Vad behöver hästen eg.

QuickStar

Trådstartare
Jag har just skickat i väg ensilaget på analys och kom nu på en sak, jag har ju egentligen ingen aning om vad hästen behöver, vilka värden man ska uppfylla etc

Så vilka värden ska foderstaten uppnå för att få en bra balans

Smältbart protein, Energi, Kalcium, etc, etc

Hur räknar man ut behover för respektive häst, alltså avdrag tillägg för motion osv..

Jag är helt nybörjare på detta, andra har alltid räknat åt mig... :confused:

Någon som kan lära mig?
Kanske finns någon bra sida på nätet att läsa..?
 
Sv: Vad behöver hästen eg.

Min första skrift om siffror, värden och behov var ästens näringsbehov och fodermedel, författad av Christina Planck. Kostade då ca 130,- och kan beställas från
Sune Jingström 018-67 11 00 e-post: Sune.Jingstrom@service.slu.se
Numer finns även en uppdaterad version, och den är jättebra att bläddra i :)

http://www26.brinkster.com/fodersidan/index.html är en bra sida för kvoter osv. Hos hippocampus.slu.se finns också ett bra program att räkna i, när du kommer så långt.
 
Sv: Vad behöver hästen eg.

Räkna ut hur mycket energi hästen får idag. Är den lagom i hull? I så fall är det ju bara att fortsätta med samma energimängd. Om den är för tjock minskar du lite, och är den för smal så får man öka på.

Om det är en vuxen häst så multiplicerar du sedan antalet MJ med 6 och får då ungefär hur mycket protein (gram smältbart råprotein) den behöver.

För mineralerna:
Ca: MJ*0,4
P: MJ*0,3
Mg: MJ*0,15
Selen: (vikten/100)*0,2

Nina85 (hittar du i användarlistan) har en hemsida där det viktigaste står beskrivet väldigt enkelt. Annars är t ex "Hästens näringsbehov och utfodring" av Margareta Rundgren och Christina Planck bra om du vill köpa/låna en bok.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·