Vad betalar du/tar betalt för ditt hö?

Det var många år sedan jag köpte hö, men höpriset verkar ha stått still? Eller kanske bara i mina trakter.
Så vad betalar ni/tar ni för ert torrhö? :) Jag utgår ifrån att höet är analyserat som prima hö för hästar!

Vi har en vall till nästa år på ett par hektar, och funderar på att ta hö där för att sälja.
Men hur får man det att gå ihop?
När jag räknar på det blir det Ebberöds bank och då kan jag hellre låta vallen gå i träda känns det som.

Har köpt småbal på ca 10-12 kg bal för 20 kr balen.
Just mitt är inte analyserat. Men det är av samma kvalitet som storbalarna bonden producerar och har analys på.

Jag säljer småbalar som väger ca 10kg/st för 2:-/kg. Ponnyhö(taget sent). Använder halva skörden själv och säljer andra halvan och ser det som en bra extra inkomst.

Det var många år sedan jag köpte hö, men höpriset verkar ha stått still? Eller kanske bara i mina trakter.
Så vad betalar ni/tar ni för ert torrhö? :) Jag utgår ifrån att höet är analyserat som prima hö för hästar!

Vi har en vall till nästa år på ett par hektar, och funderar på att ta hö där för att sälja.
Men hur får man det att gå ihop?
När jag räknar på det blir det Ebberöds bank och då kan jag hellre låta vallen gå i träda känns det som.

1,50kr/kg betalade jag fram till förra året. Nu betalar jag ca 2,30 kr/kg. Jättefin kvalité och passar fint till mina ridhästar. Har förstått det är väldigt billigt då vänner och bekanta betalar upptill 4,50kr/kg.

Är det för att man inte vill ha hö?
Eller är det för att det blir mindre jobb och blilligare med silage?

Ensilage behöver inte ligga o torka i flera dagar på vallen. Så det behöver inte vara sol o uppehåll i flera dagar. Det vänds inte så många gånger som hö. Ensilage inte känsligt som hö för fuktigt väder vid lagring. Kan staplas utomhus vud lagring.

Men det är roligt att ta in hö☀

Jag tror jag betalt 3,50kr kg som mest, skulle nog kunna betala upp till ca 4 kr kg om kvoten ligger på 6 (ungefär) för att slippa köpa kraftfoder!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 699
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej alla! Vill göra det klart först att jag inte vet om denna tråd ligger rätt, och ber därför moderator flytta den om den inte gör...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Cilla
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 689
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama