Vad betalar ni/tar ni betalt för extratjänster?

hamilton1

Trådstartare
Nyfiken på vad ni som står uppstallade betalar för extratjänster, eller vad ni som driver stall tar betalt för dessa? Kanske har ni en prislista att dela med er av?
Sådana tjänster som inte ingår i stallhyran, ex. mockning vid enstaka tillfällen, täckesbyte, sårvård, hjälp vid hovslagare, you name it.
 
Täcke (eller benskydd eller boots etc) av/på
25 kr per gång eller 250 kr månad (må-fred ej röda dagar eller helg) per pryl.

Mockning 50 kr per gång. Vet ej ang månad.

Intag/uttag för skoning 50 kr per gång. Vet ej månad.

Alla sysslor (mockning, höpåsar mm) 150 kr per gång. Vet ej månad.

Glömd syssla 25 kr per gång (t ex glömt fylla lunchpåse)

Det är de jag kommer ihåg. Vitt. Ridskola med inackorderade. Personal som utför extratjänsterna
 
Täcke (eller benskydd eller boots etc) av/på
25 kr per gång eller 250 kr månad (må-fred ej röda dagar eller helg) per pryl.

Mockning 50 kr per gång. Vet ej ang månad.

Intag/uttag för skoning 50 kr per gång. Vet ej månad.

Alla sysslor (mockning, höpåsar mm) 150 kr per gång. Vet ej månad.

Glömd syssla 25 kr per gång (t ex glömt fylla lunchpåse)

Det är de jag kommer ihåg. Vitt. Ridskola med inackorderade. Personal som utför extratjänsterna

Hur kan det vara vitt 😳? Otroligt lågt minutpris ju, om man tänker på att räkna in skatt och arbetsgivaravgifter...
 
Hur kan det vara vitt 😳? Otroligt lågt minutpris ju, om man tänker på att räkna in skatt och arbetsgivaravgifter...
För att personalen redan finns där och har sin lön antar jag. De har samma personalkostnader oavsett

T ex som jag hade tjänsten täcke av på morgonen. Då behövde personalen ta av hans täcke innan de la på utetäcket. Jmf med att "bara" lägga på utetäcket. Extra tidsåtgång kanske 1 minut.

Så även om alla ville ha den tjänsten så är det 20 minuter. Och personalen har ju inte fullt upp hela tiden och på minuten hinner sitt jobb. Utan det finns luft.

Däremot mockningen känns väldigt lågt prissatt. För tveksamt de skulle hinna med att mocka till 20 hästar till varje dag liksom
 
För att personalen redan finns där och har sin lön antar jag.

T ex som jag hade tjänsten täcke av på morgonen. Då behövde personalen ta av hans täcke innan de la på utetäcket. Jmf med att "bara" lägga på utetäcket. Extra tidsåtgång kanske 1 minut.

Så även om alla ville ha den tjänsten så är det 20 minuter. Och personalen har ju inte fullt upp hela tiden och på minuten hinner sitt jobb. Utan det finns luft.

Däremot mockningen känns väldigt lågt prissatt. För tveksamt de skulle hinna med att mocka till 20 hästar till varje dag liksom

Ah sant, dom har kanske tagit höjd för det i hyran redan.
 
Inackorderad. Priser inklusive moms

Flughuva på/av: 50kr/månad
Täcke på ELLER av: 150kr/månad
Täcke på OCH av: 300kr/månad
Hagskydd/boots på och av: 150kr/månad
Mockning ELLER foderberedning 50kr/gång om vardag. 100kr/gång helg
Mockning och foderberedning: 100kr/gång om vardag. 200kr/gång helg
Finns att fixa en 'deal' för att de gör det alltid men osäker på priset.

Vi har också någon som heter 'liten extratjänst' och 'stor extratjänst'. 20 resp 40kr/gång eller 150 resp 300kr/månad. Då kan man be dem ta av ett täcke, fixa en lunchpåse eller liknande om man glömt eller väderprognosen ändrat sig.
 
Nyfiken på vad ni som står uppstallade betalar för extratjänster, eller vad ni som driver stall tar betalt för dessa? Kanske har ni en prislista att dela med er av?
Sådana tjänster som inte ingår i stallhyran, ex. mockning vid enstaka tillfällen, täckesbyte, sårvård, hjälp vid hovslagare, you name it.
Vi kan köpa massor med olika tjänster, men kommer inte ihåg alla priser. Några exempel är:
Mockning: 80 kr/gång eller 800 kr/månad (vardagar)
Iordningställande av foder (kraftfoder och höpåsar): 40 kr/gång eller 400 kr/månad (vardagar). Normalt så innebär det 4 höpåsar och 3 kraftfoderburkar.
Mockning av hage: 250 kr/timme

Allt är vitt och utförs av heltidsanställd personal.
 
Tror detta är senaste prislistan från personalen där jag står. Man betalar direkt till personalen som gör detta utanför sin arbetstid. Stallägaren är alltså inte involverad. Tveksamt om det är vitt, men jag har aldrig frågat eftersom jag inte brukar köpa tjänster..
IMG_0842.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 681
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej. Precis som rubriken lyder, vad betalar ni för extra tjänster i ert stall? Jag tycker priserna är rimliga men en annan som står...
Svar
18
· Visningar
2 678
Senast: Långnos
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 767
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 806
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp