Vad behöver man ha för att få tävla?

banjo

Trådstartare
Vad behöver man ha för att få tävla i hoppning? Ska ta grönt kort på fredag, lördag, söndag och sen klarar jag förhoppningsvis provet :D Men vad behöver man mer för att få tävla i hoppning på lokal nivå?

Sv: Vad behöver man ha för att få tävla?

Lär man sej itne sånt när man tar grönt kort?
Ryttaren behöver iaf ryttarlicens. Sen e det ju mätityg om du ska rida ponny. Sen e där ju häst/ponnylicens också.. vaccinationsintyg.

Senast ändrad:

okej =) det är en ridskoleponny jag ska få tävla lite med, tror du ridskolan står för ponnylicensen då? får lov att fråga dom : )

okej =) det är en ridskoleponny jag ska få tävla lite med, tror du ridskolan står för ponnylicensen då? får lov att fråga dom : )

ja det orde dom ju göra, de e ju inte din häst å alla ridskolehästar ska ha licens

du behöver väl inte häst/ponny licens på lokalnivå?
Det är väl regional och högre?

hmm jag skaffade ponnylicens till min och jag har bara tävlat lokalt... Men jag kommer inte ihåg om det var för att jag var tvungen eller för att "det var lika bra". Ganska dyrt så jag tycker inte jag borde gjort det i onödan men jag är inte säker :confused: ;)

Lokallicens (ryttarlicensen), mätintyg, vaccinationsintyg, grönt kort, medlemsskap i klubb

Att tävla ponny
1. Registrering av ponny
För att få tävla på elit-, nationell, regional- eller lokal tävling måste ponnyn vara registrerad i avelsföreningen för den ras ponnyn tillhör.
Är ponnyn av okänd härstamning, ska den registreras hos ASRP (Avelsföreningen för Svensk Ridponny), telefon 031-91 70 99, telefontid måndag, onsdag, fredag 10-13.

2. Mätning och chipmärkning
För att få tävla med din ponny överhuvudtaget måste den vara mätt. Kontrollera att din ponny är registrerad innan den mäts eftersom registreringsnumret ska stå på mätintyget. En ponny får inte vara högre än 148 centimeter över manken. För att få ett så kallat mätintyg kontaktar du någon av de mätmän som finns runt om i landet.
Glöm inte medföra mätintyget till tävlingsplatsen!

Om ponnyn är av travarras skall ägaren själv skicka in en kopia på mätintyget till Svenska Ponnytravförbundet.

NYHETER 2006 ANGÅENDE CHIPMÄRKNING VID TÄVLING
Från och med 1 januari 2006 ska alla ponnyer som tävlar (gäller ej häst) från och med inbjudningstävling och högre vara chipmärkta. Undantag är ponny som är frysmärkt och registrerad av Svenska Travsportens Centralförbund (STC).
På mätintyget ska ponnyns chipnummer, eller om den är frysmärkt ponnyns frysmärkningsnummer, vara inskrivet.
På tävlingsplatsen skall ponnyns chipmärkning eller frysmärkning kunna styrkas efter förfrågan genom uppvisande av giltigt mätintyg. Stickprov med scanner/avläsare kommer att ske på tävlingsplatserna.
De nya reglerna gäller från inbjudningstävlingar och uppåt arrangerade av klubb som är ansluten till SvRF.

OBSERVERA
Chipnummer och frysmärkningsnummer får endast fyllas i på mätintyget av en chipmärkare, veterinär eller mätman.
Karenstid för chipmärkning vid tävling är 96 timmar, vilket betyder att ponnyn ej får tävla inom 96 timmar efter att chipmärkningen är gjord.
Alla ponnyer skall från och med 1 januari 2006 vara chipmärkta vid mätning för årsintyg/slutintyg.

Vid köp av ponny (rekommendation)
Begär avläsning av ponnyns chip och kontrollera att det överensstämmer med ponnyns pass och mätintyg.

Förteckning på godkända chipmärkare finns på Svenska Hästavelsförbundets hemsida, www.svehast.se. (även alla veterinärer får chipmärka).

3. Vaccinering
För att kunna tävla din ponny måste den även vara vaccinerad mot hästinfluensa. Du måste kunna visa upp veterinärintyg som intygar detta när du är på tävlingsplatsen. Först måste ponnyn grundvaccineras, 2:a grundvaccineringen ska ske minst 21 och högst 92 dagar efter 1:a grundvaccineringen. Därefter ska ponnyn Booster-vaccineras inom 12 månader (minimikrav). Först 7 dagar efter 2:a grundvaccineringen får ponnyn starta. 7 dagar gäller även efter Booster-vaccinering.

4. Ryttarlicens
Du som rider ponny löser en Juniorlicens. Du behöver inte lösa ny licens eller uppgradera licensen om du vill rida häst som junior. Juniorlicensen gäller både ponny och häst.
Licensunderlag hämtar du på din ridklubb som intygar att du är medlem och har grönt kort. Du fyller i dina personuppgifter och vilken typ av licens det gäller. Sedan kommer licensen hem i brevlådan i form av ett plastkort. Varje ryttare får sitt personliga licensnummer som står tryckt på licensen.
I alla ryttarlicenser ingår en olycksfallsförsäkring som gäller under tävling samt på resa till och från tävlingen. För att ryttarlicensen ska gälla måste postens kvitto eller motsvarande handling kunna uppvisas tillsammans med licensunderlaget tills din licens kommer.

Ponnylicens
Om din ponny inte har tävlingslicens (den gäller på livstid och följer med hästen vid försäljning) sedan tidigare måste du lösa en sådan. Förutsatt att du tänker tävla på elit-, nationell- eller regional tävling. Innan detta sker måste ponnyn alltså ha mätintyg och vara inregistrerad.
Underlag för tävlingslicens till din ponny hämtar du också hos din ridklubb. På den blanketten fyller du i alla uppgifter om ponnyn. Glöm inte registreringsnumret. När licensen är betald får ponnyägaren efter en tid det plastkort som i praktiken är ponnyns licens. Fram till dess gäller licensunderlaget tillsammans med postens kvitto som bevis på att ponnyn har licens.

5. Ägarbyte och nedklassning
Om du köper en ponny som redan har licens ska du anmäla ägarbyte. Detta gör du genom att betala in 300 kronor på Ridsportförbundets postgiro 50 77 74-8. Ange på talongen ponnyns namn, licensnummer och chipnummer samt namn, adress och personnummer på den nya ägaren. Nytt registreringsbevis utfärdas inte, men ett nytt plastkort på licensen kommer. Då ponnyn byter ryttare sker nedklassning till lägsta klass automatiskt. Om ryttarbyte sker, men ej ägarbyte, ska det anmälas genom att sätta in 200 kronor på samma postgironummer som ovan. På talongen anges ponnyns namn och licensnummer och den nya ryttarens alla personuppgifter.

6. Tävlingsreglementen
Du måste känna till de regler som gäller. De kan du läsa i TR och som finns att beställa hos Ridsportförbundets Postorder. Ta gärna hjälp av din tränare, ridlärare eller annan tävlingsryttare om du vill ha goda råd.

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91517

Ne det behöver man inte. Utan det var mer angeående det gröna kortet.. att där lär man sej väl när man ska ha häst/ponnylicens.

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: tara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
520
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka