Vad berodde koliken på?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 846
R

RebeckaKihlberg

Morgonfodraren i stallet ringde mig i morse och sa att min pålle betedde sig lite konstigt, typ koliksymtom..käkade inte, rullade sig, andades häftigt osv.

Givetvis så pilade jag ut till stallet FORT och sa till tjejen som var där att ta ut pålle och gå med honom en sväng och sen försöka tempa honom och se om han hade feber.
Det tog väl typ 30min innan jag var i stallet och pållen hade inte någon feber, och var då pigg och glad, magljuden var bra och han sår OK ut.

Vad kan koliken ha berott på?
Han har fått samma mängd mat hela tiden..inte bytt foder på honom, han motioneras varje dag, han går inte i hagen där det finns sand att peta i sig..allt har varit som vanligt.

Det kom i och för sig två nya hästar till stallet nu i veckan..en i fredags och denna pålle står bredvid min och dom är typ "kära"...kan de ha med att han stressat lite över henne?!?

Tips kära bukefalister!!!

Min ena shettis kan bli så nån gång under vintern.. Hur ofta får din häst mat?

Min häst fick några små lättare kolikanfall i vintras, då trodde veterinären att hon led av magsår. Men så började ponnyn också få kolik (ingen av dessa hästar har haft det förr), så då förstod vi ju att det berodde på nåt annat.
Jag skickade in träckprov, och det visade sig positivt för bandmask :crazy:
Jag avmaskade, och sen dess har de inte haft kolik :)

Dricker din häst ordentligt?

Min pålle fick foderstrupsförstoppning i veckan. Han knallade runt i boxen, ville lägga sig, bajsa och var allmänt stökig.

Trodde först på kolik men kom sedan på att jag hade givit honom en liten skopa kraftfoder ( torr) som belöning en stund efter hård träning. Brukar ju inte göra så, ibland är man bara för dum! Jag menar, man äter ju själv inte knäckebröd efter löprundan....

Men han hade fina tarmljud, bajsade efter en stund. Men jag gav honom 5 liter vatten med lite betfor i så löste det sig.

Kan din häst haft något liknande? Han kanske hade bråttom med morgonhöet eller så pga de nya pållarna? :confused:

Han får mat 3gånger om dagen och hans kraftfoder är alltid blandat med betfor som jag sedan blötat ordentligt...nästan som en soppa blir det.
Och han dricker bra, brukar ge honom betforvatten om jag känner mig osäker på hur mycket han druckit.

Han hade bara tuggat i sig kraften på morgonen...men kanske lite för fort?!..så han fick ont i magen eller nått!!

Man kanske ska maska honom för säkerhets skull??...

Präva att inte blöta maten. När man gör det så behöver ju hästen naturliga fuktsystem inte arbeta och det blir fel.
Jag känner till stallet ni bor i (kände igen bilder du visade) och en tänkbar anledning till stressrelaterad kolik kan även vara era oregelbundna tider öfr fodring och utsläpp.

Men fodringstiderna hålls och hästarna kommer ut i tid osv. men de är klart..man kan kanske inte vara 100% säker på att ALLA gör det,men jag har svårt att tänka mig annat!!

...Haft häst i närheten av "mitt" stall eller?!? :confused: :)

..Ska jag göra så att jag läggeri hans kraft sist då...då den inte blir "sunkig" av betforn?!?...

..usch...hatar sånt här,men vill veta vad anledningen kan vara så de inte händer igen!!

Jag var med en kompis som funderade på att flytta dit men det var så vansinnigt dålig luft i stallet och urusla rutiner och dåliga ridvägar att hon bangade.
Anledningarna kan vara många, för lite grovfoder, för lite motion, dålig foderkvalitet, pelletsutfodring etc. Dålig blodcirkulation i hästen ( mest hos äldre) o.s.v.

Okej..var det länge sedan hon kollade ?!...men han får ganska mycket grovfoder 4½kg/dagen (shettis) och höt + kraften är av god kvalite.. och han går var dag...vill inte pressa honom för mycket dock,men han går ändå en hel del för att vara 4år...tömkörs,longeras, körs med vagn, löshoppas osv....ska höra med foket i stallet hurvida dom håller fodringstiderna till 100%

Tack i allafall för tipsen på vad det kan vara..ska försöka luska ut de!!

Man kanske ska maska honom för säkerhets skull??...

Nej, det tycker jag inte. Ta ett träckprov först i så fall så att du VET om han har mask, du ska inte avmaska i onödan.
Jag skulle ligga lågt och avmaska/ta träckprov först när det närmar sig betessläpp, OM han inte får fler kolikanfall.
Det kan ju bero på så många andra orsaker också, att han fick kolik nu.

Kan ju vara stressen också som du skrev. Mitt ena sto fick kolik när det kom en ny häst som hon sprang efter hela dagarna, det i samband med att hästarna generellt dricker sämre på vintern gjorde att hon fick värstingskolik.

Det är mycket shettisar som får kolik, fick tips av en kompis att ge lite kli för magens skull. :)

Nä det var nu för ett par veckor sen vi var där. Höll på att storkna när vi öppnade dörren, var knappt nån luft alls därinne.

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i... 2
Svar
26
· Visningar
4 117
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 199
Senast: Siggan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 816
Senast: Luleå
·
Hästvård Behöver era kloka råd nu eller kanske någon av er vet vad som händer.. kolik, kastning eller vad? Kom ut i morse i stallet och hittar...
Svar
13
· Visningar
2 495
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?