Vad behövs göras?

Roquepine

Trådstartare
Vi kommer att överta ett stall med tillhörande hagar. Nu har ju ingenting gjorts åt hagarna åtminstone under de senaste 6 åren. Det har funnits hästar på markerna under den tiden och nu undrar vi hur mycket jobb det är att få marken användbar igen. Vad behövs göras?
 
Sv: Vad behövs göras?

Jag hade börjat med att putsa hagarna i vår (om det är beteshagar med gräs vill säga) och sedan hållt koll på giftiga växter som kan dyka upp. Kört på gödning och avvaktat hur det kommer upp.

Utifrån hur det sedan ser ut lagt om viss vall om det finns tillräckligt mycket mark för det.

Staket etc utgår jag från att ni har koll på.
 
Sv: Vad behövs göras?

Så det är ingen risk att låta hästar gå där över vintern? Jag tänker på smittor som mask och jordbakterier. Det finns rejält med utrymme, stora hagar. Så vi behöver ju inte använda all mark. Det är gräshagar. Ja staketen är i hyfsat skick men det kommer vi naturligtvis se till att de är fullt funktionsdugliga innan vi släpper någon häst där. Är det något mer vi behöver tänka på. Hagarna vid ingångarna är rejält upptrampade och således mycket leriga. Vi funderar på om man kanske måste schakta eller skrapa undan en del av ytlagret?
 
Sv: Vad behövs göras?

Det är en bra investering att göra vid ingångarna. Schakta av, dränera och lägg duk, avsluta med lämpligt material. Inte billigt, men bättre än att simma in i hagen med hästar som får ständig mugg och irritationer nedre delen av benen.

Jag nöjer mig med att besiktiga hagarna efter giftiga växter (mycket stånds i våra trakter) nu på hösten.
 
Sv: Vad behövs göras?

OK. Tack för din information. Har aldrig behövt fundera på dessa saker tidigare därför är jag väldigt tacksam för all nyttig info om vad som behövs göras. Det finns inga giftiga växter i hagarna tack och lov.
 
Sv: Vad behövs göras?

Om det inte är superdränerad mark så hade jag valt att markförstärka en lite större plätt där man tex kan fodra och, om man har råd att förstärka ytterligare en större yta som man kan ha som mindre hage under regninga perioder som dessa. Det är guld värt både för hästar och de övriga markerna.
 

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: Luff
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 130
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp