Vad äter era kräsna hästar?

Sv: Vad äter era kräsna hästar?

Tack, då vet jag :)

Är inte det minsta insatt i deras foder i dagens läge. Köpte en grund för att ha som skrammel i krubban när han kommer in. Det duger ju vilket foder som helst till.
Fölsäcken skickade uppfödaren/säljaren med.

Sägs att hästar som aldrig fått annat än hö/gräs under uppväxten blir extremt misstänksamma mot sånt som alla andra hästar tycker är gott och måste vänjas vid morötter osv.

Mina hästar är kräsna på det motsatta sättet, de älskar nya smaker och äter glatt allehanda foder, örter och godisar men tröttnar på det de äter varje dag.

kl

Nu har jag testat banan och den tog han en tugga av och var inte intresserad av mer.
Ett halvt knäckebröd funkade med.
Skaffade fram lite havre av en vän och den gick ner. Ska åka till en butik som inte är omöjliga med ett smakprov så ska se om han gillar musli.
Ska se om jag kan fråga någon i stallet om jag kan få en näve betfor och testa med. Så slipper jag köpa massvis med säckar som bara står om han inte äter det.
Är lika bra att prova lite olika så har jag alternativ att gå på om det behöver kompletteras till grovfodret.
Lucern är inte gott det heller. Bad min man hämta hans mat i helgen och han tog ur fel tunna. Det märktes snabbt när han spottade ut allt.

Det är jättebra att du testar nya saker. Saker som morot och banan och liknande som man kan käka upp resterna själv av är jättebra att truga med flera gånger. =) Min kräsna sak tycker nästan aldrig om något för första gången, utan det tar många upprepningar innan hon får smak för något.

Han vill fortfarande inte ha morot eller hästgodis från butik. Ett halvt äpple duger nån gång men han har börjat äta krafft grund nu och så gillade han havre. Så nu finns det något att komplettera med i vinter om det behövs. Lusern gillade han tyvärr inte och det är synd om han nu skulle behöva det i vinter. Jag vet ju inte nu hur höets värden ser ut.

Skönt att den äter normalt foder godis spelar ju ingen roll i definitionen eller syftet .
Ang lusern är det många som inte gillar det . Många äter om det blandas med betfor . Ansvars finns minst några 2-3 stycken protein alternativ om man behöver ge pga brister i grovfodret .

Han behöver inte gilla godis så länge han äter kraftfodret :)

Vad mer för proteinfoder finns det?

Har inte haft häst sen 2008 och erkänner att jag tappat en del kunskap sen dess. (denna är ny sedan 2 månader tillbaka)

Det finns soja men det finns hästar som är allergiska mot det och det finns en maxdos på hur mycket man får ge.

Sen kommer jag ihåg att krafft gav ut en sort som hette krafft protein för i tiden iaf.

+ mackan

Tack :)

Då vet jag vad jag ska kika efter om det behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 127
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama