Vad äter era katter för foder?

fiaskurken

Trådstartare
Hej på er!

Får snart hem två kissungar, och har börjat fundera på vad jag ska ge dom att äta. Förr när jag har haft katt så har de fått burkmat samt torrfoder stått framme hela tiden.

En del ger ju bara sina katter torrfoder... Hur ska man göra? klarar sig katten på bara det näringsmässigt?
Inte för att det spelar så stor roll men vad blir egentligen billigast? Tips?

tacksam för svar! :banana:

Det bästa du kan göra är att gå till en riktig djuraffär / kattuppfödare och se till att du på det sättet får prata med någon som absolut KAN kattmat.
De beror ju på ras och ålder bl.a.

Det sämsta du kan göra är att gå till din egna matbutik och köpa kattmat.
Den maten är inte bra. Bl.a så förstör den njurarna på katterna, så att de dör "i förtid".
Den maten är kanske lite billigare... men är det verkligen värt det?
En del djursjukhus och veterinärer brukar sälja bra djurfoder också. Lite dyrare, men hälsosammare!

Sv: Vad äter era katter för foder?

Våra äter Royal canin sensible och så får de mjaus burkmat ibland. De får även smaka lite gott av vår mat ibland. :d

Sv: Re: Vad äter era katter för foder?

corona skrev:
Det sämsta du kan göra är att gå till din egna matbutik och köpa kattmat.
Den maten är inte bra. Bl.a så förstör den njurarna på katterna, så att de dör "i förtid".

Nej, så kan man inte säga rakt av. Även om kattmaten i matbutikerna anses vara sämre så kan man inte generellt säga att njurarna pajar och katterna dör i förtid.

Jag har alltid köpt kvalitetstorrfoder i zoobutiker eller hos veterinären. För två veckor sen började jag gå över till hälften kvalitetstorrfoder, hälften Mjau burkmat från matbutiken. Bland annat för att katterna ska gå ner i vikt, för att den ene ska sluta kräkas, för att båda ska få i sig mer vätska.

Jag ser en hel del positiva effekter redan nu, men vill vänta ytterligare ett par veckor innan jag är säker på att det positiva jag ser är rätt.

Min katt får bara äta torrfodret Hills L/d, ett foder som är bra för levern då hon har haft väldigt höga levervärden under en lång tid.
Min katt har aldrig tyckt om burkmat.

Mina katter äter endast hemlagad kattmat baserad på rått kött. Jag säger tvärtemot corona, prata absolut inte med de på djuraffärerna! Vilka kvalifikationer har de? Få av dem har ens de mest grundläggande kunskaperna i kattens näringslära, de vill bara sälja och det foder de säljer kallas "högkvalitativt", men det betyder ingenting om man inte kan grunderna i kattens näringslära.

Mitt råd är att du från början ger kattungarna den mat de är vana från uppfödare, det är snällast mot deras magar. Läs under tiden på lite om kattens näringslära, och läs mer än bara RCs, Hill's och IAMS information. Sök lite mer oberoende källor på t ex internet. När du anser att du greppar grunderna i kattens näringslära kan du välja ut ett foder du anser vara bra för just dina katter.

Jag förespråkar främst hemlagad mat, men förstår att inte alla har tid, pengar eller engagemang för det så en kost på bra burkmat (MJAU, Specific) är det näst bästa och vill man prompt ge torrfoder tycker jag inte att kattens kost bör bestå av mer än 50% torrfoder.

Lita inte på försäljarna i djuraffären. De har inte ditt djurs hälsa i fokus, de har sin egen plånbok i fokus!

Min kisse bebis som är 15 veckor nu får fri tillgång på torrfoder, Nått Juniormärke från Djuraffären, kommer inte ihåg vad det heter nu och har inte tillgång att titta efter.
Sen får han Wiskas portionspåsar med "burkamat" det tycker han är namnman. :D
Sen får semlan gärna smaka på det Matte äter, han älskar champinjoner, räkor, ostbågar, köttfärs, lök (!) och så får han färsk fisk ibland från grannen.

Det tycker lill-kissen om! och han verkar inte må speciellt dåligt av den mat han får. Han är fin i pälsen och lite lagom rund.

loveponies skrev:
Lök är giftigt för katter, så det ska du absolut inte ge!

Jasså? Min förra kisse älskade det också, märkte aldrig av att han mådde dåligt :confused: Dessutom fullkomligt ÄLSKADE han vitlökssås och gurka :confused: :)

Läste i tidningen att man aldrig ska ge mat direkt från kylen... Har ni också hört det? Men hur gör man då? tar fram lite (om man har en burk) och ställer typ i skafferiet en stund or what :confused:
Anrs äter ju kissen upp det...

Jag mikrar :crazy: . Jag håller på att vänja in katterna på burkmat och steget är stort för de har alltid vägrat äta burkmat innan.

Därför fjäskar jag lite för att vänja dem. Så jag mikrar maten så att den blir åtminstone ljummen. I vilt tillstånd skulle de ju döda sin föda och äta den kroppstempererad, det är naturligt för dem. Och mikrad burkmat äter de, däremot inte gärna kylskåpskall.

Är man rädd för skvätt i mikron kan man ju lägga lite plastfolie över.

mandalaki skrev:
Jag mikrar :crazy: . Jag håller på att vänja in katterna på burkmat och steget är stort för de har alltid vägrat äta burkmat innan.

Därför fjäskar jag lite för att vänja dem. Så jag mikrar maten så att den blir åtminstone ljummen. I vilt tillstånd skulle de ju döda sin föda och äta den kroppstempererad, det är naturligt för dem. Och mikrad burkmat äter de, däremot inte gärna kylskåpskall.

Är man rädd för skvätt i mikron kan man ju lägga lite plastfolie över.

nej men vilken bra idé :idea: Att jag inte tänkte på det :smirk:
Skall prövas! Varför ska du gå över till burkmat? Från?

Long story... Om du söker på användaren Sol här på kattforumet så har hon en massa intressanta inlägg om varför katter inte bör äta enbart torrfoder.

Man måste inte köpa det hon skrev, men jag gjorde det så jag ställer just nu om till hälften Mjau burkmat, hälften torrfoder (hills w/d som de käkade innan).

Främsta syftet med bytet är att få ner dem i vikt och förebygga fetmarelaterade sjukdomar när de blir äldre, och att en av dem ska sluta kräkas upp mat när han ätit.

Ska utvärdera om en månad, nu har halva tiden gått och jag ser många effekter redan. Den främsta är att de kissar så mycket mer. Jag har alltid tyckt att mina katter druckit bra, nu ser jag dem mycket sällan vid vattenskålen men de kissar så mycket att det går åt mer sand i lådan!

Tidigare tyckte jag att burkmat var kass eftersom den innehåller ca 80 procent vatten, varför ska jag betala för det? Men jag köpte Sols resonemang: eftersom vätska är viktigt för katten är det bara bra att maten innehåller så mycket vatten.

Än så länge ser det så bra ut att jag helst skulle ha dem på bara Mjau, men det funkar inte rent praktiskt. Jag jobbar fyra dagar i veckan, då är de ensamma bortåt nio timmar i sträck och då måste jag kunna ställa fram torrfoder så att de kan äta med jämna mellanrum. Burkmaten vill jag inte ha stående framme så länge.

Förresten: fram till att din sambo fallit totalt för de små kräken, mikra inte maten förrän han har ätit frukost (eller gör det innan han vaknar).

Mikrad geggamoja luktar inte liljekonvalj :angel:

Trissa skrev:
Varför inte? *nyfiken*

Därför att jag anser att torrfoder inte ens är värt att kalla kattmat. Hela konceptet med torrfoder är så fel. Pellets som inte innehåller nämnvärt mycket vatten, enorma mängder kolhydrater, lite protein och lite fett.

En katt är gjord för att få i sig vätska via sin föda, äta mycket protein och fett och knappt några kolhydrater alls.

Sedan är inte kattens tänder och käkar skapta för att mala pellets utan för att skära/klippa/slita i kött. Katten har ett saxbett bestående av vassa spetsiga tänder... Försök att klippa i pellets så får ni en svag bild av hur katten gör när den skall försöka sönderdela pellets.

loveponies skrev:
Lök är giftigt för katter, så det ska du absolut inte ge!

Varför är det giftigt för just katt?
Hur påverkas dom av det? :confused:
Skulle gärna vilja ha en källa om det inte är för mycket begärt :angel: ;)
För våra katter har alltid glupskt och glatt tuggat på lök som legat framme (eller om dom brutit sig in i skafferiet) Och det känns väl inte som om djur frivilligt äter något så fränt som lök frivilligt om det är giftigt? :confused:

Jag har inte källan här hemma, men jag vet att Sol har den. Det står i boken "Kattägarens kokbok".
Lök orsakar hemolys hos katter, dvs de röda blodkropparna dör.
Jag minns inte vilken mängd som var dödlig för katter (och hundar också för den delen), men det är inte speciellt mycket.
Och det gäller både rå och tillagad lök.

Hittade nu en länk där det står om lökens "gifitghet" hos hundar, och det är alltså samma för katter:

http://www.hvarsta.com/aktuellt.htm

Det står där att lök i större mängder orsakar kräkningar och diarré, och efter några dagar sönderfall av röda blodkroppar (dvs hemolys), och medföljande blodbrist.
Toxisk dos för hundar är 15 g rå lök/kg, jag antar är det är ungefär samma för katter.

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Krålus
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 628
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka