Vad är vad i hö?

F

Flundran

Sitter och funderar lite på det här med hö och dess värden som t ex vilken del av höt/vallsorten innehåller mest/minst MJ och Protein? Om jag skulle så egen vall och vill ha ett hö som innehåller lite lägre värden av MJ och protein, vilka sorter är den bästa blandningen och vad skulle man gödsla eller inte gödsla med? När ska man slå och skörda?

Hur borde jag göra för att få ett hö med bra hygienisk kvalite men med lite lägre värden?

Flundran (som har mkt lättfödda ponnyer) :smirk:

Sv: Vad är vad i hö?

Det som framför allt påverkar både energi- och proteinvärdena är hur utvecklade växterna är när man slår av dem. Vill du alltså ha ett hö med låga värden kan du vänta längre än om du vill ha ett hö med höga värden. Hygienkvaliteten påverkas av hur höet torkas och hur det lagras. Torka fort, använd hötork och lagra torrt för att ha större chans att få bra hygienisk kvalitet.

Som Iccic skrev så är det framförallt när man slår vallen som avgör vilka värden du får. Men även vilka olika växtslag som du sår och hur bra torkväder det är påverkar. Läs Christina Planck & Margareta Rundgrens bok Hästens Näringsbehov och Utfodring eller gå in på http://hippocampus.slu.se och gå in på Hästens foder/Den växande hästen. Där finns jättebra och betydligt mer utförlig information om växtslag, gödsling, slåtter osv.

Tack för svaren och tipsen om hö!

Att man slår vallen senare så att den har fröat av sig kan göra höt mindre kraftigt vad jag förstår?

Vill inte behöva "snåla" på grovfodret för att det är för kraftigt!

Flundran

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 331
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar