Vad betyder dessa ord för dig?

T

Tess82

I det dagliga umgänget med hästen så kommer det upp lite ord i mitt huvud. Nu är jag nyfiken på vad andra har för åsikter och tankar kring dessa ord:

Respekt

Förtroende

Dominans

Vänskap

:bump:

Sv: Vad betyder dessa ord för dig?

Respekt: Min häst bör respektera mig, genom att t ex inte gå rakt över mig, bitas, sparkas osv. Jag ska respektera min häst genom att respektera att det är ett djur med egna åsikter och egen vilja. Med det menar jag att jag inte ALLTID behöver få som jag vill. Har min häst en dålig dag så skiter vi i träning och gör något annat istället. Börjar han gå i från mig i hagen eller försöka vända hem vid ridning måste jag förstå att någonting är fel, och försöka få reda på varför han inte vill umgås med mig.

Förtroende: Min häst litar på att det jag "utsätter" honom för är okej, han tycker om mig därför att jag är trygg, snäll, ödmjuk och rättvis. Jag litar på att min häst alltid gör sitt bästa, beroende på dagsform och mina signaler.

Dominans: Tjaa, jag vet inte. Det finns inte riktigt i mitt vokabulär när det gäller varken häst eller hund. Min häst är inte dominant, han är ettrig med massor av vilja och jag tror inte att han skulle hitta på någonting för att visa dominans eller för att försöka ta över "ledarskapet".

Vänskap: Vi är vänner, han blir glad när han ser mig och han älskar att jobba.

Respekt
Respekten är ömsedig hos båda parterna.
Han respekterar min yta och jag respekterar hans yta.
Jag respekterar hans personlighet och han respekterar min.
Han respekterar mina åsikter och jag hans.

Förtroende
Hänger ihop med vänskap för min del. :bump:
Han litar lika mycket på mig som jag litar på honom. :love:

Dominans
Varför ska man dominera eller domineras
när man kan bestämma tillsammans?! :D
Jag lever efter den här dikten.
-Don't walk infront of me.
-I may not follow.
-Don't walk behind me.
-I may not lead.
-Just walk beside me and be my friend.

Vänskap
Det är som ett band invävt med färglada känslor.
Man kan inte se det men man kan känna det.
Det är det allra viktigaste jag har till min häst.
Det är det som binder oss samman.
Utan det skulle vi vara vilsna båda två.
Han är min allra bästa vän och jag är hans allra bästa vän.

:love:

Senast ändrad:

Respekt
Allt jag gör med hästen bygger på en ömsesidig respekt. Han respekterar mig, liksom jag respekterar honom. Jag ger honom mat, vila och sysselsättning han ger tillbaka genom att göra det jag ber honom om.

Förtroende
Innan jag egentligen kan göra någonting alls med hästen måste jag se till att hästen litar på mig. Det är onaturligt för en häst att ha nån på ryggen, stå på tre ben eller vara instängd i en box men han gör det iallafall för att han litar på att jag vet bäst.

Dominans
Hästar är enorma djur som är väldigt rangstyrda. Jag vill kontrollera min häst alltså måste jag se till att jag är högre i rang. För att bli flockledare måste jag både visa respekt och förtroende för hästen men även sätta gränser och på så sätt dominera.

Vänskap
Be nån beskriva vänskap och de första de nämner är: respekt och förtroende. Jag är min hästs bästa vän på samma sätt som jag även är hans chef.

Respekt
Jag respekterar hästens känslor och humör, hästen respekterar (och accepterar) mig som ledare och visar det genom att t.ex inte buffla på/springa över mig, inte ifrågasätta mitt ledarskap och behandlar mig som en kompis. Fritt översatt: När jag hanterar hästen respekterar den att det är jag som bestämmer, när hästen är fri i hagen respekterar jag att den gör "som den vill"

Förtroende
Jag litar på att hästen inte skulle göra något för att skada mig, och hästen litar på att jag aldrig skulle utsätta den för fara alt begära något av hästen som den inte har förmåga att klara av.

Dominans
Vill jag inte förknippa med hästhantering öht, då jag anser att man i längden förlorar på att dominera.

Vänskap
Hästen är min bästa vän, och jag är en "helt okej typ" i hästens ögon. Jag skulle gå genom eld o vatten för mina hästar, och jag vet att de skulle göra detsamma för mig. Sålänge hästen (och jag själv) håller oss inom de uppsatta ramarna är vi bästa polare i vått o torrt.

Trots att jag i all hantering av mina hästar utgår från att jag är den odisskutabla ledaren, så har vi en väldigt varm o kärleksfull relation, mestadels pga (iaf enl mig) att mina hästar vet att de kan lita på mig. Jag är konsekvent i min hantering, vilket minimerar risken för missförstånd/oenigheter mellan häst - människa

För mig betyder dessa ord olika saker i olika situatuoner men i djur/häst sammanhang är det följande
Respekt - hästen ska respektera mig som ledare och jag ska respektera att det är ett djur som har andra behov än jag och att jag inte alltid förstår hästen.
Förtroende - att häst och människa vågar lite på varandra i att man inte medvetet skadar någon eller begär något som ingen av parterna kan ställa upp på.
Dominans - får lätt en negativ värdering men det behöver det inte bli. Dominans för mig betyder att jag vågar vara ledare men inte en tyrann. Dominans och respekt måste gå hand i hand.
Vänskap - lite svårt att definiera det i häst/människa-relation. Kan man känna vänskap med en häst?? Kan man vara ovän med en häst?? Nja, det var svårt.

Respekt - Ömsesidig respekt där hästen respekterar mig som ledare och jag respekterar hästens olika behov och humör. Båda ska helst se på varandra som vänner och olika individer med olika behov. När något blir fel tar jag reda på orsaken istället för att bestraffa m.m.

Förtroende - Hästen litar på mig som ledare, att jag inte utsätter honom för något farligt. Hänger ihop med vänskap tycker jag, att jag ses som en vän och jag ser honom som en vän.

Dominans - Något som hästar utövar sinsemellan, men jag behöver ej dominera över hästen eftersom att förhållandet ska bygga på de övriga orden som är nämnda här :)

Vänskap - Kan jag inte beskriva riktigt, men hör mycket ihop med förtroende. Människa och häst litar på varann och ser på varandra som enskilda, vänliga individer.

Respekt -Respekten ska vara ömsesidig från både mig och min häst. Eftersom jag är ledaren kan jag också kräva respekt av min häst, men däremot skulle det vara fult om jag inte respekterade honom.

Förtroende -Jag litar på min häst att han utför den uppgift han fått, exempelvis korsa en bäck, dvs. att jag kommer torrskodd över. Min häst får i sin tur lita på mitt omdöme att vi kan ta oss över... Förtroende handlar om att lita på varandra till 100 %, oavsett.

Dominans -Ett naturligt inslag i umgänget med hästar.

Vänskap -Massa, massa, massa kärlek till varandra :love:. Dessutom ska det vara roligt att umgås med varandra. Visst ibland har man motgångar, men på det stora hela...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Honey07
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur