon är uppspelt och glad, men jag tycker inte att hon ser glad ut så förmodligen har du helt rätt i att hon signalerar fara.

kallstrom skrev:
Om det var svar till mig så är hon kolugn och inte ett dugg tittig eller spänd på väg till hagen. Hon låter även så när man kommer med fodret eller en morot eller så.

Även när man står och myser och hon är helt avslappnad så´låter hon så. Så i hennes fall är det ett uttryck för att hon är nöjd och/eller uppspelt.

Du menar typ som en kaffebryggare? :D
Så gjorde min valack i tid och otid när han tyckte nått var lite spännande.

Corax skrev:
Du menar typ som en kaffebryggare? :D
Så gjorde min valack i tid och otid när han tyckte nått var lite spännande.

"Som en kaffebryggare" är en rätt bra beskrivning! :) Borde ha tänkt på det själv juh!

Sóley skrev:
Jag har tagit hand om en väns sto i några dagar och har reagerat på stoets märkliga läten. Det påminner om ett vanligt frustande, men låter mer som snarkningar. Hon gör det här ljudet när hon ska till hagen och tillbaka och jag tolkar det som att hon är rädd eller stressad. Har jag rätt eller tolkar jag in något som inte stämmer?
.
Har du den hemma hos dig?
Eller går den kvar på invand miljö?
Annars kan det ju va, att hon är spänd och lite tittig på nytt...
Så gör min oxå, när det kommit något nytt in i hennes närmiljö...
Konstigt dock, inte när man kommer till en helt ny miljö...

Mysaan skrev:
Om det var svar till mig så är hon kolugn och inte ett dugg tittig eller spänd på väg till hagen. Hon låter även så när man kommer med fodret eller en morot eller så.

Även när man står och myser och hon är helt avslappnad så´låter hon så. Så i hennes fall är det ett uttryck för att hon är nöjd och/eller uppspelt.

Då låter hon nog så när hon är nöjd helt enkelt.. :smirk: gulligt

kallstrom skrev:
Då låter hon nog så när hon är nöjd helt enkelt.. :smirk: gulligt
Japp och det är jättegulligt. :) Sambon trodde hon var förkyld första gången han hörde henne låta så.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 487
Senast: Saeta
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar