Vad betalar du/tar betalt för ditt hö?

hoppsann

Trådstartare
Det var många år sedan jag köpte hö, men höpriset verkar ha stått still? Eller kanske bara i mina trakter.
Så vad betalar ni/tar ni för ert torrhö? :) Jag utgår ifrån att höet är analyserat som prima hö för hästar!

Vi har en vall till nästa år på ett par hektar, och funderar på att ta hö där för att sälja.
Men hur får man det att gå ihop?
När jag räknar på det blir det Ebberöds bank och då kan jag hellre låta vallen gå i träda känns det som.

Torrhö, skulltorkat och sedan väderinplastat, ca 4,5-5 kr/kg.

Skitdyrt men det bästa jag haft. Jag hade dock inte betalat detsamma för valltorkat och i småbal utan väderplastat.

Torrhö, skulltorkat och sedan väderinplastat, ca 4,5-5 kr/kg.

Skitdyrt men det bästa jag haft. Jag hade dock inte betalat detsamma för valltorkat och i småbal utan väderplastat.
Det skulle jag kunna räkna hem. :) Visst är det oslagbart med bra grovfoder, men man glömmer lätt att det kostar att ta fram.
Vi har också vanligt hö på storbal. Dock inte väderplastat, men välventilerat inomhus.

Tack för era svar!
Jag räknar med att det hö vi tar in till oss själva kostar strax över 2,50 + moms och då blir det för dyrt för att sälja om man skall få några kronor för timmarna, risken och besväret?
Får inse att vi har för små volymer för för att komma ned i pris. :)
Lutar åt att det blir träda eller bete.

Tror jag betalar 3,50 per kilo inkl, moms. Då hämtar jag från bonden själv. (5-600 kg per gång)

Det är i Sthlms-området och det är svårt att hitta småbal här som är testat och som säljer i så små partier.

Hur räknar ni hem det? Jag förutsätter att ni har egna maskiner. Men det låter galet billigt ändå! :)

Ja, egna maskiner och totalt får vi in ca 11-12 ton på de två åkrarna vi tar hö på. 5 ton av det går åt till mina två islandshästar. Skulle vi köpa 5 ton för 2kr/kg blir det ju 10 000 kr. Säljer vi allt det andra blir det 10 000-12 000 kr in. Så mycket kostnader har vi inte plus att vi gör det för att det är roligt också :) Både jag och maken är uppväxta med att man ska ta eget hö varje sommar så det är ju ett intresse också. Tiden räknar vi alltså inte. Skulle vi inte tycka det var roligt så hade vi aldrig gjort det för det är mycket jobb och pass med väder och vind :p

Ja, egna maskiner och totalt får vi in ca 11-12 ton på de två åkrarna vi tar hö på. 5 ton av det går åt till mina två islandshästar. Skulle vi köpa 5 ton för 2kr/kg blir det ju 10 000 kr. Säljer vi allt det andra blir det 10 000-12 000 kr in. Så mycket kostnader har vi inte plus att vi gör det för att det är roligt också :) Både jag och maken är uppväxta med att man ska ta eget hö varje sommar så det är ju ett intresse också. Tiden räknar vi alltså inte. Skulle vi inte tycka det var roligt så hade vi aldrig gjort det för det är mycket jobb och pass med väder och vind :p
Oki, men sådd, gödsel och drivmedel kostar ju! :crazy: Jag har inte alla maskiner jag behöver, så där är en del av min kostnad. Men det är för min del billigare att hyra tjänsten än att köpa återstående maskiner och räkna hem det.
Skulle haft dig som granne och en stående order. :D

Oki, men sådd, gödsel och drivmedel kostar ju! :crazy: Jag har inte alla maskiner jag behöver, så där är en del av min kostnad. Men det är för min del billigare att hyra tjänsten än att köpa återstående maskiner och räkna hem det.
Skulle haft dig som granne och en stående order. :D

Gödsel brukar gå på runt 3000 kr per år och sen diesel givetvis men det blir ju inte tusentals kronor. Sår gör man ju inte varje år heller. Det är väl 4 år sen vi plöjde och sådde och vallarna är jättefina nu :)
Har man inte egna maskiner blir det skillnad såklart! Vi har ju allt vi behöver: traktor, balpress, självlastarvagn, vändare och slåmaskin. Inköpen har betalats med det hö vi sålt under åren :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej alla! Vill göra det klart först att jag inte vet om denna tråd ligger rätt, och ber därför moderator flytta den om den inte gör...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Cilla
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama