L
Lucky
Hej! Jag håller på att utbilda mig till Hästmassör och håller på att öva mig på ett gäng hästar där jag har åkt på 2 st hästar med lite olika muskelspänningar där jag tänkte höra med er lite mer kunniga i ämnet vad ni anser dessa spänningar kan bero på.
Häst nr; 1
Är en 15 årig varmblod. Valak. Gått i träning.
Har svårt för vänster galopp men är lättare att rida i vänster varv.
Jag har dock ej sett hästen i rörelse utan enbart gått efter ägarens påståenden.
Vad tror ni att det kan vara för fel på hästen?
Jag hänvisade ägaren vidare till en ET då jag ej vet vad jag kan framkalla om jag lättar på knutan på M Supraspinatusen på höger sida.
Uppskattar tips och råd om vad ni tror det kan vara. Vad tror ni händer om jag skulle ha masserat loss knutan ovs.
Häst nr; 2
17 årigt sto. Halvblod. Spik raka haser. Björnfot.
Har ont/ömmar vid M Latissimus Dorsi fäste närmast höften. U.A för övrikt om man ser på hur hennes extrigör ser ut för övrigt.
Stoet reagerar vid avsittning och tjuter till samt slår. (Har ej bevittnat detta utan ägaren har berättat detta.)
Vad skall man tänka på om en häst har ont i M Latissimus Dorsi? Vissa av mina lärare har bara sagt massera ej dessa hästar. Hänvisa dem till ett proffs isåfall. Men vad beror smärtan på? Inflammation i muskel pga överansträngning, ryggont pga ryggkoterna
Tacksam för svar.
Häst nr; 1
Är en 15 årig varmblod. Valak. Gått i träning.
- Har en mega spänning på M Supraspinatus på höger sida. Stor knuta.
- Lätt spänning på M Brachiocephalicus runt 5 halskotan (höger sida).
- Lätt reaktion över Gluteus högsta pungt (höger sida).
- Samt en överdrivet stor (vad hette nu den muskeln???) muskeln ligger mot nedre delen/slutet av M Semimembranosus och M flexor digitorum profundus. Närmast hasen.
- Lätt ömande på longissimus dorsi kring 15:e revbenet (hästens vänstra sida) (Dock blivit biten där tidigare i sommar).
- Kanske någon lättare reaktion på Gluteus vänster sida.
Har svårt för vänster galopp men är lättare att rida i vänster varv.
Jag har dock ej sett hästen i rörelse utan enbart gått efter ägarens påståenden.
Vad tror ni att det kan vara för fel på hästen?
Jag hänvisade ägaren vidare till en ET då jag ej vet vad jag kan framkalla om jag lättar på knutan på M Supraspinatusen på höger sida.
Uppskattar tips och råd om vad ni tror det kan vara. Vad tror ni händer om jag skulle ha masserat loss knutan ovs.
Häst nr; 2
17 årigt sto. Halvblod. Spik raka haser. Björnfot.
Har ont/ömmar vid M Latissimus Dorsi fäste närmast höften. U.A för övrikt om man ser på hur hennes extrigör ser ut för övrigt.
Stoet reagerar vid avsittning och tjuter till samt slår. (Har ej bevittnat detta utan ägaren har berättat detta.)
Vad skall man tänka på om en häst har ont i M Latissimus Dorsi? Vissa av mina lärare har bara sagt massera ej dessa hästar. Hänvisa dem till ett proffs isåfall. Men vad beror smärtan på? Inflammation i muskel pga överansträngning, ryggont pga ryggkoterna
Tacksam för svar.