Vad äter era föl?

sommarvind

Trådstartare
Hösilage/hö mängd Om ni ger fri tillgång hur mycket orkar just era äta ungefär?, ev kraftfoder/tillskottsfoder. Skriv gärna ras och ålder också.

Tack på förhand :)

Sv: Vad äter era föl?

Mina får fri tillgång, äter ca 4 kg max på natten och lite lusern (får fri tillgång av lusern också men äter inte så mycket), de står inne 6-8 timmar/natt.
Uppskattar att dom äter det dubbla ute kanske.

Stofölet knappt 8 månader får dessutom 1 kg Havens Opti Grow.

Hingstfölet 6½ månader får 0,75 kg Saracen Stamm 30.

Båda quarterföl. Dom slurkar ju i sig lite av mamma också.

Min Ricky (6 månader) äter fri tillgång på hösilage (5,4 MJ och 51 g smb. rp) och mjölk. Uppskattar att han får i sig runt 5-6 kg hösilage per dag, men det är svårt att veta hur mycket han äter och hur mycket de andra tre äter. ;)

Grålle (8 månader) äter också fri tillgång på hösilage. Då han är tunn och jag inte tror han får i sig tillräckligt genom hösilaget, får han även 4 hg Krafft Pluss Protein, 2 hg sojamjöl, 1 hg betfor och 1,5 dl linfröolja. Det verkar fungera, för sakta men säkert har han börjat lägga på sig. :)

Bägge är av rasen fjordhäst, har samma pappa och verkar bli runt 140-143 cm höga.

Har två föl hemma nu. Den ena är 6,5 månader och den andra 5 månader. De äter hö, vet dock inte riktigt hur mycket de får i sig varje dag. Sen äter de avelspellets 0,25 kg för den ena och det äldre fölet (som inte har mamma här och kan dia) får lite mera. soja ca 50 g. Sojan ska ökas efter hand till 100 g. (om inte nästa höleverans innehåller mera protein)
De är korsningar båda två. ungefär hälften kallblod i dem. Bra i hull och växer som de ska. De går fortfarande ute dygnet runt. Ska ta in dem på natten om ca en månad.

Jag ar ett islandsföl som är 5 månader, han dricker mjölk fortfarande & har fri tillgång på bra grovfoder. :)

PRE stoföl 6 månader - fri tillgång till hösilage 7-22. Sedan halm och bara lite hösilage på natten ( annars äter mamma ihjäl sig ....). ca 1,5 kg Kraffts blå musli + avelsmineraler per dag. Dia ännu. Stor och fin i bra hull!

Halvblod hingst på 8 månader. Flyttat från sin mamma. Får fri tillgång på grovfoder inne och ute. Äter 7-10 kg/dygn. 250 gr natures best från pavo och 500 grCRM Foal and Yearling.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV