vad är speciellt med westen ridning?

C

choo

vad är det speciella? hur märker man om en häst kan/har blivit riden western?

jag har en 17årig som är en höjdare på att öppna grindar själv, backa i mönster, jag har även sett honom göra jättefina slidestop och vändningar i hagen...:d

han är ganska stel och "hakkig" i höger bak, kan det berå på vändningar, typ spinning eller vad det nu heter?
han älskar att bli riden på långa tyglar och barbacka.. och när jag lånar en kompis westen sadel kan man se hela hästen lysa upp!:idea:

nån som vet? hur tar man reda på sånt?

:crazy: ingen som har ägt honom innan vill säga något då dom döljde en massa saker...vad ska man göra?
:crazy:

Sv: vad är speciellt med westen ridning?

Om du inte vet vad hästen har gjort innan så är det ju svårt att säga, men du kan ju testa att rida lektion för en tränare. Du kan ju testa hur hästen är att rida med vikthjälper, neck-reining och så vidare? :)

Att hästen är knackig i ett bakben kan bero på vad som helst - ålder, spatt, hälta, gammal träning, pålagringar, han kan ha gått omkull, eller vad som helst...

Testa sådana saker som skiljer mellan stilarna. Reaktionen på neckreining tex är ju helt olika. Hur den ryggar, w-ridna brukar ha mycket lättare att rygga. Jogga, gå avslappnat på lös tygel i mycket långsam trav. Whoah, tillsammans med resten av hjälperna för en stop, men ingen tygelkontakt.

Se om du kan komma på fler saker själv.

Sedan om den är hackig i ett ben, vill de inte ens berätta hur han blivit riden så lär de ju inte berätta om gamla skador. Du får nog själv ha en veterinär till att kolla upp det. Är det inget de bedömer ska behandlas, så kan kanske massage hjälpa i viss mån. Det KAN bero på felaktig ridning, det går att förstöra hästar även inom western om man brister i omdöme, precis som i alla andra grenar.

/Ida

Om hästen öppnar grindar själv har det nog inget med ev. westernträning att göra, det är nog nåt han själv hittat på!
Slidstop och alla slags vändningar kan alla hästar göra i hagen. Likaså backa i "kringelikrokar" Men om han gör det här under ryttare och med relevanta hjälper så är han troligen w-riden.

Liknande trådar

Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Träning (Ber hemskt mycket om ursäkt om tråden råkat hamnat fel, är inte så hajj på de här :o) Jag är medryttare på ett 7-årigt D-ponny sto...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: mickan86
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 081
Senast: Ticka
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 309
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar