Vad är VILA?

sasucatu

Trådstartare
Har ett 5 årigt sto. Mitt träningsupplägg med henne är att jag rider 2 dagar, vilar en osv. Nu undrar jag vad ni anser att vila är. Kan jag säga att hon vilar om jag promenerar en timme med henne? Joggar 40 min med henne? Eller tycker ni att en häst bara ska stå still (hage) på sina vilodagar?

Jag vill ju inte överanstränga henne, samtidigt så känns det som att om jag rider mån kl 18 och promenerar med henne 1 timme på tisdag kl 18 för att sedan rida igen på ons kl 18 så har hon ju bara arbetat 2 timmar + en timmes promenad på 48 timmar. hur många timmar behöver dom för att ta igen sig.

Rider inte väldans hårt, men tävlingskondition är hon i.Så det är inte bara promenad/skogsridning.
Tack för hjälpen! (o hoppas tråden hamnat rätt)

:cool:

Sv: Vad är VILA?

Jag brukar vila mina i hage men så har jag synnerligen bra hagar och aktiva hästar. Så är mest bekvämlighet att vilan blir i hagen. Men skrittpromenad (uppsutten eller avsutten) anser jag är vila det emd på en vuxen häst i kondition. Så visst kan du promenera henne på vilodagarna, det är de facto bara bra, hästar är designade för att röra sig i just skritt långa sträckor vareviga dag.

Jogga 40 minuter anser jag däremot inte kunna räknas som VILA, möjligen (beroende på kondition etc) lätt arbete, men inte vila.

Men skritta på du, av hjärtans lust!

/Alexandra - som har vilodag på valacken idag och arbetsdag på unghästen = skritta ut 30 minuter på valacken med unghästen som handhäst. Valacken vilar, unghästen jobbar - på samma gång =)

Om hästen är fem år så skulle jag rida den 5 dagar i veckan och vila i hage de andra två dagarna... En äldre häst kan lika gärna skrittas de dagarna som är vilodagar. Fast jag tror inte att det är någon jätte fara att skritta vilodagarna heller men jag skulle inte göra det på en så pass ung häst. Mitt sto är 4 och hon går 4 dagar i veckan, resten vila i hage. Alltså rider jag efter hur många år hästen är... Men det är jag det som sagt var... :)

när mina hästar vilar gör jag ingenting med dom den dagen utom att borsta och pyssla med dom, annars går dom i hagen.
det är inte ofta dom har såna dagar.
stoet har kanske en vilodag per månad. sen har hon dagar då jag inte rider, men det är inte vilodagar, då löshoppar jag, tömkör, kör eller promenerar med henne.
men hon får minst en "lugn" dag i veckan. hon behöver hållas igång.

valacken vilar ca en dag varannan vecka annars körs och rids han mer intensivt än stoet eftersom hon rids för att det är kul, han rids för att han tränas. men samma sak med honom, han tränas i 2-3 dagar sen får han göra nåt annat, typ promenad, löshoppa, tömköras, sen tränas han i 2-3 dagar osv. han har ca 2 "lugna" dagar i veckan.

När min 4-åring vilar så är det kort pormenad för hand. (står i ett vinterstall som inte har så roliga hagar) Eller att hon släpps ut på utebanan lite och får röra sig fritt hur hon vill.
Min 7-åring har vila om jag så skrittar henne ett kort pass o skogen.
Jag säger nog vila till det mesta *s* :D

Såhär ser jag det:
Musklerna behöver 48 timmar på sig för att återuppbyggas efter ett krävande pass, för att läka ut småblödningar och bristningar och växa sig starkare. Förutsatt att det inte blivit mjölksyrabildning, då behöver mjölksyran först cirkuleras bort (först och främst låång avskrittning, men även promenad / lätt aktivitet dagen därpå), sedan kan det behövas längre vila eftersom mjölksyra dels bryter ner och dels gör ont, så att hästen får svårt att bära sig rätt.

Ordentligt med rörelse varje dag är å andra sidan viktigt för blodcirkulationen, för att hålla leder och senor smidiga / välsmorda. Bra hagar med hästkompisar räcker ofta gott, men kan gärna kompletteras med avsuttna promenader eller som någon skrev lösspring på ridbanan (man kan ju variera sig).

Vad som är krävande för en viss häst beror förståss på hästens form, men åldern är viktig här också. Yngre hästar har mer "grundstomme" att bygga upp och därför större behov av vila för att kunna göra det. Även psykiskt är det ju bra att få smälta det man lär sig.

Jag skulle nog rekommendera ordentlig Vila på ditt stos vilodagar. Alltså att inte rida henne då, eftersom "ridmusklerna" då belastas dagligen och inte får tillfälle att läka ut, vilket kan ge problem senare. Men det beror ju på, t ex hur hårt hon gått dagarna innan. Sitta och skritta ut en kort sväng gör knappast någon skada, men har det varit "mycket" sista tiden kan det kanske ändå tära på motivationen för hästen. Avsutten promenad kan aldrig bli annat än nyttigt förståss.
Om det mest varit kroppen som fått jobba kan man ju göra någon typ av hjärngympa, typ grundjobbet för nästa utbildningssteg, träna lite finmotorik / lösgörande grejer, eller allmän lydnadsträning från marken under vilodagen.

tycker varannan dagsridning är bäst för hästen..iallafall att försöka hålla sig till det!
bara min åsikt!
Men visst har maa tråkiga hagar så en liten skrittpromenad ibland på vilodagar är nog ok..men då tycker jag ryttaren ska gå brevid!

hej, min hästs vilo dagar är antingen bara lite borstning och mys i boxen, eller en promenad på 30 min eller så =)

Håller med Skrållan och lägger till att det ibland är bra för hästar med total vila från ridning eller jobb. Mental vila/avkoppling från arbete eller arbetsrelaterat är bra inte bara för människor, men också för hästar emellanåt. En fem åring är fortfarande en ung individ som kan behöva total vila nån gång emellanåt.

Det är ju inte bara kroppen som ska vila utan även huvudet.
Jag tycker att har man bra stora hagar som hästen rör sig i så kan det räcka som vila. Har man däremot bara rasthagar och hästen står still hela dagen så tycker jag att en skogspromenad är att föredra.

Hästens vila tycker ja e hagen men även gå ut å gå... Å då menar ja att man leder hästen... Annars blir de ju ingen vila för ryggen...

Minst en gång i veckan tycker jag en hästa skall få vara ifred helt å hållet. Hagvistelse!
Själv kör jag benhårt på varannandagsprinsipen. Vilan varannan dag består mest i hagvistelse men ibland avsutten promenad och ofta får småbarnen bli omkringledda. Eller lite horsemanship eller några andra övningar som vänja sej vid prasslande presenningar, paraplyer m.m. Huvudsaken är att kroppen får vila varannan dag och huvudet+kroppen minst en gång i veckan...oavsett ålder och utbildningsnivå.

Vila för mig, det är då hästen bara går i hagen.
Någon form av aktivitet (däribland promenad) räknar jag som att hästen fått motion.

Jag tycker att vila är att hästen får vara ifred i hagen med sina hästkompisar (för jag förutsätter hästar får gå ute varje dag tillsammans med andra hästar i så stora hagar att de KAN röra sig!!!). Vila är ju inte bara viktigt för kroppen, utan även för psyket. Särskilt en ung häst kan behöva en vilodag eller två för att "ta in" det den lär sig när den arbetas.

När mina hästar har vilodag så kan det variera från att gå i hagen eller skrittas ut en stund, mest beroende på vad jag själv / mina medryttare hinner.

skrållan skrev:
Såhär ser jag det:
Musklerna behöver 48 timmar på sig för att återuppbyggas efter ett krävande pass, för att läka ut småblödningar och bristningar och växa sig starkare. Förutsatt att det inte blivit mjölksyrabildning, då behöver mjölksyran först cirkuleras bort (först och främst låång avskrittning, men även promenad / lätt aktivitet dagen därpå), sedan kan det behövas längre vila eftersom mjölksyra dels bryter ner och dels gör ont, så att hästen får svårt att bära sig rätt.

Ordentligt med rörelse varje dag är å andra sidan viktigt för blodcirkulationen, för att hålla leder och senor smidiga / välsmorda. Bra hagar med hästkompisar räcker ofta gott, men kan gärna kompletteras med avsuttna promenader eller som någon skrev lösspring på ridbanan (man kan ju variera sig).

Vad som är krävande för en viss häst beror förståss på hästens form, men åldern är viktig här också. Yngre hästar har mer "grundstomme" att bygga upp och därför större behov av vila för att kunna göra det. Även psykiskt är det ju bra att få smälta det man lär sig.

Jag skulle nog rekommendera ordentlig Vila på ditt stos vilodagar. Alltså att inte rida henne då, eftersom "ridmusklerna" då belastas dagligen och inte får tillfälle att läka ut, vilket kan ge problem senare. Men det beror ju på, t ex hur hårt hon gått dagarna innan. Sitta och skritta ut en kort sväng gör knappast någon skada, men har det varit "mycket" sista tiden kan det kanske ändå tära på motivationen för hästen. Avsutten promenad kan aldrig bli annat än nyttigt förståss.
Om det mest varit kroppen som fått jobba kan man ju göra någon typ av hjärngympa, typ grundjobbet för nästa utbildningssteg, träna lite finmotorik / lösgörande grejer, eller allmän lydnadsträning från marken under vilodagen.

Bra bra bra :bow: :bow:

undefined

Hej! Jag tycker att hästen alltid ska ha 1 dag i veckan då den bara får vara häst. Gå och lata sig i hagen m.m. Jag har tävlings ponnyer med god muskling och bra kondis. Låter dom minst vila 1 gång per vecka gärna tv å dagar på raken, pga att det tar minst 36 timmar för hästens muskler att nå sin vilo punkt efter träning/tävling. Alltså 1 dag på 24 timar är inte tillräkligt. jag har själv ägt o ägnar mycket tid åt unhästar/ung ponnyer.. min senaste köpte jag som 3 åring. Han tävlade redan som 5 åring. man kan rida nästan hur mycket som helst i skogen utan att det är någon fara för hästen/ponnyn. men att karva runt på barnan det är inte bra för någon häst/ponny, det är det som slitter på dom. och det viktigaste är inte hur länge man rider utan hur offta. du kan rida nästan varjde dag men kanske bara 45 minuter högst per gång. Funkar på dom flesta hästar/ponnyer.

MvH Micaela Fröjdh

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Övr. Hund Jag läser om vad olika hundar kräver i olika trådar, ofta i sådana gällande vilken ras som skulle kunna passa en specifik person. Nu...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka