vad är uppvärming för er

vinkelina

Trådstartare
vad anser ni att är uppvärming? är de skritt på lång tygel i 10 min. ett par varv i skritt, lite joggningtrav o en galopp innan ni börjar arbeta på riktigt.

många tränare vill ju att hästen skall vara uppvärmd då man kommer till ett pass.

eller då jag rider hemma, står uppstallad på ett ganska stort ställe, där ser man många varianter.

brukar själv börja med skritt på lång tygel. sedan kolla lite med halter, öppna sluta några steg. trav, både joggingtempo o med lite mer fart på, volter känns hon pigg så blir de en del galopp.

sedan börjar jag göra de jag hade tänkt för dagen. då kan kanske själva "arbetet" bara vara 10 min, om de funkar bra

Sv: vad är uppvärming för er

"Min" uppvärmning brukar variera lite, det beror på hur hon känns för dagen och vad det är vi ska jobba med. Idag så blev det skritt på lång tygel till ridbanan (tog ca. 10-15 min) sedan några varv mer samlad skritt på ridbanan. Efter det blev det joggingtrav och några galopper. Sen började jag arbetet.

Om jag rider på ridbanan vid stallet, vilket jag inte gjorde idag, då dom bygger ridhus där nu, så brukar jag göra samma sak fast kanske två varv lång tygel i skritt och lite mer samlad istället. Glöm bara inte att nervarvningen är minst lika viktig som uppvärmningen. :)

Hoppas du förstår mitt halvluddiga inlägg :p

Emmaalove

Jag brukar fixa iordning hästen (borsta, sätta på skydd/benlindor) och släppa ut henne i skrittmaskinen ca 20 min. Sen ta in och sadla o tränsa och gå ut, skritta ytterliggare 5-10 minuter på lång tygel.
Medan jag skrittar på lång tygel brukar jag lägga in så många halter jag känner att hästen behöver, ser till att den går framåt för skänkel.
Sen tar jag tyglarna och fortsätter göra lite halter på korta tyglar, någon ryggning. Flyttar lite öppnor och slutor.
Travar i låg form först något varv på stora fyrkanten, sen lite större volter, gör mindre tempoväxlingar. I båda varv givetvis. Ställer igenom. Gör någon skänkelvikning.
Galopperar sedan, i en lägre form, brukar dock inte galoppera så jättemycket under själva uppvärminingen. Ligger oftast på stora volter, och lite beroende på hur hästen känns låter jag henne galoppera på på långsidorna.

Ungefär så, det varierar en del, men i stora hela ser det ut så!
Vet inte exakt hur lång tid hela uppvärmningen tar. Det varierar också mycket.

M-oaa

En ordentlig framskrittning börjar jag alltid med, speciellt nu då pålle är lite till åren. Ska jag träna för tränare så fortsätter jag med att jogga i trav och galopp och känna av hjälperna lite med lätta övergångar och några halter. Framjoggningen är ungefär 10 min lång max. Oftast fortsätter vi sen ett par varv i lättridning för tränaren också innan h*n ber mig sätta mig ner. Pass för tränaren är ca 40 min, sen en ordentlig avskrittning och stretching.

Rider jag själv så är väl upplägget det samma men gränserna är lite mer flytande eller vad man ska kalla det för. :p

Rider mina dressyrpass för tränare på 30 min, då skall hästen vara uppvärmd innan, framriden i skritt, trav och galopp, iallafall i 30 min innan lektionen.

Sedan blir det ordentlig avskrittning, oftast utomhus en bit på en väg i skogen och tillbaka.

Rider jag själv så skrittar jag fram ganska länge på lång tygel, sedan kortar jag den och fortsätter i skritt men gör lite skolor och böjningar lite lätt, innan trav och vidare galoppövningar.

Jag värmer upp olika beroende på den häst jag rider. De behöver ju alla lite olika tid och lite olika övningar.

På min egen, som är 26 år, så värmer jag lite längre. Vi går först ett par minuter innan jag hoppar upp. Sen skrittar vi lite i lång och låg form ett par minuter. Därefter börjar jag korta och länga formen och flytta bogar och bakdel lite hit och dit. Jag börjar med att flytta ganska lite och ökar allt eftersom. Sen börjar jag samla lite i skolorna. Vintertid då han inte är lika varm och mjuk i muskulaturen så värmer vi längre. Jag känner hur länge och mycket han behöver.
Man testar alla rörelser och ser om allt käns bra.

Den andra jag rider mest nu går jag också med först ett par minuter. När jag hoppar upp brukar jag göra samma sak med honom att jag rider i lång och låg form. Sedan brukar vi flytta in bakdel och ut framdel på volt i böjning. Vi lägger även in lite längre ryggningar. Och efter det lite skänkelvikning och därefter skolorna.
Den här hästen är lite stel i bakbenen och kräver ganska mycket sidvärts och ryggningar för att stretcha och mjuka upp bakdelen. Jag rider sånt så länge som det behövs.

Jag brukar skritta runt i ca 5-10 min på lång tygel, sen gör jag några volter och halter i båda varven, sen börjar jag jogg-trava lite på fyrkantspåret, sen har jag hittat på en uppvärmnings teknik, Jag travar några steg,gör halt, backar några steg, sen fram i trav, hästen blir då lydig, sen brukar jag jogga runt och göra volter och skänkelvikningar m,m det hela tar väll ca 15-25 min, sen brukar jag inte galoppera fram så mycket men bara kolla så att hästen tar galoppen i båda varven.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar