Vad behöver man? (egentligen!)

AgentCarter

Trådstartare
Då vårt bf bara är ca en och en halv månad bort och jag har fått krupp på att bara vara hemma utan att ha något att göra mer än att sitta framför datorn och rasta hunden så har jag börjat skriva ihop en lista på vad som behöver införskaffas innan bebisen anländer!
Har tittat på likande listor på andra sidor men känner att buke-folk är oftast mycket mera jordnära ;)

Det som vi hittills har är:
Jäkligt mycket kläder+ mössor (begagnat, men vem bryr sig om sådana petitesser?)
Kombi-barnvagn
Babyskydd
madrass till spjälsäng

På min lista som jag har gjort (som jag misstänker innehåller för mycket saker) är det som ska införskaffas:

Bindor
Alvedon
Blöjor strl 1
mjölkuppsamlare
Skötbord
spjälsäng
flaskor+ ersättning (jag ska amma, men better safe then sorry känner jag innan man har fått fryst in tillräckligt med mjölk)
spädbarnskudde+täcke
Purelan
Amningsinlägg
Inotyol (eller liknande)
Xylocainsalva

Något glömt? Eller något som ni anser är totalt idiotiskt att inhandla?
Jag undrar också om någon har köpt startpaketet ifrån apoteket och om det var något att ha?

Sv: Vad behöver man? (egentligen!)

På min lista som jag har gjort (som jag misstänker innehåller för mycket saker) är det som ska införskaffas:

Bindor
Alvedon
Blöjor strl 1
mjölkuppsamlare
Skötbord
spjälsäng
flaskor+ ersättning (jag ska amma, men better safe then sorry känner jag innan man har fått fryst in tillräckligt med mjölk)
spädbarnskudde+täcke
Purelan
Amningsinlägg
Inotyol (eller liknande)
Xylocainsalva

Har fetstilat det på din köpalista som vi hade hemma i förväg... det blev inte så mycket att fetstila :angel: Fast då köpte vi iofs lite salvor och sånt på sjukhusets apotek när vi åkte hem.

Är väl inget av det som är superonödigt men det beror ju hur man ser på det. Bor ni inte många mil från allt så finns det ju egentligen ingen anledning att helgardera sig inför precis allt heller - det kan vara skönt att komma ut en sväng även med en nyfödd också, tycker man inte det kan man ju skicka pappan. :) Så tänkte vi iaf - kör på det ni tycker, såklart!

Babyalvedon har jag dock för mig att man inte bör ge innan 3 månaders ålder utan att konsultera vården. Xylocainsalva, till vad?

Skötbord har vi aldrig haft nåt, det kändes inte nödvändigt. Man kan ju byta varsomhelst när de är små och när de blir lite större känns det ändå inte tryggt att byta nån annanstans än på golvet, inte här iaf... Fast då hade vi ingen plats för ett på toaletten så det spelade väl in, för kan man inte ha det i anslutning till vatten så känns det definitivt meningslöst.

En babysitter (med fullt liggläge) beställde vi omgående och hade mycket nytta av. Den var ett skönt alternativ till att hålla bebisen precis hela tiden (han låg i sittern på köksbordet när vi åt tex) och att lägga honom platt på rygg (icke uppskattat). En bärsjal hade jag också i förväg men den blev inte använd i början då jag blev snittad och det gjorde för ont att bära honom så första veckorna, men hade det funkat bättre tror jag det hade varit kanon i början.

Små frottétvättlappar från Ikea! Super till blöjbyten eller om man får en kräkbebis. Våtservetter hade jag vid sängen för nattliga byten.

Andningslarm beställde vi också efter några dagar hemma... jag blev helt förstörd av att inte få sova när bebben var vaken, och sedan inte våga när han väl sov :crazy: Men det är ju något högst individuellt hur man känner där.

Slutsatsen är väl att man KAN köpa precis hur mkt som helst men BEHÖVER inte handla sååå mycket i förväg egentligen. Och att det är väldigt individuellt vad man anser sig haft nytta av och vad man kunde väntat med eller skippat helt.

Här hade vi inte köpt blöjor i förväg, vi fick lite prover på bb, och det räckte till tiden där och så stannade vi och köpte ett paket påvägen hem, i strl 2, för 1 var för litet ;)

Jag tycker att salvor till sej själv är enormt viktigt. När man börjar amma och tuttarna ömmar så är det bra att ha saker redo.
Jag hade enorma problem första veckan men tack vara salvor mm så gick det bra till slut.

Spjälsäng var mindre viktigt såhär i efterhand. Sonen sov inte där på nästan 3 månader då jag hade honom i en liten korg intill sängen ist. (eller i sängen). Vagnen använde jag snålt första 3 veckorna.

Kläder är ju viktigt men sällan så mycket kläder som man tror man behöver. Under första månaden hann inte sonen använda alla kläder han hade och sen va han för stor.:crazy:

Skötbord är inte heller superviktigt i början. Vi använde vårat skötbord men inte lika ofta som det bli på en handduk på golvet.

Då vårt bf bara är ca en och en halv månad bort och jag har fått krupp på att bara vara hemma utan att ha något att göra mer än att sitta framför datorn och rasta hunden så har jag börjat skriva ihop en lista på vad som behöver införskaffas innan bebisen anländer!
Har tittat på likande listor på andra sidor men känner att buke-folk är oftast mycket mera jordnära ;)

Det som vi hittills har är:
Jäkligt mycket kläder+ mössor (begagnat, men vem bryr sig om sådana petitesser?)
Kombi-barnvagn
Babyskydd
madrass till spjälsäng

Bindor
Alvedon
Blöjor strl 1
mjölkuppsamlare
Skötbord
spjälsäng
spädbarnskudde+täcke
Purelan
Amningsinlägg
Inotyol (eller liknande)
Xylocainsalva

Något glömt? Eller något som ni anser är totalt idiotiskt att inhandla?
Jag undrar också om någon har köpt startpaketet ifrån apoteket och om det var något att ha?

Ta dej en extra funderare sen handlar ni det som ni känner är nödvändigt :)
Jag är av den sorten som vill PLANERA och har hellre för mkt hemma än för lite. Din lista liknade min en hel del.
Dock hade vi inget skötbord då vi kom hem (stod omonterat i garderoben) men det gick finfint ändå.
Alvedon (och diklofenak) till dej själv kan jag rekomendera. Jag klarade mej bra där nere, men det var ändå lite svårt att sitta de första dagarna emellanåt (och en del sittande kan det bli då det kanske tar lite tid att få igång ammningen...).
Purelan ja det hade jag nog inte överlevt utan, toppen salva verkligen :bow:
Men som sagt, det ÄR skönt att komma ut med en nyfödd oxå, och som tidigare sagts, tycker man inte det så kan ju sambon/pappan till bebis åka :)

Feber-termometer (till rumpa) till bebisen tycker jag är viktigt....

Ska se if jag kan rota fram våran inköps-lista. Står lite still i huvudet nu :)

Kläder är ju viktigt men sällan så mycket kläder som man tror man behöver. Under första månaden hann inte sonen använda alla kläder han hade och sen va han för stor.:crazy:

Sant... vi hade köpt en massa fina bodys i stl 56 och flera av dem hann han bara använda en gång. 3-4 veckor sen var de för små! Fast, hade han varit en kräkis så hade det säkert varit skönt att slippa tänka på att tvätta babykläder var och varannan dag och sånt vet man ju inte på förhand... men vi köpte allt i de minsta storlekarna beg i diverse klädpaket från tradera mm och det är jag helnöjd med, de används ju så kort tid och slits ju inte alls (utom av mången tvättar såklart). Och tanken är ju att pyttekläderna ska komma till användning igen :angel:

Och vår lilla tjej var 6 veckor innan hon hade växt ur stl 50 ens...

OnT: Filtar är bra till en vinterbebis! Att ha i barnvagn och säng, när man ammar, för blöjbyten i sängen nattetid osv. Vår tjej är numera fyllda ett och sover hellre inlindad i en filt (numera av vuxenstorlek) än med täcke :)

Filtar är bra till en vinterbebis! Att ha i barnvagn och säng, när man ammar, för blöjbyten i sängen nattetid osv. Vår tjej är numera fyllda ett och sover hellre inlindad i en filt (numera av vuxenstorlek) än med täcke :)

De bästa filtarna, som jag har använt jättemycket, är tygblöjor av vikbjöjtyp (vi fick av kommunen). Det är i bra material och superbra både att ha på skötbotdet när det kissas där, som kräkskydd, och som filt. Det är perfekt storlek och lagom tjocka och är enkla att tvätta, samt har ett mycket bra pris (6-pack för 126 kr).

Fundera över hur du vill tvätta rumpan på bebisen. Våtservett eller med vatten och ev tvål, och köp hem det. Tvättlappar är bra att ha varesig man väljer att ha dem till rumpan eller inte, eftersom de är bra till att tvätta bebisen med i allmänhet.

Håller med andra om att spjälsängen knappast behövs i början, om ni inte har någon princip om att barnet absolut inte får sova i er säng. Annars är det definitivt mest praktiskt att sova tillsammans.

Småhanddukar är bra att ha till blöjbyten, både att torka med och att lägga bebisen på. Jag tyckte skötbord i badrummet var ett måste, det blir väldigt obekvämt att byta på golvet i längden. Underlägg till skötbordet är bra att ha också, helst ett som bara är att spola av så är det lättstädat. Man kan lägga en handduk ovanpå så är det lite trevligare att ligga på, och handduken är lätt att tvätta. Sophink och avfallspåsar på rulle till den för att ha bredvid skötbordet, praktiskt att kunna slänga blöjan på en gång man tagit av den.

Babysitter (sån modell som de ligger i, inte sitter) och sele hade vi väldigt stor nytta av första halvåret.

Värktabletter till dig själv skulle jag inte bunkra, har du ont så får du recept på smärtstillande med dig från BB, och då kan det i vilket fall vara så att du behöver starkare saker än alvedon.

OT men:

Kul att se dig härinne igen!

Jag såg det det där fula mobbningsförsöket du blev utsatt för och var lite rädd att du hade skippat Förälder efter det.

I mina ögon är du en av de mest läsvärda här, så jag är glad att en liten klick föräldrar inte lyckades skrämma iväg dig:laugh:.

*kl*

Tack för alla svar!

Spjälsäng känns som en nödvändighet, då vi redan är tre i en 120 säng ;) Men är tänkt att sängen ska stå med ena långsidan borta mot vår säng så bebis ligger nära fast ändå i fred! Och utan risk för att klämmas eller värmas ihjäl. Dessutom så skulle vi få en begagnad.

Skötbord är också ett måste för mig, sambon skulle bygga ett så det blir exakt som jag vill ha det. Just nu känns det som att ta sig ner på golvet är en bedrift som borde belönas med olympisk medalj och även om alla påstår att foglossningarna försvinner efter förlossningen är jag tveksam ;)
Känns dessutom smidigt att ha tillgång till rinnande vatten bredvid skötbordet, Men en blöjhink behövs! Och både våtservetter och tvättlappar ska införskaffas, våtservetter för byten på natten att ha vid sängen annars tänkte jag köra på tvättlappar då det är vad jag är van vid.

Alvedon är tänkt att inköpas för förvärkar och latentfasen! Men jag glömmer konstant att inhandla det...

Filtar och "spydukar" finns också, samma sak med lakan till spjälsängen. Men det är nerpackat så glömmer konstant att det finns
Blöjor måste inhandlas innan, man ska ta med sig egna till BB nämligen... Hur lång tid räcker ett paket blöjor i storlek ett? Ska man dessutom köpa hem ett paket i stl 2 och ha hemma till efter förlossningen?

Xylocainsalvan är till för att få kissa smärtfritt om jag skulle bli sydd ;) Och om inte så är det en "bra att ha grej" till sommarens insektsplågor.

Vi har ca 2.5 mil till närmaste apotek och lite över milen till närmaste affär (båda enkel väg) och inget nattöppet på ännu längre avstånd så jag känner att det vore skönt att ha en stor del inhandlat innan. Är tänkt att sambon ska vara hemma bara några dagar och sedan börja vara borta 6-18 igen, så är inte bara att skicka ut honom om det skulle behövas något från apoteket (30 kr på att han skulle komma hem med fel saker också;) ).

Jag hade inte så mycket saker från början. Nu kom hon 6 veckor förtidigt oxå. Men spjälsängen och vagnen var något som vi använde/använder flitigt. Hon har sovit i sin spjälsäng sedan dag ett. Tagit upp och lagt i sängen för att amma och sedan tillbaka till sin säng. Har inte kunnat slappna av själv när hon sovit i sängen de gånger jag inte orkat flytta tillbaka. Men det där kommer man känna hur man vill göra när barnet väl kommit.

Blöjor fick vi på neo sä länge vi var där. Sen behövde vi köpa prematurblöjor i början så vi gick helt sonika in på apoteket på hemvägen och handlade det vi behövde.
Kräklappar är suveräna till allt möjligt!
Hade faktiskt inga kläder på mitt barn så länge vi var på sjukhuset, hon fick ligga med blöjan på vårat bröst istället och sen en filt över. Min mamma kom över med kläder så vi kunde åka hem. Hade inte ett enda plagg till henne innan. hon använde storlek 44 (och små 50) i säkert tre-fyra månader.

Använde sjukhusets bautabindor i början. Men sen gick jag så snabbt jag kunde över till vanliga.

Så det vi hade innan barnet kom var spjälsäng vi fått ärva, en vagn och ett babyskydd. Skötbordet snickrade min man ihop samma dag vi kom hem, hittade aldrig något jag ville ha. Anväder det fortfarande och hon är ca 20 månader. Sen hade jag fått en påse av min syster med lite småsaker, mest leksaker och sånt sen hennes barn. Ammningskudden hon gav mig använde jag mycket!

Något jag saknade på sjukhuset var en ammningsbh, men det kanske är svårt att köpa innan, eftersom den kanske inte passar när man väl behöver den.

Senast ändrad:

*kl*

Xylocainsalvan är till för att få kissa smärtfritt om jag skulle bli sydd ;) Och om inte så är det en "bra att ha grej" till sommarens insektsplågor.

Jag hade knappt klarat mig utan min Xylocainsalva och jag blev bara sydd med några få stygn.

Något jag saknade på sjukhuset var en ammningsbh, men det kanske är svårt att köpa innan, eftersom den kanske inte passar när man väl behöver den.

Jag köpte en amningstopp på apoteket, kostade inte mycket och töjer sig bra efter brösten. Jag älskade den många månader. Superskön men väldigt ful! Inget sexysexy där inte...

OT men:

Kul att se dig härinne igen!

Jag såg det det där fula mobbningsförsöket du blev utsatt för och var lite rädd att du hade skippat Förälder efter det.

I mina ögon är du en av de mest läsvärda här, så jag är glad att en liten klick föräldrar inte lyckades skrämma iväg dig:laugh:.

Tack! Det var väldigt snällt sagt. :)

Jag skulle räkna på att till en nyfödd kan det gå 12 blöjor per dygn... Sen hur mycket ni behöver i stl 1 resp 2 beror ju helt på hur stor bebis är och hur fort h*n växer. Men köp inte på er för mycket, det är så olika vilka märken som passar bra osv.
Om du inte redan vet att du väntar en bebis på 4+ kg så skulle jag köpa ett paket i stl 1 av vardera Pampers och Libero och ta med till BB. Sen utvärdera vilket märke och storlek som ska köpas sen.

Här hade vi inte köpt blöjor i förväg, vi fick lite prover på bb, och det räckte till tiden där och så stannade vi och köpte ett paket påvägen hem, i strl 2, för 1 var för litet ;)

Det skriver jag också under på. Milton använde strl1-blöjor endast på bb, sedan gick vi direkt över till strl2 =)

Plastad frotteeee har varit guld värt här. Läckande blöjor är inte kul, det tog en stund innan vi hittade ett märke som passade vår långa smala grabb och vägen dit var... blöt. :p

Sen har vi typ 40 tvättlappar/småhanddukar för 3kr/st från ikea som är flitigt använda.

Vilka hittade ni? :) Har också en långeman och detta problem i mellanåt men Libero funkar nästan jämt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka