Vad äter era kräsna hästar?

MM

Trådstartare
Min ponny är kräsen av sig.

Han tar en tugga av moroten sen vill han inte ha mer, ett halvt äpple duger och några örtgodisar är det inte tal om att han äter. Inte heller sockerbitar. Han ratar krafft grund men äter krafft föl samt deras gröna mineraler så det får han lite efter ett "träningspass" (unghäst, handpromenader).

Vad finns det mer för godis att testa?
Det vore kul att kunna ge honom en belöning någon gång.

Vad äter era kräsna hästar?

Sv: Vad äter era kräsna hästar?

Belöna honom med klappar och beröm istället, är han inte intresserad av mat så är det ju ingen vidare belöning.

Mitt sto är också kräsen. Hon spottar ut allting som inte passar henne. Morötter och äpplen spottar hon ut på en gång.. Hon äter endast hårdbröd som belöning och så får hon lite Krafft Groov 125 på kvällen när hon kommer in. Det är det enda som slinker ner.

Det gör jag så klart :)

Men det hade varit roligt om han gillar något, annars slipper han självklart.

Nej det har jag inte. Kan ju köpa en banan och se om han gillar det. Var hittar man torkad frukt?

Så skönt att jag inte är ensam om en kräsen häst. Jag tänker lite med om nu grovfodret inte är helt okej i näringsvärdena till vintern, hur ska man då få i kraftfodret som man ska komplettera med? Hur gör du, eller är groov det enda som duger?
Jag hoppas så klart att grovfodret är den enda som behövs till vintern :)

Groov är det enda som duger än så länge, och jag hoppas verkligen att vi inte behöver ändra på det! Testade betfor och mineraler (tror det var kraffts blåa mineraler) också, det var inte alls populärt! Då vägrade hon äta.. :p Jag hoppas också att grovfodret är det enda som behövs till vintern och jag hoppas verkligen inte att det behöver kompletteras med någonting nu när hon ska iväg på inridning..

Hon får groov 125 tillsammans med en liten skvätt linfröolja, som rörs ihop till en gröt. Det är helt okej, men bäst är ändå hårdbröd tycker min lilla fröken.

Ja då är det ju inte lätt. Jag kanske skulle fråga dom andra i stallet om jag kan få en näve av deras foder och se om han gillar det. Så slipper jag dels köpa massa onödig mat och dels så vet jag om det finns något som jag kan komplettera med till vintern om det behövs :)

Jag har aldrig haft en kräsen häst förut och trodde inte att en ponny av alla skulle vara kräsen, dom brukar ju älska mat!

Det är verkligen inte lätt.. Det kan vara smart, att få en näve av annat foder och testa. Jag har inte den möjligheten, har eget stall med två hästar.

Jag har inte heller haft en kräsen häst förut, min andra häst är så fruktansvärt matglad att han äter vad som helst och är en mästare på att tigga.. :p

Krafft har morotspellets-godis som uppskattas tom av stallets mest kräsna häst. Min är helt galen i.

Jo kan förstå det! Men det måste ju vara något han tycker är jättegott för att det skall vara någon poäng i at använda det som belöning, räcker inte att han definierar det som med tvekan ätbart. ;)

Mina hästar älskar bananer, särskilt övermogna. Men de är inte så kräsna och gillar alla sorters godis, båda för hästar och människor. Enda de inte tycker om är Hööks godis, det spottar de ut.... :p

Jag ska testa banan :)

Det ska ju vara en del hästar som gillar det har jag hört.

Såna där godispåsar man kan köpa på hööks och ridsportsbutiker gillar han inte. Har testat 2 olika sorter. Kan ju testa knäckebröd också.

Han kanske inte fått godis tidigare och är misstänksam, det kan ta ett tag innan de vågar ta för sig och inse att det är gott. Mintittade inte åt päron innan men efter att ha fått några i maten så är de mycket populära. Nu äter hon förståss det mesta.

Banan gillar hon inte dock, bjuder man på det blänger hon på mig och ser förorättad ut.

Jag misstänker att det kan vara så. Å andra sidan är det ju rätt bra med en häst som inte kastar sig över allt men något får han ju gärna gilla.

Jag tog krafft föl och grund och blandade idag men han lyckades sortera ut det ändå. Otroligt vad duktiga dom är på det!
Till och med mineralerna är godare än grund tycker han.

Halvt kl

Om han nu bara skulle vilja äta krafft föl i fortsättningen, är det ett ok foder även om han inte är unghäst längre fram? Tänkte mest att sammansättningen är väl anpassad för föl och inte vuxna hästar. Sen beror det så klart på grovfodret också.

Han är förmodligen inte särskillt hungrig heller om han går på bete. Lämna honom med lite godsaker så han hinner bli både hungrig och uttråkad, chansen är troligen större att det fungerar då.

Blanda med lite betfor? Det gillar ju de flesta hästar :)

Min förra häst tyckte inte om knäckebröd, men han älskade vindruvor, gärna de vi odlade själv ;)

min är extremt kräsen men om man trugar flera gånger så börjar hon så småningom äta ett nytt foder. Morötter spottade hon ut förut men tycker nu att de är smaskens.

Det bästa var nog när hon stod på bete hos en kompis som brukade mata hästarna med lite allt möjligt, knäckebröd, socker, morötter, hästgodis etc. Efter den sommaren så var det lättare att ge henne nya smaker. =)

Om han nu bara skulle vilja äta krafft föl i fortsättningen, är det ett ok foder även om han inte är unghäst längre fram? Tänkte mest att sammansättningen är väl anpassad för föl och inte vuxna hästar. Sen beror det så klart på grovfodret också.

Borde inte vara några problem, det är väldigt likt deras andra fodersorter - Så länge det passar ditt grovfoder.
Krafft föl är inte direkt något foder som är speciellt vettigt att ge fölungar, förutom att det har små pellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 127
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama