Vad betyder det då?

Zandrah

Trådstartare
Bara en fråga..om en häst blivit opererad i en ringled - vad innebär det?
Varför gör man en sån, vad är konvalecenten och hur påverkar det hästens framtid som tävlingshäst?

Misstänker att det kan vara i kotan...men jag har aldrig hört om det...:o

Sv: Vad betyder det då?

Det finns inget som heter "ringled", däremot finns det en diagnos som heter "ringkota" som innebär en benpålagring kring kronleden. Den enda kirurgiska behandlingen jag hört om vid ringkota är en steloperation av leden, är det ngt sånt? Efter en sådan operation kan man ansträng hästen som vanligt efter ca ett år, men jag vet inte riktigt om prognosen som tävlingshäst är så superbra..

Nej det är det jag också funderade på. Jag vet ju också vad ringkota är och tänkte det hade nåt med det att göra....
Måste höra om det verkligen var ringled det hette, det verkade inte som den som sa det var så himla hemma på området....:crazy:

Kan det ha varit en ringbandsoperation?
Efter en sådan brukar hästen kunna återkomma till normal status.

Kan det ha varit en ringbandsoperation?
Efter en sådan brukar hästen kunna återkomma till normal status.

Hmmm :crazy:
Skulle det säkert kunna vara, hon SA ringled, men måste som sagt vara något annat.
Vart gör man då den operationen? Alltså var på hästen. :)

(var bara en häst jag såg på annons som det gällde, så inte den jag har som tur var...)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka